Lentokentän valvontatorni nähdään Newark Liberty International Airport -yrityksellä 6. toukokuuta 2025 Newarkissa, New Jerseyssä.
Andres Kudacki | Getty -kuvat
Lentoliikenteen ohjaimet ovat olleet rasitussa jo vuosia, mutta viime viikolla 90 sekunnin laitevika paljasti, kuinka vuosikymmenien henkilöstöpula, alainvestointi- ja tilkkutähti ratkaisut niille, jotka ohjaavat lentokoneita joidenkin maailman ruuhkaisimpien ilmatilan kautta.
Katkaisu herätti myös satoja lentoviiveitä, mikä häiritsi tuhansien matkustajien matkustamista päivinä – jälleen.
Mitä tapahtui?
28. huhtikuuta iltapäivällä Philadelphian laitoksen lennonvalvojat, jotka vastaavat lentokoneiden ohjaamisesta Newark Liberty International Airport -lentokentälle New Jerseyssä, kohtasivat tummat tutka -näytöt eivätkä pystyneet puhumaan lentokoneiden kanssa yli minuutin ajan.
Katkaisu kesti noin 30 sekuntia. Liittovaltion ilmailuhallinnon mukaan kesti vielä 30–60 sekuntia, ennen kuin ilma -alukset ilmestyivät uudelleen tutka -arvoihin.
United Airlinesin kapteeni Deon Byrne tarkistaa puhelimensa saapuessaan terminaaliin C Newark Liberty International -lentokentällä 6. toukokuuta 2025 Newarkissa, New Jerseyssä.
Andres Kudacki | Getty -kuvat
Yhdysvaltain suurten lentoyhtiöiden lentäjät sanovat, että he ovat erityisesti koulutettuja käsittelemään tällaisia katkoksia.
Mutta jopa muutaman sekunnin seisokki “on iankaikkisuus lennonjohtajille”, sanoi Yhdysvaltain kansallisen liikenneturvallisuuslautakunnan ja FAA: n eläkkeellä oleva lentoturvallisuustutkija Jeff Guzzetti.
Tapahtuma, joka ei ollut ensimmäinen kerta, kun laitteiden katkokset osuivat laitokseen, oli niin jarring, että jotkut ovat “ottaneet lomaa toipuakseen useiden viimeaikaisten seisokkien stressistä”, FAA sanoi.
FlightAwaren mukaan yli 1500 Newark -lentoa viivästyi viime viikolla. United Airlinesjoka kulkee napa Newarkista, sanoi, että se leikkasi 35 lentoa päivässä aikataulustaan helpottaakseen toiminnan ja asiakkaita.
Newark -kiitotie on myös suljettu rakentamista varten, mikä lisää häiriöitä.
Uudet vaiheet
Keskiviikkona FAA ilmoitti, että se lisää henkilöstöä Philadelphia -laitoksessa ja pyrkii korjaamaan viestintälinjoja, jotka syövät tietoja siellä Newark -lennoille. Se sanoi, että se aikoo asentaa sinne väliaikaisen varmuuskopiojärjestelmän “redundanssin tarjoamiseksi kytkimen aikana luotettavampaan kuituoptiseen verkkoon”.
Kuljetussihteeri Sean Duffyn on tarkoitus ilmoittaa torstaina Yhdysvaltain lennonvalvontajärjestelmän merkittävä päivityssuunnitelma, joka voi vaatia kongressia hyväksymään miljardeja lisärahoitusta.
“Meillä on tietokoneita, ja minä et ole tänään, tänään 2025, jotka perustuvat Windows 95: een ja levykkeisiin”, National Air Trafficial Controllers Associationin presidentti Nick Daniels sanoi maaliskuussa pidetyssä haastattelussa.
Viime vuonna FAA kertoi, että sen tornien keski -ikä on 40 ja että suurin osa tutkajärjestelmistä lähestyy 40 vuotta vanhoja. “Ikääntymislaitokset lisäävät järjestelmään riskiä, mukaan lukien palvelun häiriöiden riski”, se sanoi.
