Länsimaiset autojättiläiset taistelevat kriisejä useilla rintamilla, ja niiden voitot vähenevät, lomautukset ja laajalle levinneet kustannusleikkaustoimenpiteet, jotka osoittavat niiden rasituksen. Yhdysvaltojen tariffien nousevista tuotantokustannuksista, voimakkaasta kilpailusta, toimitusketjun häiriöistä ja sääntelypaineista sekä kuoppaisesta sähköajoneuvojen siirtymävaiheesta – alkuperäisten laitteiden parhaiden laitteiden valmistajat (OEM) ovat kiinni täydellisessä myrskyssä. Kuten Mercedes-Benz-ryhmän toimitusjohtaja Ola Källenius totesi äskettäin: “Teollisuudellamme on samanaikaisesti voimakasta sadetta, rakeita, myrskyjä ja lunta.” “Se tuntuu polyklisis”, sanoi Sigrid De Vries, Auton Auton valmistajien yhdistyksen (ACEA) pääjohtaja, auto -aula -ryhmä. Termi polykriisi viittaa samanaikaiseen vastatuuliin, jotka takertuvat ja vahvistavat toisiaan, luomalla tilanteen, joka on vakavampi kuin sen yksittäisten osien summa. “Se oli jo erittäin haastavaa, sen historiansa suurin muutos, siirtyä kohti nollapäästöajoneuvoja. Ja hallitseva polku siellä on sähköajoneuvoja – ja se pysyy tilanteessa”, De Vries kertoi CNBC: lle videopuhelulla. ACEA edustaa 16 suurta Eurooppa-pohjaista autovalmistajaa, mukaan lukien Volkswagenin, BMW, Ferrari, Renault ja Volvo. Useiden autovalmistajien toimitusjohtajien odotetaan tapaavan Euroopan komission puheenjohtajan Ursula von der Leyenin 12. syyskuuta lisäpuheja alan keskeisten haasteiden ratkaisemisesta. “Meille poliittisesti tämä on erittäin tärkeä hetki”, Acea’s De Vries totesi, että EU: lla on tällä hetkellä maailman “kunnianhimoisin” ja “tiukin” hiilipäästösääntö. “Haluamme tehdä tämän työn, se on erittäin tärkeää, mutta mielestämme kädet on sidottu selkänsä taakse. Emme voi toteuttaa pelkästään tätä tavoitetta. Tarvitsemme myös yhtälön muita osia ollakseen siellä”, De Vries sanoi. Euroopan komissio, EU: n johtaja, ei vastannut CNBC: n kommenttipyyntöön. Osana EU: n suunnitelmia päästä ilmaston neutraalisuuteen vuoteen 2050 mennessä 27-kansakunnan ryhmä on valtuuttanut uusien autojen hiilidioksidipäästöjen vähenemisen 55% vuoteen 2030 mennessä, kun taas 2021 tasolle on verrattuna. EU on myös asettanut tavoitteen kaikille uusille autoille, joita myydään vuodesta 2035, jotta hiilidioksidipäästöt ovat nolla, mikä on tehokkaasti poistanut uusien bensiini- tai dieselautojen myynnin. Siitä lähtien se on vahvistanut tämän tavoitteen, huolimatta voimakkaasta poliittisesta ja lobbauksesta painostamaan vettä alas lähestymistapaansa. ‘Globalisaatio on Retreat’ Rella Suskin, Morningstarin osake -analyytikko, sanoi, että Mercedesin toimitusjohtaja ei ollut yksin tulossa “suurten lausuntojen” kanssa teollisuuden edessä olevien haasteiden laajuudesta. “He eivät puhu suoraan hallitukselle tai EU: n komissiolle, mutta mielestäni se on eräänlainen vihjaus suurempaan tukeen”, Suskin kertoi CNBC: lle videopuhelulla. “Yksi iso asia on sääntelyn varmuus. Päästöjen vähentämistä koskevat EU: n määräykset ovat juuri olleet kauheita. Tapa, jolla Kiina on tukenut niin autoteollisuuttaan, EU: n määräykset ovat tehneet täysin päinvastaista”, Suskin sanoi. Kiina puolestaan on tukenut kotimaan autoteollisuuttaan vankkojen teollisuustoimenpiteiden, kuten tukien, verokannustimien sekä tutkimus- ja kehitysrahoituksen, avulla, etenkin sähköajoneuvojen kohdalla. Maan EVS: n kasvava määräävä asema lähettää iskuaallot monien osien kautta globaaleilla automarkkinoilla. “Määräykset ovat pakottaneet kaikki