Linnun silmänäkymässä Chevrolet-autot ja kuorma-autot ovat esillä Novato Chevroletissa Novatossa, Kaliforniassa 28. tammikuuta 2025.
Justin Sullivan |
Sijoituspankki Benchmark Co.
Analyytikko Cody Acree arvioi, että keskimääräinen hinta nousee noin 5790 dollaria perustuen nykyään keskeytetyn 25%: n veron vaikutuksiin autoihin ja osiin Meksikossa ja Kanadassa. Tämä maksaa tavallisen uuden auton, joka on yli 54 500 dollaria tai lähes 12% korkeampi kuin vuonna 2024.
“Uskomme, että autoteollisuus on alttiimpia tariffien riskille, mikä on sen valtava kaupan rahoitus, toisiinsa liittyvien tarjonta- ja valmistuskanavien monimutkaisuus, jota on viljelty vuosikymmenien ajan”, Acree kirjoitti asiakkaille ja asiakkaille. Valtava määrä yrityksiä, jotka olemme mukana tukemassa tätä suurta kuluttajateollisuutta. ”
Trump kääntää markkinat hetkeksi 25 prosentin tariffilla Kanadassa ja Meksikossa helmikuun alussa, mutta myöhemmin pääministeri Justin Trudeau ja presidentti Claudia Simbaum (Claudia Sheinbaum saavuttivat yhden kuukauden väliaikaisen keskeyttämisen.
Nyt kuluttajat ja sijoittajat haluavat tietää, mitä tariffit tulevat tai tulevatko ne voimaan. Vertailuarvo laskee, mitä 25% vero tarkoittaa keskimääräisen amerikkalaisen ostovoimaa suositussa suuressa ostossa.
Vertailuarvo arvioi, että autot ovat kalliimpia, ja yli 22% myytävistä autoista myytiin Yhdysvalloissa viime vuonna. Tämän lisäksi yritys sanoo, että noin 40% ajoneuvossa käytetyistä osista tulee myös Pohjois -Amerikan kumppaneistaan.
Viime vuonna vienti Yhdysvaltoihin oli yli 200 miljardia dollaria. Erityisesti Acree havaitsi, että vuoden 2024 osien lisäksi Meksiko toimitti Yhdysvalloille 95 miljardia dollaria valmiita autoja. Kanada tarjoaa valmiita autoja, joiden arvo on yli 36 miljardia dollaria ja lähes 16 miljardia dollaria komponentteja.
Tämän viikon teollisuustapahtuman aikana Fordin sähkömoottori Toimitusjohtaja Jim Farley kertoi, että Trumpin ehdottamat tariffit Kanadassa ja Meksikossa yhdistettynä teräksen ja alumiinin tuonnin 25 prosentin maksun kanssa on päänsärky.
“Presidentti Trump on puhunut paljon autoteollisuuden vahvistamisesta, tuottaen lisää tuotantoa täällä ja innovaatiot Yhdysvalloissa, ja jos hänen hallintonsa voi saavuttaa sen, se on… suurin osa allekirjoitusten saavutuksista”, Farley sanoi. Wolf Research Investment -konferenssi. “Se, mitä olemme tähän mennessä nähneet, on paljon kustannuksia ja paljon sekaannusta.”
– CNBC: n Michael Wayland osallistui raporttiin.