Yhä useammat matkustajat haluavat hotelleiltaan enemmän kuin pehmeän sängyn ja puhtaan yöpymispaikan.
He haluavat hotelleja, jotka kuvastavat heidän kiinnostuksen kohteitaan – olipa kyse sitten taiteesta, musiikista, muotista tai työstä – ja antavat heille mahdollisuuden seurustella muiden matkailijoiden kanssa, jotka jakavat nämä intohimot.
Tämä on antanut lifestyle-hotelleille sysäyksen, sillä uusien hotellien lifestyle-huoneiden maailmanlaajuinen osuus on noin kaksinkertaistunut vuodesta 2000, JLL:n Global Hotel Investment Outlook 2025:n mukaan.
Vuonna 2025 noin 25 % uusista hotellihuoneista Euroopassa oli käytössä elämäntapahotelleja, joita seuraa 16 prosenttia Amerikassa ja Aasiassa, raportti osoittaa.

“Elämäntyyli- ja boutique-hotellit määrittelevät niiden ainutlaatuinen, eksklusiivinen ympäristö verrattuna perinteisten hotellien standardoituun kokemukseen”, kertoo ladattava versio erillisestä JLL-raportista, jossa tarkastellaan elämäntapahotelleja Aasian ja Tyynenmeren alueella.
Raportin mukaan niiden välinen ero on se, että boutique-hotellit ovat itsenäisiä tai perheiden ylläpitämiä ketjuja, kun taas lifestyle-hotelleja ylläpitävät vakiintuneet hotelliyhtiöt.
Kasvu viimeisen viiden vuoden aikana on ollut voimakkainta Aasian ja Tyynenmeren alueella, jossa huonetarjonta nelinkertaistui vuodesta 2014 vuoteen 2024 – ja sen odotetaan kasvavan vielä 34 % vuoteen 2027 mennessä, raportin mukaan.
Kiinassa on alueen eniten lifestyle-hotellitarjontaa, ja seuraavaksi tulee Kaakkois-Aasia, jossa on JLL:n mukaan kolme kertaa enemmän huoneita kuin Australiassa, Uudessa-Seelannissa ja Etelä-Aasiassa.
Australiassa ja Uudessa-Seelannissa lifestyle-huoneiden tarjonta kasvoi kuitenkin voimakkaimmin ainutlaatuisen ja elämyksellisen matkailun kasvavan kysynnän taustalla, yhtiö sanoi.
Lifestyle-brändien odotetaan jatkavan laajentumista Aasiassa sijoittajien ja vieraiden kysynnän ansiosta, JLL lisäsi erityisesti kansainvälisten hotelliketjujen äskettäin ostamien merkkien osalta, kuten NoMad (osti Hilton), CitizenM (osti Marriott) ja The Standard (osti Hyatt).
Omalaatuiset tarjoukset
The Singapore EDITIONin kaltaisista ylellisistä lippulaivoista ainutlaatuisiin brändeihin, kuten Mama Shelter, lifestyle-hotellit ovat usein pienempiä kuin ydinbrändihotellit, ja niissä on erottuva sisustus. Ja perinteisten hotellien kierteellä nämä hotellit korostavat sosiaalisia tiloja huoneiden yläpuolella.
“Uskon, että vieraat valitsevat nykyään hotellin, koska he haluavat enemmän kuin huoneen. He haluavat juhlia… paikan, jossa he tunnistavat itsensä”, sanoi Sylvain Pasdeloup, Ennismoren Aasian ja Tyynenmeren alueen varatoimitusjohtaja.
Lifestyly-hotellit ovat suosittuja myös nuorempien ihmisten keskuudessa, jotka kuluttavat enemmän matkustamiseen kuin aiemmat sukupolvet.
“Aasian matkailualueesta on tullut niin laaja, että pystymme esittelemään pohjimmiltaan niche-tuotteita nuoremmalle varakkaalle asiakkaalle, joka on kulttuurisesti ylpeä mutta lopulta itsevarma”, sanoi Alan Watts, Hiltonin Aasian ja Tyynenmeren alueen presidentti.
Pienempi jalanjälki tekee näistä hotelleista helpompaa ja halvempaa rakentaa, mutta JLL:n mukaan niiden hintapreemio on yleensä 10-11 % yleistä markkinoiden keskiarvoa korkeampi – tämä kaikki tekee niistä houkuttelevia myös sijoittajille ja omistajille.
Ruoka ja juoma ovat myös ratkaisevassa roolissa lifestyle-hotellien menestyksessä, mikä mahdollistaa JLL:n tietojen mukaan 30 % korkeamman ruoka- ja juomatulon asuttua huonetta kohden kuin markkinoiden keskimäärin.
Lifestyle-hotellit ovat perinteisesti dominoineet luksus- ja tasokassegmenttejä, mutta merkittävää kasvua on nyt nousemassa ylempään keskiskaalaan ja alakategorioihin, sanoi Marina Bracciani, JLL:n varatoimitusjohtaja ja hotellitutkimuksen johtaja Aasian ja Tyynenmeren alueella.
“Alun perin premium-luokan elämäntapakonsepti on tulossa yhä useammin kolmen tähden ja lähtötason neljän tähden kiinteistöihin”, hän lisäsi.
Kymmenen uutta lifestyle-hotellibrändiä on määrä avata Aasian ja Tyynenmeren alueella vuoteen 2027 mennessä, mukaan lukien ranskalaisten suosikki Mama Shelter, joka teki Aasian debyyttinsä Singaporessa syyskuussa.
– CNBC:n Diana Himawan ja Monica Pitrelli osallistuivat tähän tarinaan.
