Yleinen näkymä tuotantolinjasta Mercedes-Benz-kokoonpanolaitoksessa Rastattissa, Saksassa 4. kesäkuuta 2025.
Florian Wiegand | Getty Images News | Getty -kuvat
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump kiitti puitesopimusta EU: n kanssa kaikkien aikojen suurimpana kauppasopimuksena ja että se toivoo olevan “hyvä autoille”.
Yhdysvaltojen ja EU: n välinen sopimus tarkoittaa, että Trumpin hallinto asettaa 15 prosentin viltin tariffin useimmille EU -tavaroille.
1. elokuuta lähtien Trumpin uhka 30 prosentin maksun määrittämiseksi on vähentynyt huomattavasti, melkein puolet eurooppalaisen autoteollisuuden nykyisestä tariffista 27,5 prosentista.
Teollisuusryhmät ilmaisevat syviä huolenaiheita uusien tariffien todellisuuteen liittyvistä kustannuksista tervetulleeksi kauppasopimukseen.
Euroopan komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen istui Skotlannissa Yhdysvaltain presidentin kanssa sunnuntaina, joka kuvaili sopimusta “hyväksi sopimukseksi” vaikeiden neuvottelujen jälkeen.
Saksan autoteollisuusyhdistys (VDA) kertoi maanantaina, että Yhdysvallat ja EU onnistuivat saamaan sopimuksen transatlanttisen kaupan riidan välttämiseksi “pohjimmiltaan”.
“Päättäväinen tekijä on nyt se, miten sopimus rakennetaan tietyin ehdoin ja sopimuksen luotettavuuteen”, VDA: n presidentti Hildegard Müller sanoi lausunnossaan.
“Mutta on selvää, että Yhdysvaltain tariffit 15 prosentilla autotuotteista maksavat saksalaiset autoyhtiöt miljardeja dollareita vuosittain ja aiheuttavat heille taakan muutokseen”, Mueller sanoi.
Sen lisäksi, että Auto -toimitusketju saa tarvittavat tukipuhelut, VDA edistää myös EU: ta “puiteolosuhteisiin, jotka tekevät sijoittajista ja yrityksistä kansainvälisesti kilpailukykyisiä” ollakseen houkuttelevia ja merkityksellisiä sijoituspaikan kannalta uudelleen. “
“Suuri taakka”
Euroopan autovalmistajayhdistys, teollisuushalliryhmä, kertoi maanantaina, että Yhdysvaltain EU: n kauppasopimus on tärkeä askel ”vahvan epävarmuuden” lievittämiseksi ja suhtautuu periaatteessa tervetulleeksi.
“Siitä huolimatta Yhdysvallat säilyttää korkeammat tariffit autoissa ja autoosissa, joilla on edelleen kielteinen vaikutus EU: n teollisuuteen”, ACEA: n johtaja Sigrid de Vries sanoi lausunnossaan.
ACEA kertoi tutkivansa huolellisesti sopimuksen yksityiskohtia, jotka ovat edelleen selvennystä.
Auto uuden Citroen Aircrossin tuotantolinjalla Stellantis Carmaker -tehtaalla Chartres-de-bretagnessa lähellä Reignsia, Ranskan 3. heinäkuuta 2025.
Damien Meyer | AFP | Getty -kuvat
Hollannin pankin vanhempi liikenneekonomisti Rico Luman kertoi maanantaina, että EU: sta Yhdysvaltoihin vietyjen autojen uusi tariffi on selvästi paljon parempi kuin 27,5%, mutta se heijastaa silti “valtavaa taakkaa” autovalmistajille.
“Monikertomarkkinoilla voittomarginaalit ovat painostuksessa, eikä laskua voida siirtää kokonaan asiakkaille ilman kvantitatiivisia tappioita”, Luman kertoi CNBC: lle sähköpostitse.
Luman sanoi, että toisen vuosineljänneksen tuloskausi osoitti, että autovalmistajat kamppailivat jo tariffikuvauksista, ja huomauttivat, että tulevina kuukausina oli enemmän.
Hän lisäsi: “Heikentynyt dollari tekee myös auton tuonnista kalliimpia, monimutkaisia asioita. Siksi autovalmistajat ympäri maailmaa etsivät tapoja säätää valmistusjalanjälkiä nykyisissä tiloissa.”
Voittaja ja häviäjä?
Stoxx Europe Autos -indeksi toi varhain aamulla kaupan, jopa 1,6%, ennen kuin kääntää reitin upottaakseen negatiiviselle alueelle.
Ranskalaiset autoosien toimittajat Valaistus 4,4% korkeammat transaktiot klo 11.31 Lontoon aika (6:31 ET) ylelliselle italialaiselle automakerille Ferrari Kasvu noin 1%. Saksan Bmw,,,,,, julkinen ja Mercedes-Benz-ryhmäKaikki kuitenkin laskivat yli 1%.
Morningstarin osakeanalyytikko Rella Suskin kertoi, että Yhdysvaltain EU: n kauppasopimus voisi tehdä EU: n autovalmistajista enemmän riippuvaisia autovalmistajista Euroopasta.
”Arvioimme tämän PorscheSuskin sanoi, että Mercedes, BMW ja Volkswagen ovat tärkeimmät kauppasopimuksen edunsaajat, jotka tuontia Euroopasta Yhdysvaltoihin on suurempi osuus tuonnista Meksikoon ja/tai Kanadaan. “
“Tähti “EU myi yksikköosuutensa EU: sta, joten merkityksellistä ylösalaisin potentiaalia ei pitäisi olla”, hän lisäsi.
Jeep -valmistaja Stellatisin Milanon listattu osakkeet laskivat äskettäin maanantaina 0,3%.