Autotehtaat Yhdysvalloissa ja ympäri maailmaa tuskin tuottavat niin monta autoa kuin ne tarvitsevat tuottoakseen. Tuottavuuden laskuun vaikuttavat useat tekijät, mutta kaksi tekijää erottuu.
Ensinnäkin uusien autojen kysyntä ei ole palannut lainkaan pandemiaa edeltävälle tasolle. Yhdysvalloissa myytiin ennätysmäärä 17,5 miljoonaa autoa vuonna 2016 ennusteyrityksen GlobalDatan mukaan. Vuoteen 2019 mennessä tämä määrä oli asteittain laskenut noin 17 miljoonaan. Tämä myynti on elpynyt vain osittain, ja vuoden 2024 myynnin odotetaan olevan hieman alle 16 miljoonaa kappaletta.
Jeff Schuster, GlobalDatan maailmanlaajuisen autotutkimuksen varatoimitusjohtaja, sanoi, että korkeat hinnat lannistavat asiakkaita tai lähettävät heidät käytettyjen tavaroiden markkinoille.
“Kustannuspaineet eivät välttämättä katoa kokonaan, minkä vuoksi emme usko kysynnän palaavan alkuperäiselle tasolle”, hän sanoi.
Toinen tekijä on siirtyminen sähköajoneuvoihin.
“Sähköajoneuvojen markkinoiden odotetaan kasvavan 2020-luvulla, mutta se ei ole vielä aivan siellä”, sanoi Sam Fiorani, AutoForecast Solutionsin globaalien autoteollisuuden ennusteiden johtaja. “Meillä on kaikki nämä tehtaat valmiina tuottamaan 200 000 tai 300 000 sähköautoa. mutta kukaan ei osta niitä, joten odotamme markkinoiden syntymistä.”
Autonvalmistajat kohtaavat haasteen, jota he eivät ole koskaan ennen kohdanneet – ajoneuvojen, toimitusketjujen ja tehtaiden suunnittelu useisiin voimansiirtoihin.
Yli vuosisadan ajan lähes kaikki autot ovat käyttäneet bensiiniä. Autonvalmistajat toivovat voivansa avata maailman, jossa kaikki autot toimivat akuilla. Mutta siirtyminen sähköistykseen on ollut paljon odotettua sotkuisampi.
“Olen ollut tällä alalla yli 35 vuotta”, sanoi Michael Robinet, S&P Global Mobilityn autoalan konsultoinnin johtaja. “En voi koskaan muistaa tällaista aikaa – jolloin oli niin monia mahdollisuuksia, jotka voisivat todella muuttaa alan kehitystä.”
Katso video saadaksesi lisätietoja.