Alex Tovstanovsky, käytettyjen autojen jälleenmyyjän Prestige Motor Worksin omistaja, ja Ryan Caton, toimitusjohtaja, tarkastavat varaston 28. toukokuuta 2020 Napervillessä, Illinoisissa.
Nick Carey |
DETROIT – Federal Reserven päätöksen laskea korkoja ensimmäistä kertaa yli neljään vuoteen odotetaan viime kädessä lisäävän uusien autojen myyntiä, mutta ei niin nopeasti tai niin paljon kuin jotkut odottavat.
Puolen prosenttiyksikön eli 50 peruspisteen koronlasku aiemmin tässä kuussa kestää jonkin aikaa ennen kuin autolainojen korot laskevat, ja ne ovat edelleen lähellä usean vuosikymmenen huimia, yli 9,61 % uusien autojen osalta ja lähes 14 % käytetyille autoille.
“Jos Fedin ennuste on oikea, olemme yli kaksi ja puoli pistettä korkeammalla kuin olemme olleet suurimman osan viimeisten 24 vuoden aikana”, sanoi Cox Automotiven pääekonomisti Jonathan Smoke. “Toisin sanoen asiat tulevat olemaan paremmin kuin missä olimme viime vuonna.” Asiat menevät paremmin, mutta tämä uusi korkopolku ei ratkaise kohtuuhintaisuushaastetta.”
Smock sanoi, että hän ei odota suurinta lähiajan parannusta autolainojen koroissa vasta ensi vuoden alussa. Hän sanoi, että toisin kuin viime kuukausina laskeneet asuntolainakustannukset, autolainojen korkojen muutokset voivat viivästyä, koska ne ovat itse asiassa funktio lainan tuottoon perustuvista pitkäaikaisista joukkovelkakirjalainoista.
Autolainojen 30 päivän maksuhäiriöprosentti on noussut jyrkästi viime vuosina Federal Reserven hallintoneuvoston torstaina julkaiseman raportin mukaan. Vaikka autolainojen maksuhäiriökorot olivat edelleen suuren taantuman huipputason alapuolella, ne olivat noin 60 peruspistettä korkeammat kuin pandemiaa edeltäneet tasot vuoden 2023 loppuun mennessä.

Korkeiden korkojen lisäksi kuluttajat kohtaavat edelleen lähes ennätystason keskimääräisiä uusien autojen hintoja ja paisuneita käytettyjen autojen hintoja. Molemmat ovat pudonneet huipultaan pandemian ja toimitusketjuongelmien aikana viime vuosina, mutta ovat edelleen korkealla historialliseen tasoon verrattuna.
Edmunds.com raportoi, että keskimääräinen rahoitussumma uudelle autolle oli elokuussa yli 40 700 dollaria ja takaisinmaksuaika 68,8 kuukautta eli 5,7 vuotta. Vertailun vuoksi, syyskuussa 2019 keskimääräinen keräyssumma 69,7 kuukautta (eli 5,8 vuotta) ennen pandemiaa oli noin 33 000 dollaria.
Edmunds sanoo, että näiden maksujen ja sopimuksen ehtojen välinen ero on 3 162 dollaria eli 178 dollaria enemmän kuukaudessa.
“Uusien autojen myynti laski hieman kolmannella vuosineljänneksellä, koska hinnat ja korot ovat edelleen historiallisen korkeita ja edullisuus on edelleen merkittävä haaste yhdysvaltalaisille autojen ostajille”, sanoi Jessica Caldwell, Edmundsin näkemysten johtaja.
Jos korot laskevat edelleen, kuluttajien kuukausimaksut helpottavat. BofA Securities arvioi, että jokainen Fedin vertailukoron yhden pisteen lasku pienentää uuden auton keskimääräistä kuukausimaksua noin 20 dollarilla.
– CNBC Michael Bloom osallistunut tähän raporttiin.