
Lontoon Heathrowin lentokentän sulkeminen läheisen takia Perjantaina tulipalo on keskittynyt ilmailualan kykyyn käsitellä kriisiä, matkateollisuuden asiantuntijan mukaan.
Kirjoittamishetkellä, Heathrow pysyi kiinni tulipalon jälkeen sähköasemassa, joka aiheutti sähkökatkon perjantaina.
” [aviation] Teollisuus tapahtuu nopeammin kuin infrastruktuurin kasvu “, sanoi AM&A: n konsultointien perustaja Anita Mendiratta jotka korostivat, että ilmailun on oltava kestävämpi tapauksille, kuten energian tarjontahäiriöille, tai geopoliittisille tai säätapahtumille.
Heathrow -seisokki on “valokeilaan tarvetta varmistaa, että koko maailman energian tarjonnan verkosto … lentokentällä ympäri maailmaa on riittävä kyky puuttua kriisiin”, Mendiratta kertoi CNBC: n “Squawk Box Europe” perjantaina. “Kaikki tämä on erittäin dramaattinen oppimiskäyrä.”
Yhdistyneen kuningaskunnan energiaministerin Ed Milibandin mukaan varmuusgeneraattorille vaikutti myös varmuusgeneraattori, joka herätti kysymyksiä tukevan energiainfrastruktuurin kestävyydestä, kun taas kansainvälisen lentoliikenteen yhdistyksen (IATA) pääjohtaja Willie Walsh kuvasi Heathrow’n riippuvuutta “yksittäiseen virtalähteeseen” selkeäksi suunnitteluun “lentokentällä.
Heathrow totesi sähköpostitse lähetetyssä lausunnossa useita energialähteitä. “Varmuuskopiojärjestelmäsi ovat turvajärjestelmiä, joiden avulla voimme laskeutua lentokoneita ja evakuoida matkustajia turvallisesti, mutta niitä ei ole suunniteltu sallimaan meidän suorittaa täysi toiminta”, Heathrow sanoi.
Laajempi vaikutus
Mendiratta kertoi, että Heathrow -tapahtumalla olisi ollut aaltoilua ilmailulle, joka ylittää paljon lennon peruutusten. Hän kuvasi Heathrow -tapahtuman vaikutuksia “erittäin leveiksi”, koska ilmailun kasvu ylittää tukevan infrastruktuurin lisääntymisen, hän sanoi.
Mendiratta kuvasi ilmailun kasvua maailmanlaajuisesti “massiiviseksi”.
“Se on äärimmäistä sen suhteen, kuinka se on kasvanut kaukana jopa vuoden 2019 hinnoista”, hän sanoi. Tämä herättää kysymyksiä alan kestävyydestä suunnittelemattomiin sää- tai geopoliittisiin tapahtumiin ja siitä, voiko ympäröivä infrastruktuuri tukea sitä.
IATA: n mukaan maailmanlaajuisesti sekä kotimaisen että kansainvälisen lentomatkustajaliikenteen ylensi edeltävän Covid-19-tason vuoden 2024 alussa, ja matkustajamäärien odotetaan kasvavan keskimäärin 3,8% vuodessa 2043: een, verrattuna 2023: een.
“Vaikka suuri osa tarinan painopisteestä on hyvin paljon Heathrowissa ja matkustajissa, meidän on myös otettava huomioon matkustajaliikenteen lisäksi, yli 4000 tonnia lastia kulkee Heathrow’n läpi joka päivä”, Mendiratta lisäsi.
Heathrow’n lentokenttä käsitteli ennätyksellisiä 83,9 miljoonaa matkustajaa vuonna 2024 – enemmän edellisenä vuonna – kun sen lastinkuljetus kasvoi 10%.
Mendiratta sanoi, voivatko matkustajat saada korvauksia peruutetuista lennoista lentoyhtiöiden ehdoista. Koska Heathrow -palo näyttää olevan lentoyhtiöiden hallinnan ulkopuolella, tällaista korvausta ei välttämättä makseta, julkaistun muistion mukaan Siemen perjantaina.
Sijoittajat harkitsevat lyhytaikaisia kustannuksia, kuten ruokia ja juomia, majoitusta, vaihtoehtoisia lentoja tai matkustajien maakuljetuksia, jotka ovat peruutuksia, Mendiratta liputtiin sekä tarkastelemalla, kuinka lentoyhtiöt hallitsevat asiakaspalvelua pitkällä aikavälillä.
“Se on viime kädessä asiakkaan säilyttämisen perusta, josta sijoittajan näkökulmasta tulee erittäin tärkeä … se on merkittävä laskelma”, hän sanoi.
Ilmailun tulevaisuus
Kolmas kiitotie Heathrow’n lentokentällä on jo kauan ollut, kun toimitusjohtaja painosti Yhdistyneen kuningaskunnan hallitusta päätöksen tekemiseksi kiistanalaisesta laajentumisesta vuoden loppuun mennessä. Ison -Britannian valtiovarainministeri Rachel Reeves kertoi, että ylimääräistä kiitotie “tarvitaan” tammikuun puheessa.
Samaan aikaan ilmailuteollisuus edistää kestäviä ilmailupolttoainetta koskevia tarjouksia, jotka auttavat saavuttamaan hiilidioksidipäästötavoitteita.
“Kun siirrymme tulevaisuuteen ja tarkastelemme kestävää ilmailua, tässä infrastruktuuri voi nyt tarkastella vihreää tekniikkaa, jotka ovat elintärkeitä, jotta ilmailu voi jatkaa kasvuaan, mutta kasvaa terveellisellä tavalla”, Mendiratta sanoi.
– CNBC: n Jenni Reid osallistui tähän raporttiin.