eurooppalaiset siirtymään miljardeja ja miljardeja uusiin valmistusprosesseihin, rakentamaan kapasiteettia sähköajoneuvoihin, mutta silloin ne vievät kannustimia, jotta sinulla on vähemmän kysyntää. Joten istut tämän valtavan Capex -laskun kanssa, ja sinulla ei ole tuloja tukemaan sitä”, Suskin sanoi. Lue lisää nämä kaaviot osoittavat, kuinka kovat Trumpin tariffit lyövät Euroopan auto -jättiläisiä autojättiläisiä, jotka kärsivät siitä tänä vuonna – ja harvat odottavat 2025: n olevan paljon parempia autovalmistajia, jotka kohtaavat kilpailuissa joitain tuskallisia valintoja, jotta vältetään moitteettomat päästöt sakkoja Henner Lehne, kilpailevan tiedustelupalvelun varatoimitusjohtaja “Selkeästi aukiossa. Rakenteelliset häiriöt “, kun useita systeemisiä painetta lähentyvät samanaikaisesti. “Tämä ympäristö vaatii strategista uudelleenkalibrointia sijoitusten, tuotesuunnittelun ja globaalin toiminnan välillä”, Lehne kertoi CNBC: lle sähköpostitse. OEM -valmistajat ovat tehneet huomattavaa pääomaa sähköistämis- ja digitaalisille alustoille, Lehne sanoi, mutta markkinoiden käyttöönotto on jäänyt, ja volyymit ovat puutteellisia. Se on johtanut skenaarioon, jossa sijoitetun pääoman tuotto-odotukset ovat kireitä, kun taas polttomoottorin (ICE) alustoja, jotka aiemmin oli suunniteltu asteittaiseksi poistumiselle, harkitaan uudelleen. Lisäksi kiinalaisten autonvalmistajien vankka kilpailu on edelleen jatkuva huolenaihe länsimaisille toimijoille, kun taas Trumpin hallinnon tariffijärjestelmä ja laajemmat protektionistiset trendit muuttavat maailmanlaajuista kaupan dynamiikkaa. “Globalisaatio on perääntymässä”, Lehne sanoi. “Se, mikä oli kerran yhtenäisiä globaaleja markkinoita, on nyt hajanainen, mikä vaatii paikallisia tuotantostrategioita, markkinakohtaisia tuotevalikoimoja ja tarkistettuja marginaalimalleja.” Innovaatio vastauksena alan haasteisiin, autonvalmistajat ovat tyypillisesti harjoittaneet arvonlisäverois strategiaa ja priorisoimalla korkeammat marginaalimallit massamarkkina-ajoneuvoihin verrattuna liikenteen ja ympäristön mukaan. Kampanjaryhmä on aiemmin sanonut, että Euroopan automarkkinoiden myyntihaasteet eivät edusta koko teollisuudenlaajuista kriisiä, vaan pikemminkin siirtymävaihetta, kun valmistajat sopeutuvat uuteen markkinamaisemaan. Länsimaiset autojättiläiset ovat myös pyrkineet monipuolistamaan tarjouksiaan keskittymällä hybridi-ajoneuvoihin sekä siirtämällä tuotantoa halvempaan maihin ja harjoittamalla strategisia kumppanuuksia kiinalaisten yritysten kanssa. Saksan autoteollisuuden yhdistyksen (VDA) tiedottaja, joka edustaa Volkswagenia, Mercedes-Benz Groupia ja BMW: tä satojen muiden keskuudessa, sanoi, että “epäilemättä nämä ovat autoteollisuuden haastavia aikoja”. “Kasvavat geopoliittiset jännitteet, useita kriisejä ja protektionismin leviäminen aiheuttavat kasvavaa painetta maailmanlaajuisesti sijoitettuun teollisuuteen”, VDA sanoi. VDA: n mukaan Saksan autoteollisuus kaksinkertaistaa innovaatiot tulevina vuosina, ja aikoo esitellä näkemyksensä tulevassa lippulaiva IAA Mobility -autonäyttelyssä. Tämä tarkoittaa investointia noin 320 miljardia euroa (372,5 miljardia dollaria) tutkimukseen ja kehitykseen vuosina 2025–2029, ja 220 miljardia euroa on osoitettu pääomasijoituksiin.
Polycriis pakottaa autojättiläiset kohtaamaan kovia totuuksia
Previous ArticleOrstedin osakkeet romahtavat, kun Yhdysvallat pysäyttää tuulenprojektin rakentamisen
Next Article CAC 40, Dax, Stoxx 600
Related Posts
Add A Comment