Ihmiset odottavat viivästynyttä lentoa Newarkin kansainvälisellä lentokentällä 5. toukokuuta 2025 Newarkissa, New Jerseyssä.
Spencer Platt | Getty -kuvat
Lentoliikenteen ohjaimet menettivät yhteyden lentokoneisiin viime viikolla Newark Liberty International -lentokentälle ja sieltä, heidän ammattiliitto totesi yksityiskohtaisesti laitevikalle, joka johti massiivisiin lentoviiveisiin ja herätti enemmän huolta Yhdysvaltain ilmailuinfrastruktuurin ikääntymisestä ja henkilöstöpulasta.
New Jerseyn lentokentällä ja ulos ja ulos ja ulos ja ulos 28. huhtikuuta ohjaavat ohjaimet “menettivät väliaikaisesti tutkan ja viestinnän heidän valvonnassaan olevan lentokoneen kanssa, kykenemättä näkemään, kuulemaan tai puhumaan heidän kanssaan” Kansallinen lennonjohtajien yhdistys, heidän liitto, sanoi lausunnossaan.
Henkilöstöpulaa seurasi tapausta, joka oli niin vakava, että jotkut mukana olevista valvojista “ovat ottaneet lomaa toipuakseen useiden viimeaikaisten seisokkien stressistä”, liittovaltion ilmailuhallinto totesi maanantaina.

Flight-Tracker-sivuston mukaan New Jerseyn lentokentällä oli viime viikolla yli 1 500 viivästystä FlightAware, koska häiriöt kasaantuivat lennonjohtajien puutteen vuoksi.
“Iemmillinen lennonjohtojärjestelmämme vaikuttaa työvoimaan”, FAA sanoi. “Pyrimme varmistamaan, että nykyiset televiestintälaitteet ovat luotettavampia New Yorkin alueella luomalla kestävämmän ja tarpeellisemman kokoonpanon paikallisten vaihto -operaattoreiden kanssa.”
FAA ja Union eivät sanoneet kuinka kauan seisokki kesti, mutta Bloomberg kertoi viitaten asiaan perehtyneisiin ihmisiin, että se oli lähes 90 sekuntia.
United Airlines sanoi perjantaina, että se leikkaa 35 lentoa päivässä New Yorkin alueen keskuksestaan Newarkissa viivästysten takia toivoen laittaa enemmän löysää järjestelmään ja helpottaa häiriöitä.
Toimitusjohtaja Scott Kirby kertoi asiakkaille asiakkaille perjantaina, että viime viikon “teknologiakysymykset yhdistettiin yli 20% EWR: n FAA -ohjaimista työstä”.
“Tämä erityinen lennonjohtolaitos on kroonisesti vajaakunainen vuosien ajan, ja ilman näitä ohjaimia on nyt selvää – ja FAA kertoo meille, että Newarkin lentokenttä ei pysty käsittelemään niiden lentokoneiden lukumäärää, joiden on tarkoitus toimia siellä tulevina viikkoina ja kuukausina”, Kirby sanoi huomautuksessaan.
Unioni kiisti, että kontrollit kävelivät pois työstä ja selittivät, että työntekijät ottivat vapaa -ajan liittovaltion työntekijöiden korvauslain nojalla, joka “kattaa kaikki fyysisesti loukkaantuneet liittovaltion työntekijät tai kokevat traumaattisen tapahtuman”.
Yhdysvallat on jo vuosien ajan ollut pula lennonohjaimista. Trumpin hallinto otti äskettäin käyttöön uusia kannustimia palkata ja pidättää ohjaimia, joiden on jäätävä eläkkeelle 56 -vuotiaana.
FAA muutti viime vuonna ohjaimet, jotka vastaavat New Yorkin Long Islandin laitoksesta saapuvista lentokoneista ja lähtivät Philadelphian Long Islandin laitokselta, toivoen vähentävänsä ylikuormitettuja ohjaimia, jotka käsittelivät myös liikennettä New Yorkin suurille lentokentille.
Ilmatila on joitain ruuhkaisimmista maailmassa.
“Satamaviranomainen on investoinut miljardeja Newarkin vapauden nykyaikaistamiseen, mutta nämä parannukset riippuvat täysin henkilöstöstä ja nykyaikaisesta liittovaltion lentoliikennejärjestelmästä”, New Yorkin satamaviranomainen ja New Jersey, joka valvoo New Yorkin alueen tärkeimpiä lentokenttiä, totesi maanantaina antamassaan lausunnossa. “Kehotamme edelleen FAA: ta käsittelemään jatkuvia henkilöstöpulaa ja nopeuttamaan pitkäaikaisia teknologiapäivityksiä, jotka aiheuttavat edelleen viivästyksiä maan vilkkaimmassa ilmakäytävässä.”
Yhdysvaltain liikennesihteeri Sean Duffy vieraili viime viikolla Philadelphia -laitoksessa ja kertoi julkistavansa “aivan uuden lennonjohtojärjestelmän” suunnitelmat tällä viikolla.
“Käytettävämme järjestelmä ei ole tehokas hallitsemaan nykyistä liikennettä”, hän kertoi viime viikolla toimittajille.
Ikääntyvästä tekniikasta huolimatta Duffy korosti, että järjestelmä on turvallinen, koska FAA hidastuu, ellei jauhetaan, lentokoneet kokonaan, jos lennonohjaimilla on kapasiteettirajoitukset.
New Jerseyn hallitus Phil Murphy kehotti Duffya käsittelemään Philadelphia -laitoksen henkilöstöpuutteita, jotka valvovat Newarkia sekä New Yorkin laitosta, joka hallitsee liikennettä LaGuardian lentokentällä ja John F. Kennedyn kansainvälisellä lentokentällä, molemmat Queensissa. Philadelphian muutto- ja palveluvähennykset Murphy kirjoitti: “On selvää, että kumpikaan ponnistus ei ole johtanut haluttuun lopputulokseen.”
Murphy pyysi Duffyä priorisoimaan alueen tulevissa sijoituksissa.
“Odotamme miljoonia ylimääräisiä matkustajia ensi vuonna valmistautuessaan isännöimään maailmancupin finaalia ja meidän on vältettävä järjestelmän lisähäiriöitä tai kantoja”, Murphy sanoi kirjeessään.
Kiitotien rakentaminen ja huono sää lisättiin Newark Travel Snarlsiin viime päivinä.