Jos sinulla on juuri paras työsi, Nissanin uusi toimitusjohtaja Ivan Espinosa tarjoaa sinulle neuvoja.
Espinosa oli rooli maailmanlaajuisen autoteollisuuden myrskyisellä ajanjaksolla – kun sähköajoneuvojen myynti hidastui, Kiinan kilpailu lisääntyi ja uusia tariffeja uhkaa voittoja.
“Pidä optimistinen, koska ympäristö on erittäin kova etkä halua hukkua”, Espinosa kertoi CNBC: lle keskiviikkona. “Jos olet hukkua, voit halvautua – nykyisessä ympäristössä halvaus ei ole mitä tarvitset. Sinun on jatkettava eteenpäin.”
Se ei ole vain autojen maailma. Koko alan toimitusjohtajat painostavat geopoliittista epävakautta, taloudellista epävarmuutta ja nopeita teknologisia muutoksia. Monet ihmiset eivät ole vielä jatkaneet.
Yhdysvaltain yritysten toimitusjohtajat nousivat pelkästään joulukuussa 38%, Challenger, Gray & Christmas, joka julkaistiin tämän vuoden tammikuussa. Kaikkia vuonna 2024 ennätys 2 221 toimitusjohtajaa erosi, eniten vuodesta 2002 lähtien seurannasta alkoi.
Espinosa uskoo, että nykyaikaisten toimitusjohtajien on johdettava erilaisella ajattelutavalla. “Se on erittäin myrskyisä ympäristö, jossa elämme. Aikaisemmin jotkut toimitusjohtajat olivat erittäin itsepäisiä ja erittäin vastustuskykyisiä muutoksille. Mielestäni nyt sinun on pysyttävä avoinna ja oltava joustava.”
Teollisuuden muuttuessa myös sen johtamistyyli seuraa. “Yhteistyötä on vielä paljon”, hän lisäsi. “Meillä on enemmän julkisia keskusteluja siitä, mitä voimme tehdä yhdessä. Konteksti on hyvin ainutlaatuinen – geopoliittinen, toimitusketjun haasteet – ja joskus on mahdotonta mennä yksin.”

Uusi toimitusjohtaja
Vaikka toimitusjohtajien lukumäärä on asettanut ennätyksellisen määrän aloituksia viimeisen vuoden aikana, se on myös ohjannut uuden johtajuuden aallon. -sta Boeing ja Starbucks saapua Tähti ja NikeUudesta toimitusjohtajaryhmästä on tulossa huomion painopiste ja joihinkin viimeaikaisen muistin haastavimpiin liiketoimintaolosuhteisiin.
Nämä johtajat ottavat ENS -köydet globaalin epävarmuuden, geopoliittisten jännitteiden ja keinotekoisen älykkyyden nopean kehityksen keskellä. Lisäksi kyberturvallisuusuhkien ja toimitusketjun häiriöiden riski kasvaa edelleen, ja Hyundai -toimitusjohtajan työkuvaus näyttää vaativammalta kuin koskaan.
Nissanin Espinosa otti haltuunsa huhtikuussa, mikä teki hänestä yrityksen neljännen toimitusjohtajan kahdeksan vuoden aikana. Hän on työskennellyt Japanin auto jättiläisellä vuodesta 2003, missä hän toimi ensimmäisenä tuoteasiantuntijana yrityksen Meksikon osastolla ja sitten Thaimaassa ja Japanissa.
Espinosan laajasta kokemuksesta huolimatta Espinosalla on nyt kova lyhyt: kääntää myynnin lasku ja vastustaa kiinalaisten autovalmistajien kilpailua.
“Meidän on toimittava nopeasti. Meidän on tehtävä päätöksiä paikan päällä. Vaikka sinulla ei olisi 100% saatavilla olevaa tietoa, sinun on tehtävä päätökset mukavasti”, Espinosa kertoi CNBC: lle. “Liikkumis- ja korjausprosessi on parempi kuin istuminen ja odottaminen.”
Pian korkeimman työn saatuaan Espinosa ilmoitti aikovansa leikata 11 000 työpaikkaa ja sulkea seitsemän tehdasta osana suurta rakenneuudistusta. Mutta kustannusten vähentämisen lisäksi hän keskittyi yhtenäisen johtoryhmän rakentamiseen.
“Nykypäivän erittäin monimutkaisissa tilanteissa sinulla ei ole varaa joukkueella, jolla ei ole samaa tavoitetta ja jolla ei ole yhteistä tavoitetta”, hän sanoi.