Heinäkuun 6. päivänä tuhannet matkailun vastaiset mielenosoittajat marssivat Barcelonan kaduilla huutaen: “Turistit kotiin!”
Hieman yli kuukautta myöhemmin Espanjan matkailulautakunta lähetti joukkosähköpostin, jossa oli eri viesti: “Espanja: kesä, jonka haluat toistaa joka vuosi… Emme malta odottaa, että näemme sinut!”
Barcelonan heinäkuun mielenosoituksen ristitulessa joutuneet turistit – joista osa kesti vesiaseet ja nauhalle jääneet yhteenotot – eivät ehkä ole taipuvaisia palaamaan. Mutta tiedot osoittavat, etteivät muut olleet peloissaan.
Kansainväliset saapumiset Espanjaan jatkoivat kasvuaan tänä kesänä, ja elokuussa saapui noin 10,9 miljoonaa, mikä on 7 % enemmän kuin vuotta aiemmin, Espanjan kansallisen tilastokeskuksen mukaan.
Ja kolme suosituinta kohdetta olivat juuri ne paikat, joissa mielenosoittajat järjestivät marsseja tänä vuonna.
Noin 2,4 miljoonaa kansainvälistä matkailijaa vieraili elokuussa Mallorcan kotiseudulla Baleaareilla, mikä on 4 prosentin hyppy vuoden 2023 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Toiset 2,3 miljoonaa ulkomaalaista meni Kataloniaan – jossa Barcelona sijaitsee – 6 % enemmän kuin vuonna 2023. Noin 1,6 miljoonaa meni Andalusiaan, 9 % enemmän kuin vuotta aiemmin.

Mallorcan matkailulautakunnan julkaisema tutkimus osoitti, että 89 prosenttia amerikkalaisista matkailijoista sanoi, että he eivät olleet tietoisia tai eivät olleet huolissaan Mallorcalla tänä vuonna tapahtuneista mielenosoituksista, kertoo matkailuuutissivusto Skift.
Niistä, jotka tiesivät mielenosoituksista, lähes 70 % sanoi, että heillä ei ollut “vaikutusta” heidän matkustusaikeisiinsa, Skift raportoi.
“Varaukset palautuivat”
Suurin osa Espanjan vierailijoista on eurooppalaisia. Kuitenkin Booking.com, Euroopan suurin online-matkatoimisto markkinaosuudellaan, kertoi CNBC Travelille, ettei se nähnyt mielenkiinnon jälkeisiä muutoksia Mallorcalle tai Barcelonalle.

RateGain, ohjelmistoyritys, joka käsittelee tapahtumia ja aikomustietoja maailmanlaajuiselle matkailualalle, sanoi kuitenkin nähneensä “huomattavan vaikutuksen” Barcelonaan tehdyissä hauissa ja varauksissa 6. heinäkuuta järjestetyn mielenosoituksen jälkeen.
Vaikutus oli kuitenkin lyhytaikainen. “Havaitsimme 23 prosentin laskun hotellivarauksissa 7–10 päivän sisällä tapahtumasta ja 35 prosentin laskun hakutoiminnassa”, yrityksen edustaja kertoi CNBC:lle.
Kuudessa viikossa “varaukset palautuivat”.
‘Ei loppu’
Barcelonan mielenosoitus 6. heinäkuuta “ei ole minkään loppu”, sanoi Daniel Pardo Rivacoba, Assembly of Neighborhoods for Tourism Degrowth, mielenosoituksen takana oleva järjestö.
Se oli pikemminkin askel kohti organisaation suurempia tavoitteita – julkaistua 13 vaatimuksen listaa –, jotka vaativat Barcelonan viranomaisia kumoamaan suunnitelmat kaupungin lentokentän laajentamisesta, kaupungin lähellä olevien risteilyterminaalien määrän vähentämisestä, lyhytaikaisen vuokrauksen markkinoiden kaventamisesta, ja lopettaa verorahoitteinen kaupungin matkailun edistäminen.
Turisti ottaa kuvan viestistä Park Guellissa. Matkailun vastaiset järjestäjät ovat vaatineet 50 prosentin päivittäistä lippujen myyntiä alueelle, joka on yksi Barcelonan suosituimmista turistikohteista.
Josep Lago | Afp | Getty Images
Barcelonan kaupunginvaltuusto ei vastannut suoraan 6. heinäkuuta järjestettyyn mielenosoitukseen, Rivacoba kertoi CNBC Travelille, mutta se on sittemmin ilmoittanut uusista toimenpiteistä ylimatkailun torjumiseksi, mukaan lukien syyskuussa julkaistu 135-sivuinen “Government Measure For Tourism Management 2024-2027”. 17.
Toimenpiteessä hahmoteltiin 55 toimenpidettä, joiden avulla saavutetaan parempi tasapaino turistien ja asukkaiden välillä.
