Tuotannon on määrä alkaa entisessä Detroit-Hamtramckin kokoonpanotehtaassa alle kaksi vuotta sen jälkeen, kun General Motors ilmoitti massiivisesta 2,2 miljardin dollarin investoinnista tehtaan peruskorjaukseen valmistaakseen erilaisia täyssähköautoja ja maastoautoja.
Kuva Jeffrey Sauger General Motorsilta
DETROIT – Yhdysvaltain tulevan presidentin Donald Trumpin voiton varapresidentti Kamala Harrisista odotetaan syöksyvän Yhdysvaltain sähköajoneuvoteollisuuden epävarmaan ajanjaksoon.
Entisen presidentin johtamat republikaanit ovat suurelta osin tuominneet sähköajoneuvot väittäen, että niitä ryöstetään kuluttajille. Trump on luvannut kumota tai poistaa monia ympäristönsuojeluviraston määräämiä ajoneuvojen päästöstandardeja sekä kannustimia ajoneuvojen tuotannon ja käyttöönoton lisäämiseksi, kuten Bidenin hallinnon vuoden 2022 inflaation vähentämislaki.
Autoteollisuuden sisäpiiriläiset ja muut viranomaiset sanoivat, että Trumpin olisi vaikea tuhota IRA kokonaan, mutta hän voisi poistaa tai rajoittaa sähköajoneuvojen tukia toimeenpanomääräyksillä tai muilla poliittisilla toimilla.
Jotkut sanoivat odottavansa Trumpin kohdistavan nykyisen liittovaltion kulutusluoton, joka on enintään 7 500 dollaria sähköajoneuvojen ostoon, sen sijaan, että se kohdistaisi teollisuustuotannon luoton yrityksille.
“IRA saattaa tehdä joitain muutoksia… En usko, että IRA on poistumassa”, David Rubinstein, yksi perustajista ja puheenjohtaja. Carlyle-ryhmä Sijoitusyhtiö kertoi CNBC:lle keskiviikkona. “Siinä on todella hyviä asioita, joista uskon, että sekä republikaanit että demokraatit nauttivat.”
Monet investoinnit sähköajoneuvojen tuotantoon IRA:n alaisina tapahtuivat republikaanien osavaltioissa, kuten Ohiossa, Etelä-Carolinassa ja Georgiassa.

Voittajat ja häviäjät?
Useat Wall Streetin analyytikot ovat spekuloineet, että vanhat autonvalmistajat – erityisesti “Detroit” -yritykset General Motors, Ford Motor Company ja Chryslerin emoyhtiö tähti — on Trumpin toisen kauden suurin voittaja ja republikaanipuolueen kongressin hallinta.
“Näemme F:n ja GM:n Trumpin hallinnon tärkeimpinä edunsaajina”, Bank of America Securitiesin analyytikko John Murphy sanoi keskiviikon sijoittajamuistiinpanossa. “Nykyinen ympäristöjärjestelmä asettaa paineita vanhoille yhtiöille.” [automakers, trucks,] Hiilestä poistaminen saavutetaan vuosikymmenen loppuun mennessä samalla kun siirrytään nopeasti kohti sähköautoja.
GM:n toive “täyssähköisestä tulevaisuudesta” ja kannattavasta sähköautoliiketoiminnasta lyhyellä aikavälillä on erittäin riippuvainen liittovaltion verohyvityksistä.
Analyytikot sanovat, että sähköautojen startupit, kuten Rivian autot ja raittiusryhmä Jos demokraatit voittavat, he hyötyvät vielä enemmän.
General Motorsin ja Fordin osakkeet nousivat keskiviikon alussa, kun taas Yhdysvalloissa suuria ongelmia kohdanneen Stellantisin osakkeet laskivat hieman. Lucid ja Rivian laskivat 3 % ja Rivian 6 %.
Autovalmistajien osakekurssit presidentiksi valitun Donald Trumpin voiton jälkeen.
Yhdysvaltain sähköautojen johtajat ovat poikkeus Tesla. Toimitusjohtaja Musk on tukenut voimakkaasti Trumpia swing-osavaltioissa, ja Trump on keskustellut miljardöörin tekemisestä hallituksen tehokkuustsaariksi.
Teslan osakkeet nousivat alkuvaiheessa, avautuen noin 13 % ja saavuttaen 52 viikon huippunsa.
“Näemme haasteita RIVN:lle ja LCID:lle, ja se näkyy suuressa määrin osakkeissa”, Murphy sanoi. “Emme odota merkittäviä ongelmia Teslan kanssa, koska se on jo kannattavaa ja tuo markkinoille uusia tuotteita. tason tuote, joka todennäköisesti vetoaa suureen yleisöön.”
Useat autonvalmistajat eivät heti vastanneet kommenttipyyntöihin sen jälkeen, kun NBC News ja useat muut liikkeet julistivat Trumpin voittajaksi.
Ford onnitteli Trumpia ja äskettäin valittuja virkamiehiä kaikilla hallinnon tasoilla keskiviikkona antamassaan lausunnossa: “Odotamme innolla yhteistyötä uuden hallinnon ja kongressin kanssa politiikoissa, jotka vahvistavat Yhdysvaltain autoteollisuutta, joka tukee 9,7 miljoonaa amerikkalaista työpaikkaa ja edistää talouskasvua. more työmahdollisuuksia.
Kalifornian sähköajoneuvojen mandaatti
Trumpin odotetaan myös uusivan taistelunsa Kalifornian ja muiden osavaltioiden kanssa, jotka asettavat omat ajoneuvojen päästöstandardinsa, mukaan lukien vaatimukset täysin sähköautojen myynnistä.
Nykyiset 2022 Advanced Clean Vehicles II -säännösten vaatimukset edellyttävät, että 35 % ensi vuoden alussa markkinoille tulevan mallivuoden 2026 ajoneuvoista on päästöttömiä. Akkukäyttöiset sähköajoneuvot, polttokennoajoneuvot ja jossain määrin ladattavat hybridiajoneuvot täyttävät kaikki nollapäästöstandardit.
Ennen vaaleja autoteollisuuden virkamiehet sanoivat, että monet autonvalmistajat pyrkisivät lykkäämään valtuutusta riippumatta siitä, kuka oli Valkoisessa talossa.
California Air Resources Board raportoi, että 12 osavaltiota ja Washington D.C. ovat kuitenkin hyväksyneet nämä säännöt mallivuodesta 2027 alkaen. Ne ovat osa CARB:n Advanced Clean Vehicles -määräyksiä, joiden mukaan Kaliforniassa myytävistä uusista autoista 100 prosenttia on oltava päästöttömiä vuoteen 2035 mennessä.
Alliance for Automotive Innovationin, useimpia yhdysvaltalaisia autonvalmistajia edustavan kauppajärjestön ja lobbausryhmän mukaan, sähköautot aloittivat tänä vuonna vähintään 10 prosentin paikallisista markkinoista 11 osavaltiossa ja District of Columbiassa.
Autojohtajat ja alan asiantuntijat odottavat myös, että Trump voi poistaa tai jäädyttää yritysten keskimääräisen polttoainetalouden (CAFE) standardit mallivuosille 2027-2031.