Toyotaa ja Hondaa pidetään joskus tylsinä: Hondaa pitävät sen omat insinöörit tylsinä, ja Toyota tunnetaan paremmin siitä, että sen puheenjohtaja on yrityksen perustajan jälkeläinen.
Vaikka näillä kahdella japanilaisella merkillä ei ehkä ole eurooppalaisten urheiluautojen kiiltoa, niiden jälleenmyyntiarvot ovat kadehdittavia. Tämä tarkoittaa, että ne säilyttävät enemmän ostohinnasta kuin mikään muu merkki – ja sama pätee myös heidän premium-brändeihinsä, Toyotan Lexukseen ja Hondan ylelliseen Acura-brändiin.
Näin on ollut jo vuosia.
Toyota on yltänyt Kelley Blue Bookin Best Resale Value -listan kärkeen kahdeksan kertaa vuoden 2014 jälkeen, mukaan lukien viimeiset neljä vuotta peräkkäin. Lexus on voittanut organisaation Luxury Car Award -palkinnon viisi kertaa.
Lexus ylsi myös JD Powerin jäljellä olevien palkintojen listalla luksusajoneuvojen luokassa. Honda hallitsee valtavirtaluokkaa.
Hinnoittelu ja tuotantokuri, maine laadusta ja kestävyydestä sekä useat muut tekijät pitävät nämä merkit kärjessä.
Toinen avain autonvalmistajille on, että Toyota ja Honda kuuntelevat tarkasti asiakkaitaan ja yrittävät valmistaa vain tuotteita, joita he uskovat ihmisten ostavan.
Tyson Jominy, JD Powerin data-analytiikkajohtaja, sanoi: “Kysyntä markkinoilla on yleensä paljon suurempi kuin Toyotan ennakkotarjonta, mikä pitää jälleenmyyntimäärät korkeana ja kuluttajat tyytyväisinä.
Mutta autoteollisuus on muuttunut niin paljon viime vuosien aikana, että edut, jotka ovat auttaneet näitä merkkejä menestymään, saattavat jarruttaa niitä ja mahdollisesti jopa pudottaa ne palkintokorokkeelta.
Katso video saadaksesi lisätietoja.