Taloustieteilijöille taantuman käyttäminen voi sisältää kuluttajakulujen hidastumisen ja työttömyyden lisääntyminen.
Kroonisen verkossa indikaattorit voivat ulottua väärien ripsien havaitusta tapauksesta online -korkeakoulujen lisääminen. Tai ehkä, se on ihonhoitoyritys, joka myy munia.
Ja Sydney Bramsille, Miamissa toimivalle vaikuttajalle ja kiinteistönvälittäjälle, se on jälleenmyyntialustan Depot-alustan hintojen lasku.
“Juoksin kirjaimellisesti vanhempieni ja poikaystäväni luo, ja olen kuin”, katso tätä. Katso, jokin on hyvin vialla, “” Brams kertoi CNBC: lle nähtyään jotkut depop -myyjät “pääsevät takaisin maahan”, kuten hän kuvasi. “Tunnen olevani kanaa vähän.”
Vitsin tekeminen niin kutsuttujen taantuman indikaattorien kanssa arkielämässä on saanut vetovoimaa viime viikkoina, kun osakemarkkinat ja heikko taloudelliset tiedot aiheuttivat ahdistusta talouden terveydestä. Tämä suuntaus korostaa myös Yhdysvaltojen nuorten aikuisten ainutlaatuista taloudellista tyytymättömyyttä.
Monet nykypäivän nuorista aikuisista kokivat lapsuuden suuren taantuman aikana ja tulivat ikään, kun pandemia heitti kaiken henkilökohtaisesta työstä radalta globaaleihin toimitusketjuihin. Nyt he ovat huolissaan siitä, mitä on pidetty White-kauluksen hidastumisena työmarkkinoista, ja presidentti Donald Trumpin by-aika-ikäinen politiikka-myöhemmät rahoitusmarkkinat ovat viime viikkoina väärin.
Selvyyden vuoksi, kun he jakavat suosikki precession indikaattorinsa, he vitsailevat – mutta he eivät näe Amerikan talouden tulevaa polkua nauravana kysymyksenä.
“Se on gallow -huumoria”, sanoo James Cohen, digitaalinen kulttuuriasiantuntija ja apulaisprofessori mediaopinnoista Queens Collegessa New Yorkissa. “Tämä on hyvin käsittelymekanismi.”
Nämä omenat löytyvät suosituista sosiaalisen median alustoista, kuten X, Tiktok ja Instagram. Jotkut käyttäjät näkevät kulttuurisen esipelin taantumaan esimerkiksi Lady Gaga julkaisee viimeisimmän albuminsa tai HBO: n “The White Lotus” -kauden uuden kauden laadun. Toiset liittävät sosiaaliset suuntaukset, kuten pelaamaan harmonisia tai käyttävät enemmän ruskeat vaatteet varoituksena horisontin taloudellisesta laskusta.
Sosiaalisen median käyttäjät Sydney Michelle (@Sydneybmichelle), vasen; Celeste DC: ssä (@celesteiacevedo) ja Sulisa (@ssclosefriendstory) jakavat henkilökohtaiset “lammas indikaattorit” Tiktokissa.
Käyttöoikeudet: Sydney Michelle | Celeste DC: ssä | Sulisa | Tiktokin kautta
Juuri viime viikolla useat sosiaalisen median käyttäjät näkivät lietteen-thunk-tilaisuuden käyttää vitsin variantteja milloin Kurkku Ilmoitti kumppanuudesta Klarnan kanssa käyttäjille toimitustilausten rahoittamiseksi. Klarnan tiedottaja tunnusti NBC -uutiset, että ihmiset, joiden on maksettava aterioista luotolla, ovat “huono indikaattori yhteiskunnalle”.
Jotkut sisällöntuottajat ovat tehneet huumoria sisäänkäynnin jakamaan budjettiystävällisiä vaihtoehtoja jokapäiväiselle ylellisyydelle, joka saattaa joutua menemään, jos lompakot venytetään.
“Olemme menossa taantumaan. Sinun on opittava tekemään kynnet kotona”, sanoi Tiktok -käyttäjä Celeste DC: ssä (@celeteiacevedo) videossa, jossa selitettiin, kuinka käyttää painalluksia kynsien määrän sijaan suihkuttamista salonkiin.
Vähenevä luottamus
Nämä vitsit eivät ole tyhjiössä. Vielä seuranneet tiedot kuvaavat, kuinka tämä suuntaus heijastaa nuorten kasvavaa pahoinvointia talouden suhteen.
Vuoden 2024 alussa 18–34-vuotiailla oli korkein kuluttajan tunne lukea kaikki Michiganin yliopiston jäljittämät ikäryhmät. Tämän ryhmän asenteen indeksi talouteen on sittemmin vähentynyt yli 6%, huolimatta muista ikäryhmistä, jotka ovat korkeammat.
