Skoda Kodiaq on Volkswagenin tuotantolinjalla Bratislavassa, Slovakiassa perjantaina 1. joulukuuta 2023.
Bloomberg | Bloomberg | Getty -kuvat
Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin automaattisen tuonnin tariffien odotetaan saavan suuren iskun globaaleille autobrändeille ja maille, ja taloustieteilijät varoittavat, että pieni Euroopan maa -alue voi tuntea pahimman vaikutuksen.
Trump valmistautuu paljastamaan viimeisimmän kierroksensa yksityiskohdat noin klo 9.00. Keskiviikko (klo 16.00 ET). Nämä toimenpiteet on erotettu Washingtonin maailmanlaajuisen autoteollisuuden pakkolunastamisesta ja niiden tavoitteena on tasapainottaa Yhdysvaltojen suotuisaa taloudellista järjestystä.
Trump on ilmoittanut 25 prosentin tariffin kaikista tuoduista ajoneuvoista, ja yritykset vaativat tuontia torstaina. Valkoinen talo sanoi, että autoosien verot alkavat toukokuussa.
Viime kuukausina presidentin edestakaiset ilmoitukset tariffeista ovat järkyttäneet globaaleja sijoittajia, yrityksen johtajia ja Yhdysvaltain kauppakumppaneita. Saksa Slams Trumpin 25% automaattiset tariffit huonoina uutisina Yhdysvaltojen, EU: n ja globaalin kaupan suhteen.
Hollannin pankkitaloustieteilijät Inga Fechner ja Rico Luman kertoivat, että vaikka Trumpin 25 prosentin autotariffi vaikuttaa Saksaan eniten, Slovakia saattaa tuntea suurimman vaikutuksen.
”Saksan autoteollisuus on myrskyn silmissä ja se on ylivoimaisesti ollut arvon kannalta suosituin, suurten toimijoiden kaltaisten kanssa julkinen,,,,,, Bmw,,,,,, Mercedesja Porsche ING sanoi 28. maaliskuuta julkaistussa tutkimusraportissa, että tariffit voisivat lyödä sitä.
“Slovakia – useiden autotehtaiden sijainti – on kuitenkin alttiin altistumiselle Yhdysvaltojen kokonaisviennissä”, he lisäsivät.
Kumovan autoteollisuuden ansiosta Slovakia lempinimeltään “Detroit Europe” ja siinä on enemmän autoja asukasta kohden kuin mikään muu maailma.
Maa, jossa on vain 5,4 miljoonaa ihmistä, luottaa voimakkaasti Yhdysvaltain kauppaan. Autot vastaavat huomattavan osan Yhdysvaltain viennistä, ja teollisuus työllistää epäsuorasti yli 250 000 ihmistä.
Tuotanto voi alkaa muuttaa Yhdysvaltoihin
ING: n Luman kertoi, että kuorma -auton etukuorma suoritettiin jo Yhdysvaltoihin ennen Trumpin automaattisia tariffeja ja “tämä rentoutuu” toimenpiteiden toteuttamisen jälkeen.
“Korkean sijoittajan epävarmuuden keskellä toimitusketjua ei ohjata ja suunnitellaan heti uudelleen, mutta tuotanto alkaa siirtyä Yhdysvaltoihin, jos se pitää ajanjakson”, Luman kertoi CNBC: lle sähköpostitse keskiviikkona.
Toisaalta Luman sanoi, että Slovakian tuotantokustannukset ovat edelleen suhteellisen alhaiset, koska paikalliset palkat ovat huomattavasti alhaisemmat kuin Saksassa.
“Joten, yleisö ja Tähti “Sitä todennäköisesti pyritään laittamaan se Slovakian tehtaan ammatilliseen määrään (jäämallille), joten vientituotteita voidaan tuottaa myös muualla Euroopassa, joka korvataan”, Luman sanoi.
Perjantai, 1. joulukuuta 2023, Saksa, vasen, Slovakia, Slovakia, Center ja liput liput Volkswagen Company -yhtiön ulkopuolella Bratislavassa, Slovakiassa.
Bloomberg | Bloomberg | Getty -kuvat
GlobSecin pääekonomisti Vladimir Vaňo, Slovakian pääkaupungissa sijaitseva ajatussäiliö, oli aiemmin kuvaillut Trumpin tariffien mahdollisuuksia “huolestuttavana” Slovakialle, samalla kun ehdotti, että maa näyttää olevan vaikea tehdä lähitulevaisuudessa.
Slovakian hallituksen tiedottaja ei kommentoinut välittömästi.
ING: n mukaan Slovakia on Yhdysvaltojen kanssa Yhdysvaltoihin Yhdysvaltojen kanssa Yhdysvaltoihin Yhdysvaltoihin Yhdysvaltoihin Yhdysvaltoihin Yhdysvaltoihin vuonna 2023.
Erityisesti ING: n mukaan Slovakian kokonaisvienti Yhdysvaltoihin ylitti 73%, mukaan lukien autot ja autoosat, jotka altistavat maan jyrkästi Trumpin tariffeille.