Budjettien komitean (Budg) parlamentin jäsenet ovat todenneet EU: n komission ajatukselle, että EU: n seuraavan pitkäaikaisen budjetin (2028-34), ns. Monenvuotias rahoituskehys (MFF)ja sen sijaan kehotti suurempaa ja kunnianhimoisempaa budjettia.
23 ääntään mennessä, yhdeksän vastaan ja kaksi pidättäytymistä vastaan, MPS hyväksyi näkemyksensä yksinkertaisemmasta, joustavammasta ja ihmiskeskeisestä budjetista-sellaisesta, joka asettaa etusijalle ilmastotoimenpiteet, digitaalinen siirtyminen ja työllisyys reagoidessaan jatkuviin geopoliittisiin haasteisiin.
“Haluamme seuraavan MFF: n keskipisteessä olevia ihmisiä ja alueita. Tarvitsemme vahvoja investointeja strategisen autonomian, taloudellisen kestävyyden ja vihreiden tavoitteiden lisäämiseksi jättämättä ketään taakse”, sanoi Carla Tavares (Portugali/S&D), joista toinen kahdesta tiedostossa olevasta MEP: stä.
Vaikka komission virallista ehdotusta ei odoteta ennen kesää 2025, MPS ovat jo huolissaan siitä, että tulevat menot katokset eivät ole puuttuneet kasvavaan kriiseihin, mukaan lukien Venäjän Ukrainan aggression sota ja Yhdysvaltojen vetäytyminen sen globaalista roolista.
“Jos odotamme Euroopan tekevän enemmän nykyisiä haasteita, meidän on varustettava se riittävillä instrumenteilla ja budjetti on keskeinen väline tässä suhteessa”, sanoi johtaen MeP Siegfried Muresan (Romania/EPP) korostaen raportin kehotusta lisätä seuraavaa MFF: tä.
Nykyinen MFF: n kokonaismäärä on 1,2 biljoonaa euroa eli 1% ryhmän BKT: stä (lukuun ottamatta pandemian jälkeisiä elpymisrahastoja), ja suurin osa rahoituksesta osoitetaan maatalouden tukiin ja politiikkoihin, joiden tarkoituksena on vähentää EU: n rikkaimman ja köyhimmän alueen sosioekonomisen kuumen.
Seuraavaa budjettia varten komissio on kuitenkin jo ilmoittanut, että tarvitaan vaikeita päätöksiä perinteisten prioriteettien tasapainottamiseksi uudempien ja kiireellisempien päätösten kanssa, mukaan lukien turvallisuus ja puolustus.
“EU: n on maksimoitava jokaisen kuluttamansa euron vaikutukset keskittyen EU: n prioriteetteihin ja tavoitteisiin, joissa EU: n toimintaa tarvitaan eniten”, komissio totesi helmikuun viestinnässä nimeltään “Tie seuraavaan monivuotiseen rahoituskehykseen”.
EU: n johtaja harkitsee parhaillaan vuoden 2028–34 MFF: n uudelleensuunnittelua, joka ehdottaa jokaiselle jäsenvaltiolle kansallista suunnitelmaa, joka sitoisi uudistuksiin sijoituksia-liruttamalla pandeemian jälkeisten palautusrahastojen rakennetta. Parlamentti vastustaa kuitenkin tiukasti tätä lähestymistapaa.
“Hylkäämme” yhden kansallisen suunnitelman jäsenvaltiota kohti “-mallin, jonka Euroopan komissio ehdotti, jota uskomme, että ei voida toimia jaetun hallinnan kulujen jälkeen vuoden 2017 jälkeen”, Muresan toisti.
Sen sijaan Budgin MPS: n puolustavat rakennetta, joka takaa parlamentin valvonta ja sisältää alueelliset ja paikalliset toimijat päätöksentekoprosessissa.
Parlamentin raportissa vaaditaan myös EU: n ylimääräisiä veroja tai omia resursseja-yksi vain kahdesta tapaa, jolla EU voi rahoittaa budjettinsa, toinen on jäsenvaltioiden suora maksu.
“Ilman uusia tuloja EU: n ohjelmat kohtaavat leikkauksia tai pakottavat veronmaksajat kantamaan taakkaa”, Muresan varoitti, etenkin koska EU: n on silti määritettävä, kuinka maksetaan velkaa postpandemiallisista rahastoista, joiden arvioidaan olevan noin 30 miljardia euroa vuodessa vuodesta 2028.
Lisäksi Budg MEPS oli yhtä mieltä siitä, että enemmän yhteistä lainaa olisi toteuttamiskelpoinen vaihtoehto laajamittaisten EU: n laajuisten kriisien käsittelemiseksi.
Täysi täysistunto on edelleen hyväksyttävä parlamentin kanta Strasbourgin seuraavan istunnon aikana, joka on suunniteltu 5. – 8. Toukokuuta.