Tämä kytkin on erityisen merkittävä, kun otetaan huomioon, että nuorilla on historiallisesti ollut voimakkaampia lukemia kuin vanhemmilla kollegoillaan, Michiganin kuluttajien tutkimuksen päällikkö Joanne Hsu toteaa.
Tyypillisesti onnellisempi näkymä voidaan selittää sillä, että nuoremmilla ihmisillä on vähemmän todennäköisesti ylimääräistä taloudellista vastuuta, kuten lapset, Hsu sanoi. Mutta hän lisäsi, että tämä ikäryhmä todennäköisesti kamppailee nousevien asumiskustannusten ja syyllisyyden kanssa tällä hetkellä, samalla kun hän tuntee samalla epävarmuuden talouspolitiikkaan uuden Valkoisen talon aikana.
“Epäilen, että nuoret alkavat tuntea – tai ovat tietäneet – monia amerikkalaisen unelman merkkejä on paljon vaikeampi tavoittaa nyt”, Hsu sanoi.
Nuorilla on myös vähemmän todennäköisesti omaisuutta, kuten kiinteistöä tai sijoituksia, jotka voivat taivuttaa taloudellisia alkoholijuomia, kun talous vilkkuu varoitusmerkkejä, Pohjois -Carolinan yliopiston finanssiprofessorin Camelia Kuhnen toteaa.
Taantuman potentiaali, joka on suurelta osin määritelty vähintään kahta peräkkäistä vuosineljännestä kansantaloudessa, on ollut sekä Wall Streetin että Main Streetin mielessä. Deutsche Bank -tutkimuksessa tehtiin 17.-20. Maaliskuuta, että keskimääräisen maailmanmarkkinistrategian keskimääräinen strategia näki taantuman lähes 43%: n mahdollisuuden seuraavan 12 kuukauden aikana.
Konferenssilautakunnan tiistaina julkaistujen kuluttajien odotusten indeksi tulevaisuudelle laski alhaisimmalle tasolleen 12 vuodessa ja laskee selvästi taantuman eteenpäin merkitsevän kynnyksen alapuolelle. Samaan aikaan Google etsii maaliskuussa sanaa “taantuma”, jota ei ole nähnyt vuodesta 2022.
Tämä uutisten hyökkäys tapahtuu sen jälkeen, kun valtiovarainministeri Scott Bessent kertoi 16. maaliskuuta, ettei “takuita” ollut, että Yhdysvallat välttää taantuman. Bessent kertoi, että kansantalouteen tarvitaan “detox” -jakso, jonka hän ja muut Trumpin hallinnon virkamiehet ovat väittäneet olevan liian riippuvaisia valtion menoista.
‘Vilnat keskeytetään’
Vaikka taantumalla on ollut vuoden mittainen historia verkossa, se on saanut viime viikkoina vauhtia, koska talouden tilasta on tullut yleisempi keskustelu, Queens College -professori Cohenin mukaan. Vaikka digitaalikulttuuriin lisättiin taantuman indikaattoriviesti, jonka tietosanakirja tuntee meemisi vasta tässä kuussa, vitsit ovat jäljittäneet ainakin vuoden 2019.
“Erityisesti Gen Z: n kanssa on monia vitsejä, joilla ei ole koskaan ollut vakaassa taloudellisessa ympäristössä”, sanoi Max Rosenzweig, 24-vuotias käyttäjäkokemuksen tutkija, jonka henkilökohtainen taantuman indikaattori oli ihmisten lukumäärä, jonka hän on nähnyt korissa. “Se on hauskaa, mutta se on kuin me valaise jotain pelottavaa.”
Cohen kertoi kuulevansa Gen Z -opiskelijoilta, että tämäntyyppinen huumori auttoi heitä ymmärtämään, että muilla on sama epävarmuus. Nämä opiskelijat eivät ehkä tunne hallintaa maan taloudellisesta tilanteesta, hän sanoi, mutta ainakin he voivat löytää yhteiskuntaa ja levitystä epävarmassa hetkessä.
Cohen näkee tämän huumorin viimeisimmän lisääntymisen eräänlaisena “barometrinä” siihen, mitä hän kutsuu talouden ympärillä oleviin ääniin. Hänen päätelmänsä: “Ääni on poissa.”
Brams näkee samanlaisen tarinan, joka soi Etelä -Floridassa ja sosiaalisessa mediassa. “En aio valehdella, se tuntuu vain todella synkästä”, 26-vuotias sanoi.
Mutta “se ei ole jotain, jonka minä tai ystäväni tai poikaystäväni tai vanhempani voivat todella tehdä jotain”, hän sanoi. “Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin vain pysyä kaistallasi, yrittää pitää työsi, yrittää löytää iloa missä voit ja vain pysyä pinnalla.”