Ranskan presidentti Emmanuel Macron (C) puhuu Stellantisin toimitusjohtajan Carlos Tavaresin (L) ja Stellantisin puheenjohtajan John Elkannin (R) kanssa hänen istuessaan Peugeot Inception -konseptiautossa vieraillessaan Pariisin autonäyttelyssä Paris Expo Porte de Versaillesissa Pariisissa lokakuussa. 14. 2024.
Ludovic Marin | Afp | Getty Images
PARIISI, Ranska – Autojättiläiset ovat laskeutuneet Pariisin autonäyttelyyn esittelemään uusimpia konseptejaan ja tuotantomallejaan ja yrittävät vangita yleisön huomion huomiota herättävillä malleilla ja futuristisilla teknologioilla.
Joka toinen vuosi järjestettävä messu, joka avattiin maanantaina ja jatkuu sunnuntaihin asti, tulee, kun eurooppalaiset autonvalmistajat kamppailevat kovien totuuksien kanssa tiellä kohti täydellistä sähköistämistä.
Valmistajat, kuten Volkswagen, BMW ja Stellantis, ovat kaikki antaneet voittovaroituksia viime viikkoina vedoten haasteisiin, kuten sähköajoneuvojen (EV) kysynnän heikkenemiseen ja kovaan kilpailuun ulkomailta.
Eurooppalaisiin autonvalmistajiin kohdistuva paine kasvaa entisestään ensi vuonna, kun päästövähennystavoitteet tulevat voimaan.
Toivotaan, että Pariisin autonäyttely voi osoittautua käännekohdaksi Euroopan autoteollisuudelle, sillä monet tuovat markkinoille edullisia sähköautoja yrittääkseen pysyä kiinalaisten kilpailijoidensa perässä.
Ranskalainen autojätti Peugeot oli yksi niistä, jotka aiheuttivat kohua. Autovalmistaja toivotti vierailijat tervetulleiksi – mukaan lukien Ranskan presidentti Emmanuel Macron – katsomaan tarkasti sen Hypersquare-ohjauspyörää.
Peugeot sanoi, että ohjauspyörän suorakaiteen muotoinen videopeliohjainta muistuttava muoto tulee tuotantoon vuodesta 2026 alkaen. Se toivoo, että innovatiivinen muotoilu houkuttelee erityisesti nuorempaa yleisöä.
Hypersquare oli esillä Peugeotin Inception-konseptiautossa.
Peugeot Inception -konseptiauto Pariisin autonäyttelyssä 14.10.2024.
Riccardo Milani | Afp | Getty Images
Muualla kiinalainen sähköajoneuvojen valmistaja BYD esitteli Yangwang U8 -mallinsa ranskalaiselle yleisölle ensimmäistä kertaa.
Ladattava hybridimaasturi pystyy “uimaan” jopa 30 minuuttia, pysäköimään sivuttain ja tekemään täydellisen käännöksen paikan päällä, BYD:n tiedottaja kertoi CNBC:lle.
Yangwang U8 -malli pystyy suorittamaan nämä liikkeet neljän sähkömoottorin ansiosta, yksi jokaisessa pyörässä.
BYD sanoi, että ajoneuvon kyky kellua “ei ole vain vempain”, ja lisäsi, että ominaisuus voi osoittautua hengenpelastajaksi tulvan tai vesionnettomuuden sattuessa.
BYD esitteli Yangwang U8 -mallinsa ranskalaiselle yleisölle ensimmäistä kertaa Pariisin autonäyttelyssä.
CNBC
Ajoneuvon katolle on asennettu myös sisäänrakennettu drone, jonka BYD sanoi, että se voidaan näyttää kuljettajalle, mitä odottaa edelleen tiellä.
Yangwang U8 esiteltiin ensimmäisen kerran viime vuonna Guangzhoussa, ja sitä myydään tällä hetkellä vain Kiinassa.
Ranskalainen autonvalmistaja Renault esitteli retrohenkisen R4:n, pienen sähköisen katumaasturin, joka perustuu ikoniseen Renault 4:ään. Kompakti sähköauto on suunniteltu kilpailemaan kiinalaisten valmistajien budjettimalleilla.
Saksan kriisistä kärsinyt Volkswagen esitteli seitsenpaikkaisen Tayron-maastoautonsa, joka on miedon hybridin tai ladattavan hybridin mallisto. Volkswagen sanoi, että Tayron on yrityksen toiseksi suurin SUV Euroopassa Touaregin jälkeen, ja se on tilattavissa 45 475 eurosta (49 525 dollaria).
Stellantis esitteli kaksi uutta mallia Pariisin autonäyttelyssä. Yritys, joka omistaa tunnettuja nimiä, kuten Jeep, Dodge, Fiat ja Chrysler, julkisti uudet kompaktit Citroën C4 ja C4X. Molemmissa malleissa on hybridi-, sähkö- ja puhdaspolttomoottoriversiot.
Citroen e-C4 -sähköauton merkki ja etusäleikkö Pariisin autonäyttelyssä Pariisissa, Ranskassa, maanantaina 14. lokakuuta 2024.
Bloomberg | Bloomberg | Getty Images
Kiinalainen Xpeng esitteli maanantaina Pariisin autonäyttelyssä P7+:n, täyssähköisen mallin, jonka se toivoo vahvistavan paikkansa autonomisen ajon ja tekoälyn käyttämän liikkuvuuden aikakaudella.
P7+:n voimanlähteenä on Xpengin niin sanottu “Turing-siru”, joka on nimetty brittiläisen tiedemiehen ja matemaatikon Alan Turingin mukaan. Siru on suunniteltu toimimaan useissa yrityksen tekoälyllä ohjatuissa ajoneuvoissa roboteista lentäviin autoihin, joista yksi oli esillä Xpeng-lavan yläpuolella.