Kiinalaiset yritykset kehittävät aktiivisesti autonomisia ajoneuvoja. Elokuussa Kiina ilmoitti myöntäneensä 16 000 autonomisen ajoneuvon testauslupaa ja avanneensa noin 20 000 mailia teitä eri puolilla maata autonomisten ajoneuvojen testausta varten.
Mutta kiinalaiset itseohjautuvat autoyritykset testaavat hiljaa tekniikkaansa Yhdysvaltain kaduilla.
Baidulla, Didillä, WeRidella, Pony.ai:lla ja AutoX:llä on kaikilla toimipisteet Pohjois-Kaliforniassa sekä useat yhdysvaltalaiset itseajavia autoja valmistavat yritykset. Viisi yritystä testasi yhteensä yli 1,6 miljoonaa mailia Kalifornian teillä vuosina 2017–2023, kertoo California Department of Motor Vehicles, joka myöntää testilupia yrityksille, jotka pyrkivät testaamaan autonomisia ajoneuvoja osavaltiossa. Viidestä yrityksestä Didi on ainoa, jolla ei ole enää voimassa olevaa AV-testauslisenssiä DMV:n verkkosivuston mukaan.
Michael Dunne, konsulttiyhtiö Dunne Insightsin toimitusjohtaja ja perustaja, kertoi CNBC:lle, että Kiinalla on “täydet valtuudet” testata itseohjautuvia autoja Kaliforniassa.
“He ymmärsivät, että Piilaakso oli itseajavien autojen teknologian kehto”, Dunn sanoi, “ja he palkkasivat paljon ihmisiä, jotka olivat työskennelleet Applella tai Teslalla tai Waymolla tai Cruisella ja sanoivat: ‘Rekrytoidaan parhaat kyvyt. Rahoitusta, toivomme rakentavamme maailmanluokan yrityksen, tuovamme sen takaisin Kiinaan, soveltavamme sitä suurilla kotimarkkinoillamme, ja sitten voimme aloittaa toiminnan.
Mutta nyt Yhdysvaltain hallitus ehdottaa kiinalaisiin kytkettyjen autojen kieltämistä, koska he ovat huolissaan näiden autojen keräämästä valtavasta datamäärästä ja mahdollisista vaikutuksista kansalliseen turvallisuuteen.
Missy Cummings, entinen vanhempi turvallisuusneuvonantaja National Highway Traffic Safety Administrationista, kertoi CNBC:lle, että kielto on hyvä alku.
“Nämä ajoneuvot ovat hyvin paljon valvontakoneita”, Cummings sanoi. “Heillä on useita kameroita, jotka katsovat kaikkea useista eri näkökulmista, ja he voivat toistaa saman kuvion yhä uudelleen ja uudelleen joka päivä testauksen varjolla.”
Cummings lisäsi, että ajoneuvot keräävät “kriittistä tietoa, joka ei ehkä vaikuta luottamuksellisilta, mutta on varmasti arkaluonteista elämäntavoista, tiettyihin tiloihin saapuvista ja sieltä poistuvista ajoneuvoista ja siitä, kuinka toimitamme toimitusketjujamme.”
Texasin edustaja Marc Veasey kertoi CNBC:lle olevansa myös huolissaan. Viime vuonna hän ja kolme muuta edustajaa lähettivät Bidenin hallinnolle kirjeen, jossa he kertoivat huolensa uhista, joita Yhdysvalloissa liikennöivät kiinalaiset autonomiset ajoneuvot aiheuttavat kansalliselle turvallisuudelle ja kilpailukyvylle.
Kiinalaiset itseohjautuvat autoyhtiöt jättävät Yhdysvalloista valvonnan lisääntyvän.
Dunn kertoi CNBC:lle, että Kiinan itseohjautuvien autojen testauksen huipulla yli 14 yritystä testasi ajoneuvojaan Kaliforniassa, Nevadassa ja Utahissa, mutta tänään Dunn sanoi uskovansa “Kiinan itseohjautuvien autojen valmistajat ovat. Kiinan tarkoituksena on tuoda tuote markkinoille.” USA. “
“Se on tunnustus”, hän sanoi. “Voi, onnistuimme hyvin Yhdysvalloissa. Opimme paljon. Tästä meillä on ehkä tarpeeksi tietoa rakentaaksemme oman innovaatiomme Kiinassa.”
Katso video saadaksesi lisätietoja siitä, kuinka nämä itseohjautuvat autoyritykset testaavat ajoneuvojaan Kalifornian teillä ja mitä liitettyjen autojen lisääntynyt valvonta Kiinassa voi tarkoittaa teollisuudelle tulevaisuudessa.