Autot edustivat aikoinaan amerikkalaisen unelman – liikkuvuuden ja itsenäisyyden – pylväitä. Mutta niistä on tullut luksustuote, ja asiakkaat ja autokauppiaat ovat yhä turhautuneempia.
Kelley Blue Bookin tietojen mukaan auton keskihinta Yhdysvalloissa on lähes 50 000 dollaria, mikä on lähes 30 % nousua viimeisen viiden vuoden aikana. Myös kuukausimaksut ovat lähellä kaikkien aikojen huippua. Edmonds sanoi, että ennätysmäärä autonomistajia on veden alla ja maksavat enemmän kuin heidän ajoneuvonsa ovat.
Vuoden 2023 ennätyksellisistä voitoista huolimatta autonvalmistajilla on edelleen haasteita: tarve investoida miljardeja ohjelmistoihin ja sähköistykseen sekä globaali maisema, jossa kiinalaiset ja muut ulkomaiset autonvalmistajat voivat tuottaa ajoneuvoja halvemmalla.
Tutkimusyhtiö AlixPartnersin mukaan joillakin kiinalaisilla sähköajoneuvoja ja ladattavia hybridejä valmistavilla startup-yrityksillä on jopa ilman valtion tukea 30 prosentin kustannusetu vakiintuneisiin maailmanlaajuisiin autonvalmistajiin verrattuna.
Huolimatta Yhdysvaltojen nykyisistä 100-prosenttisista kiinalaisille autoille asetetuista tulleista ja presidentiksi valitun Donald Trumpin lupauksesta lisätä tulleja tulevaisuudessa, AlixPartnersin toimitusjohtaja Mark Wakefield sanoi, että autonvalmistajat eivät voi luottaa protektionismiin vähentääkseen kustannuksia.
“Sinun on oltava valmis taistelemaan”, Wakefield sanoi. “Jos sanot, kuinka valmistaudun taistelemaan? No, katsotaan mitä nopeammin kasvavat kaverit tekevät.”
Katso video saadaksesi lisätietoja.