Saksalaisille turisteille suunnattu kyltti Mallorcan Baleaarien saarella 11. elokuuta 2024.
Clara Margais | Picture Alliance | Getty Images
Mutta se kaikki on vain “kosmeettisia puheita ja sosiaalista pesua”, sanoi Rivacoba.
Barcelonan kaupunginvaltuuston tiedottaja kertoi CNBC Travelille, että kaupungin matkailun hallinta on yksi sen tärkeimmistä prioriteeteista, koska se on “saavuttamassa rajan 17 miljoonalla vierailijalla vuodessa”.
“Matkailu on strateginen kaupunkitalouden kannalta, joten se edustaa 14 prosenttia bruttokansantuotteesta”, tiedottaja sanoi. “Barcelonan matkailun menestymisen mittari ei voi keskittyä vierailijoiden määrään, vaan pikemminkin ihmisvirran hallintaan, jotta sosiaaliset ja ympäristölliset rajat eivät ylity.”
Vierailijavirtojen hallinta on strategia, joka on nopeasti saamassa jalansijaa keinona lieventää ylimatkailua antureiden ja matkapuhelimen seurantatyökalujen avulla reaaliaikaisen väkijoukon tuottamiseen.
Se ei ole tarpeeksi hyvä Rivacoban organisaatiolle, joka kannattaa turistimäärien vähentämistä, hän sanoi.
Mitä tulee kaupunginvaltuuston äskettäiseen päätökseen korottaa yökohtaista matkailulisämaksua 4 eurolla (4,38 dollarilla), Rivacoba sanoi, että “tämä ei millään tavalla ole toimenpide matkailun vähentämiseksi, vaan rahan keräämiseksi”.
“Taistelun voittaminen”
Huolimatta väitteistä, että kesäturistien tulva nöyryytti mielenosoittajia, Rivacoba sanoi olevansa innostunut.
“Barcelonalaisten julkinen mielipide matkailusta muuttui paljon, virallisesta kertomuksesta “matkailu on hyvää kaikille”, mikä ei ole enää kenenkään uskottavaa,… “matkailu meni liian pitkälle”, hän sanoi.
Kymmenet Barcelonan asukkaat protestoivat America’s Cupin purjehduskilpailua vastaan 7. syyskuuta 2024. Matkailun vastaiset järjestäjät ovat vaatineet kaupunkia rajoittamaan suuria tapahtumia, mukaan lukien Espanjan Grand Prix.
Marc Asensio | Nurphoto | Getty Images
Rivacoba sanoi, että yli 15 000 ihmistä marssi 6. heinäkuuta, vaikka paikalliset tiedotusvälineet ovat raportoineet määrän olevan noin 3 000 ihmistä.
Hän sanoi myös, että tiedotusvälineet ylimatkailusta ovat muuttuneet. “Ei niin kauan sitten meitä kohdeltiin huonosti tai jätettiin suoraan huomiotta”, hän sanoi. Mutta heinäkuun marssin aikana ja sen jälkeen hän sanoi, että järjestö on saanut sekä myötätuntoa että solidaarisuutta paikallisilta ja kansainvälisiltä toimittajilta.
“Molemmat asiat osoittavat, että olemme jollakin tavalla voittamassa taistelua”, hän sanoi.
Kuka johtaa?
Assembly of Neighborhoods for Tourism Degrowth (Assembly of Neighborhoods for Tourism Degrowth) toteaa verkkosivuillaan, että asukkaat ovat suurin muutosvoima Barcelonan massaturismin ongelmissa.
Siinä todetaan, että useammat alueet ovat mobilisoimassa ja “työskentelevät yhteisillä päivämäärillä suuria mobilisaatioita, järjestöjemme kokouksia ja yhteisiä strategioita varten”.
Mitä tulee siihen, järjestetäänkö lisää mielenosoituksia: “Kyllä, tietysti”, Rivacoba sanoi.
Barcelonan matkailutoimiston julkisivu on peitetty bannereilla, tarroilla ja kylteillä 27. syyskuuta 2024, protestina “World Tourism Day” -päivää vastaan.
Paco Freire | Sopa Kuvat | Lightrocket | Getty Images
Booking Holdingsin toimitusjohtaja Glenn Fogel painotti mielenosoituksia ja kertoi CNBC Travelille 6. syyskuuta, että ne eivät ole “tehokkain tapa” torjua ylimatkailua ja että niillä voi jopa olla väärä vaikutus.
Hän sanoi, että ylimatkailun lieventäminen “on todellakin hallitusten vastuulla”, mutta sen ratkaiseminen vaatii yhteistyötä hallitusten, matkustajien, asukkaiden ja matkatoimistojen välillä.
“Kaikki ihmiset hyötyvät saapuvista turisteista taloudellisesti”, Fogel sanoi.