Työntekijät kokoavat toisen sukupolven R1-ajoneuvoja sähköautonvalmistajan Rivianin tuotantolaitoksessa Normalissa, Illinoisissa, Yhdysvalloissa 21.6.2024.
Joel Angel Juarez | Reuters
DETROIT – Volkswagen-konserni lisäsi suunniteltua investointiaan yhteisyritykseen sähköautojen käynnistyksen kanssa Rivian Automotive 5,8 miljardiin dollariin, koska yrityksillä on laajemmat toiveet kuin ne alun perin ilmoittivat.
Sijoittajat olivat vaikuttuneita kaupan yksityiskohdista, ja Rivianin osakkeet nousivat lähes 20 % keskiviikon alussa.
Yhteisyritys toimittaa VW:lle seuraavan sukupolven sähköarkkitehtuuria ja ohjelmistoja sähköajoneuvoille kaikille saksalaisten autonvalmistajien tuotemerkeille ja antaa Rivianille tarvittavan pääomavirrat sekä mahdollisuudet uusiin tulojen ja tulojen kasvuun.
Pääkaupungin odotetaan kuljettavan Riviania pienten R2-maastoautojensa tuotannon ylösajon kautta Normalin tehtaallaan Illinoisissa vuodesta 2026 alkaen sekä keskikokoisen sähköauton alustan tuotannon Georgian tehtaalla, jossa Rivian keskeytti rakentamisen aiemmin. tänä vuonna.
Yritykset sanoivat odottavansa noin 1 000 ihmisen työskentelevän yhteisyrityksessä.
Mutta VW:n pääomaa Rivianille ei ole taattu, eikä myöskään kaupan onnistuminen. Sähköautojen valmistajan on ensin saavutettava joitain tavoitteita.
Autoteollisuudessa on tehty useita suuria fuusioita ja yhteisyrityksiä, jotka eivät johda pitkän aikavälin menestykseen. Monet hajoavat ennen merkittäviä tuloksia.

Sekä VW että Rivian ovat kokeneet tällaisia epäonnistumisia Fordin moottori viime vuosina. Rivian ja Detroit-autovalmistaja peruuttivat suunnitelmansa sähköautojen yhteiskehittämisestä kaksi vuotta sen jälkeen, kun Ford otti 12 %:n osuuden käynnistyksestä vuonna 2019. Noihin aikoihin VW ilmoitti myös 2,6 miljardin dollarin sopimuksesta Fordin kanssa autonomisista ajoneuvoista, jotka eivät toteutuneet.
Volkswagen on myös käymässä läpi rakennemuutosta, joka voi vaikuttaa autonvalmistajan tulevaisuuden suunnitelmiin, mukaan lukien laajat leikkaukset ja irtisanomiset myynnin ja voittojen laskun keskellä.
Sekä VW:llä että Rivianilla on korkeat odotukset yhteisyritykseltä, jonka nimeksi tulee Rivian ja VW Group Technology LLC.
VW:n sijoitus jaetaan Rivianille eri muodoissa, mukaan lukien vaihtovelkakirjalainat, osakkeet ja velat. Rivian saa tänä vuonna 2,3 miljardia dollaria, jota seuraa jopa 3,5 miljardia dollaria vuoden 2027 loppuun tai vuoden 2028 alkuun mennessä neuvoteltujen virstanpylväiden perusteella, jotka on kuvattu alla.
2024: 2,3 miljardia dollaria
Rivian sai miljardi dollaria kesäkuussa julkistaessaan sopimuksen. Se oli vaihtovelkakirjalaina, jonka odotetaan muunnettavan Rivianin osakkeiksi 1. joulukuuta.
Miljardista dollarista 500 miljoonaa dollaria muunnetaan 10,84 dollarin osakekurssiin. Loput 500 miljoonaa dollaria muunnetaan osakkeen 45 päivän volyymilla painotetun keskihinnan tai VWAP:n perusteella ennen muuntamista.
Rivian saa tällä viikolla 1,3 miljardia dollaria käteistä kaupan päätyttyä ja yhteisyrityksen perustamisen jälkeen, mukaan lukien “taustavastike” [intellectual property] lisenssejä ja 50 %:n osuuden yhteisyrityksestä.”
2025: 1 miljardi dollaria
Rivian saa miljardin dollarin sijoituksen oman pääoman muodossa 33 %:n preemiolla 30 päivän VWAP:iin verrattuna liikkeeseenlaskuhetkellä, jos se saavuttaa joko kaksi peräkkäistä neljännestä 50 miljoonan dollarin bruttovoitosta tai kaksi peräkkäistä neljännestä bruttotuloksesta. Tämä tapahtuu yhtiöiden mukaan aikaisintaan kesäkuussa.
Rivianilla on viisi vuotta aikaa saavuttaa virstanpylväs, joka mitataan sen GAAP:lla suhteessa voittoon, eikä yhteisyrityksellä ole Rivianin taloudellisia vaikutuksia.
Rivianin talousjohtaja Claire McDonough sanoi, että yhtiö päivittää yhteisyrityksen odotetut taloudelliset vaikutukset julkistaessaan neljännen vuosineljänneksen tuloksensa ensi vuonna.
2026: 2 miljardia dollaria, mukaan lukien laina
Rivian saa miljardi dollaria pääomaa, joka perustuu yhteisyrityksen teknologian onnistuneeseen testaamiseen talvitesteissä yhdessä tai useammassa ajoneuvossa. Osakesijoituksen määrää sijoitukseen johtava 30 päivän VWAP.
Rivianilla on myös mahdollisuus nostaa 1 miljardin dollarin laina lokakuussa 2026, jonka takana on sen osakeosuus yhteisyrityksestä.
Laina olisi maksettava ennakkoon 10 vuoden aikana, mutta se vaatii pääoman takaisinmaksua vasta vuonna 2029. Lainan korko on sama kuin VW:n velkakustannus seitsemän vuoden laina-ajalta lisättynä 25 peruspisteellä.
2027/alku 2028: 460 miljoonaa dollaria
Rivian saa 460 miljoonan dollarin pääomaa yhteisyrityksen teknologiaa käyttävän myytävän VW-ajoneuvon ensimmäisestä tuotannosta.
Osakesijoitus hinnoitellaan 84 %:n preemiolla 30 päivän VWAP-sopimukseen, joka johtaa virstanpylvääseen.
VW-konsernin toimitusjohtaja Oliver Blume sanoi tiistaina pitämässään tiedotustilaisuudessa, että saksalainen autonvalmistaja aikoo käyttää Rivianin teknologioita useissa eri hintaluokissa, kansainvälisissä markkinoilla ja merkeissä.
Muut tiedot
Vuoteen 2028 mennessä Volkswagen sanoi rahoittavansa 75 prosenttia yhteisyrityksen jaetun alustan kustannuksista ja Rivianin rahoituksesta 25 prosenttia.
Vuodesta 2029 alkaen VW rahoittaa 100 miljoonaa dollaria vuodessa yhteisyrityksen jaetuista kustannuksista, mikä vähentää Rivianin yhteisiä kustannuksia.
Lisäksi Rivian ennakoi materiaalikustannussäästöjä hankittaessa yhteisiä osia, kuten elektronisia ohjausyksiköitä, toimittajilta.