New Yorkin osavaltion kuvernööri Kathy Hochul puhuu lehdistötilaisuudessa ruuhkahinnoittelusta New Yorkissa 14. marraskuuta 2024.
Angela Weiss |. Getty Images
New Yorkin kuvernööri Kathy Hochul antoi vihreää valoa torstaina käynnistää uudelleen ruuhkahinnoittelun New Yorkissa, joka on ensimmäinen maassaan suunnitelma, jonka tavoitteena on vähentää ruuhkaa asettamalla 9 dollarin tiemaksu useimmille ajoneuvoille, jotka saapuvat Manhattanin ytimeen aikana. huipputunnit.
Hochulin ilmoitus tuli neljä kuukautta sen jälkeen, kun hän jarrutti aiempaa versiota 15 dollarin tiemaksusta Manhattanille 61. Streetin alapuolelle saapuvista ajoneuvoista, jonka oli määrä astua voimaan kesäkuussa, ja muutamaa kuukautta myöhemmin kuorma-autoista.
Tuolloin Hochul sanoi, että ruuhkautumisen veloittaminen tällä hinnalla olisi vaikeaa newyorkilaisille, jotka kamppailevat toimeentuloa pandemian jälkeisessä taloudessa.
“En usko, että newyorkilaisten pitäisi maksaa penniäkään enemmän saavuttaakseen nämä tavoitteet, ja 15 dollaria on liikaa”, Hochul sanoi tiedotustilaisuudessa torstaina. “Olen ylpeä voidessani ilmoittaa, että olemme löytäneet tavan saavuttaa nämä tavoitteet.” Tapa rahoittaa MTA, vähentää ruuhkia ja laittaa miljoonia dollareita työmatkalaisten taskuihin.”
Hän sanoi, että alemmat tietullit antavat virkamiehille mahdollisuuden parantaa New Yorkin ikääntyvää liikennejärjestelmää “ja alkaa vähentää liikenneruuhkia” samalla kun kaikkien newyorkilaisten ilmanlaatu paranee.
“Edellisten hallintojen vuosien kestämät investoinnit päättyvät tänään”, Hochul sanoi.
Nyt kilpaillaan ruuhkahinnoittelun hyväksymisestä ennen kuin ruuhkahinnoittelua vastustava presidentti Donald Trump astuu virkaan tammikuussa.
Hochulin vielä puhuessa New Jerseyn kuvernööri Phil Murphy antoi Hudson-joen toisella puolella lausunnon, jossa hän tuomitsi suunnitelman ja lupasi haastaa oikeuteen sen estämiseksi.
Kuvernööri Kathy Hochul puhuu lehdistötilaisuudessa toimistossaan New Yorkissa 14. marraskuuta 2024.
Michael M. Santiago |. Michael M. SantiagoGetty Images
“Meidän kaikkien täytyy kuunnella äänestäjien viime tiistaina lähettämää viestiä siitä, että valtaosa amerikkalaisista kokee vakavaa taloudellista stressiä ja kokee edelleen inflaation vaikutukset”, Murphy sanoi. “Nyt on aika suunnata Manhattanille täydellinen aika uudelle 9 dollarin tiemaksulle henkilöille, jotka työskentelevät, käyvät koulua tai rentoutuvat keskustassa.”
Mutta Hochul korosti, että autoilijat, jotka tienaavat alle 50 000 dollaria vuodessa, saavat 50 %:n alennuksen, ja tietullit ovat alhaisempia ruuhka-aikoina yötoimituksen edistämiseksi.
Uudistetun ruuhkamaksusuunnitelman odotetaan menevän Pääkaupunkiseudun liikenneviraston hallituksen hyväksyttäväksi ensi viikolla.
Osavaltion viranomaiset sanoivat, että tarkistettu suunnitelma ei todennäköisesti vaadi aikaa vievän ympäristöarviointiprosessin toistamista, koska kun MTA:n hallitus äänesti maaliskuussa ruuhkahinnoittelun puolesta äänin 11-1, maksut vaihtelivat 9 dollarista 23 dollariin.
MTA:n odotetun hyväksynnän jälkeen osavaltiot ja kaupungit allekirjoittavat sopimukset Bidenin hallinnon liikenneviranomaisten kanssa, jotka ovat kannattaneet ruuhkahinnoittelua.
Maksusuunnitelman odotetaan astuvan voimaan tammikuussa.
Ruuhkahinnoittelukamerat West End Avenuella, jotka katsovat pohjoiseen West 60th Streetiltä Manhattanilla, New Yorkissa.
Barry Williams |. New York Daily News |
Hochul on kohdannut kauttakulun kannattajien ja osavaltioiden lainsäätäjien painostusta rahoittaa liikennejärjestelmän kaivattuja päivityksiä, kuten Second Avenuen metrolinjan laajentamista ja nykyaikaisten metrosignaalien ja hissien asentamista 23 asemalle.
Kaikki autoilijat eivät maksa korkeampia tietulleja.
Vaikka kaikkia uuden hinnoittelurakenteen yksityiskohtia ei heti julkistettu, NBC News raportoi maaliskuussa, että valtion ajoneuvot voivat olla täysin vapautettuja verosta.
Taksit eivät enää veloita täyttä 9 dollarin tiemaksua, mutta kuljettajilta veloitetaan 1,25 dollaria per matka. Sama käytäntö koskee Uberia, Lyftiä ja muita kyytiauton kuljettajia, mutta niistä peritään 2,50 dollarin lisämaksu.
Useimpien Manhattanin keskeiselle bisnesalueelle, joka ulottuu 60th Streetiltä Financial Districtin eteläpäähän, saapuvien autoilijoiden on maksettava tiemaksu.
Koko päivän hinnat ovat voimassa joka arkipäivä klo 5-21 ja viikonloppuisin klo 9-21.
Tietulleja kerätään vain kerran päivässä, eli jokaisen alueelle saapuvan, sieltä lähtevän ja palaavan autoilijan on maksettava vain yksi tiemaksu vuorokaudelta.
Suunnitelman kannattajat sanovat, että ruuhkahinnoittelu vähentäisi Manhattanin ruuhkaisimpien alueiden ajoneuvojen määrää 17 prosentilla eli noin 153 000 ajoneuvolla.
He ennustavat myös, että ruuhkahinnoittelu tuottaisi 15 miljardia dollaria, joka voitaisiin käyttää metrojen ja linja-autojen modernisointiin.