Ihmiset odottavat viivästynyttä lentoa Newarkin kansainvälisellä lentokentällä 5. toukokuuta 2025 Newarkissa, New Jerseyssä.
Spencer Platt | Getty -kuvat
Onnettomuus herättää kiireellisyyttä
28. huhtikuuta tapahtuva tapaus ja aiemmat katkokset eivät aiheuttaneet onnettomuuksia, mutta viat herättivät enemmän huolta vanhentuneesta järjestelmästä ja lennonjohtajien kroonisesta puutteesta, etenkin New Yorkin ympärillä sijaitsevassa kiireisessä ilmatilassa.
FAA: n mukaan Yhdysvaltain lentoliikenteen ohjaimet käsittelevät noin 45 000 lentoa päivässä.
Kiireellisyys viipymisongelmien korjaamiseen saavutti uuden tason sen jälkeen, kun Black Hawkin armeijan helikopteri törmäsi American Airlines Alueellinen suihkukone 29. tammikuuta, tappaen kaikki 67 lentokoneessa olevaa ihmistä. Se oli Yhdysvaltojen surkein lentoonnettomuus vuodesta 2001.
“Kaikkien huomion saaminen”, Guzzetti sanoi.
Miksi Newark on tällainen ongelma?
Newark käsittelee jo aluksi avaruusrajoituksia.
Se käsitteli viime vuonna noin 414 000 lentoa, 11% vähemmän kuin John F. Kennedyn kansainvälinen lentokenttä Queensissa, New Yorkissa, New Yorkin ja New Jerseyn satamaviranomaisen ja New Jerseyn satamaviranomaisen tietojen mukaan. Mutta Newark on noin puoli JFK: n kokoa.
Teknologian häiriöt ja henkilöstön puutteet ovat olleet erityisen kovia Newarkille viime päivinä. Viime vuonna FAA muutti ohjaimia, jotka käsittelevät Newarkia New Yorkin Long Islandin laitokselta – missä lentokoneet sekvensoivat myös LaGuardian lentokentälle ja JFK: lle Queensissa – Philadelphian syrjäiselle asemalle. Muutoksen oli tarkoitus helpottaa ruuhkia ja rasitusta Long Islandin laitoksella, mutta ongelmia on edelleen.
Newarkin lentokentän sisäinen näkymä, koska matkustajat kohtaavat kahdeksan suoraa päivää massiivisia viivästyksiä, United Airlines -reitit ja henkilöstöpula Newarkissa, New Jerseyssä, Yhdysvalloissa, 6. toukokuuta 202
Mostafa Bassim | Anadolu | Getty -kuvat
Lentoliikenteen henkilöstöpula on kiinnittänyt lentoyhtiöiden johtajia, jotka haluavat hyödyntää vahvaa kysyntää, mutta ovat rajoitettuja ja kohtaavat korkeat kustannukset valvojien puutteen vuoksi.
“Muista, että tämä erityinen lennonjohtolaitos on kroonisesti vajaakunainen vuosien ajan, ja ilman näitä ohjaimia on nyt selvää – ja FAA kertoo meille, että Newarkin lentokenttä ei pysty käsittelemään niiden lentokoneiden lukumäärää, joiden on tarkoitus toimia siellä tulevina viikkoina ja kuukausina”, United -toimitusjohtaja Scott Kirby kertoi asiakkaille perjantaina ilmoittaen aikataulun leikkauksista.
Ennen 26. huhtikuuta neljä lentoa päivässä peruutettiin keskimäärin Newarkissa huhtikuussa, mutta se nousi 39 päivään maanantaihin, ilmailun analysointiyrityksen Ciriumin mukaan. Noin 80% lennoista oli aikataulussa huhtikuussa ennen kyseistä päivämäärää, mutta laski 63 prosenttiin, “kaukana alan normeista”, Cirium sanoi.
Hidastaa sitä
Yhdysvaltain kuljetusministeri Sean Duffy puhuu tiedotusvälineille Valkoisen talon ulkopuolella Washington DC: ssä, Yhdysvalloissa, 6. toukokuuta 2025.
Kent Nishimura | Reuters
Duffy on sanonut, että lentomatka on turvallista. Vierailun jälkeen Philadelphia -laitoksessa viime viikolla hän sanoi, että FAA hidastaa, ellei se pysähtyy kokonaan, jos lennonjohtajista on pulaa.
Unitedin toimitusjohtaja Kirby kertoi työntekijöille keskiviikkona olevassa muistiossa, että lentäminen Newarkiin ja sieltä on turvallinen. Hän sanoi, että operaattorin lentäjillä on tuhansia tunteja kokemusta ja koulutusta toimenpiteistä “seuratakseen palauttamista varten, jos ohjaimet menettävät radiokontaktin navigoidakseen lentokoneessa turvallisesti määränpäähänsä”.
Lentoyhtiöt ovat hakeneet kapasiteetteja ruuhkien auttamiseksi, ja viimeinen häiriö ei ollut poikkeus.
“United on kehottanut Yhdysvaltain hallitusta * vuotta * käyttämään valtaa rajoittaakseen tehokkaasti lentojen määrän siihen, mitä lentokenttä pystyy realistisesti käsittelemään”, Kirby sanoi työntekijöille perjantaina. “Aiempi epäonnistuminen näiden muutosten tekemisestä oli johtanut olosuhteisiin, jotka yhdistyivät ja mikä tärkeintä, asiakkaamme nyt kohtaavat.”
Vuonna 2016 FAA helpotti lentokentällä ja Kirby -lentorajoituksia ja Kirby sanoi, että FAA: n tulisi palata aiempiin sääntöihin.
“On kauan kulunut aika kohdella EWR: ää kuten kruununjalokivi”, hän kertoi keskiviikkona työntekijöille lentokentän koodin avulla. “Jatkamme tiivistä yhteistyötä FAA: n kanssa ja [Transportation Department] Saadaksesi EWR: n korjaamaan lopullisesti ja toimittamaan maalle ansaitsemansa ensiluokkainen lentoliikennejärjestelmä. “
Lennonjohtajien lisääminen
Yhdysvalloissa on noin 10 800 lennonjohtajaa, mikä on selvästi alhaisella henkilöstötavoitteellaan 3 000: lla, NATCA: n liiton mukaan.
“Viimeisen kahdeksan vuoden aikana meillä on ollut 146 000 hakijaa ja olemme palkanneet 7 905 niistä”, Chris Wilbanks, FAA: n lähetystuen varatoimitusjohtaja, joka vastaa valvojan palkkaamisesta ja koulutuksesta, sanoi haastattelussa maaliskuussa. “Alle 10% työhön hakevista ihmisistä tosiasiallisesti pääsee [Oklahoma training] Akatemia ja sitten valmistunut menemään kentälle. “

Edellisellä tilikaudella FAA: n tavoitteena oli palkata 1800 ohjainta.
“Menetämme 35% akatemian niistä. Menetämme vielä 20%, kun he ovat päässeet kentälle, työharjoitteluun. Joten emme netto 1800 ohjainta”, Wilbanks sanoi.
Uuvuttava työ edellyttää, että lennonjohtajat jäävät eläkkeelle 56-vuotiaana, ja akatemian hakijat voivat olla yli 30-vuotiaita. Monet pakotetaan työskentelemään kuuden päivän työviikoilla pulan vuoksi.
Duffy on äskettäin siirtynyt lisäämään taloudellisia kannustimia, kuten korkeampi palkka lennonvalvojille. Palkan aloittaminen on noin 45 000 dollaria, unionin Daniels sanoi, vaikka Yhdysvaltain lentoliikenteen valvojan mediaanipalkka on Yhdysvaltain työministeriön mukaan 144 580 dollaria vuodessa.