Audin Brysselin-tehtaalla kootaan 80 000 euron sähkömaastoautoa, joka osoittautuu eurooppalaisille liian kalliiksi. Vuoden 2025 jälkeen tuotanto siirtyy todennäköisesti Meksikoon. Työntekijät ja ammattiliitot eivät ole tyytyväisiä.
Tämän Belgiassa sijaitsevan autotehtaan tapaus, jossa on uusinta ja vähäpäästöistä teknologiaa ja joka on toiminut vuodesta 1949 lähtien Volkswagen-mallien tuotannossa, näyttää nyt olevan tarkka indikaattori jo käynnissä olevasta trendistä:
Sähköautoja valmistavat eurooppalaiset tehtaat ovat liian kalliita EU:n markkinoiden kysyntään verrattuna.
Tehdas käytöstäpoistossa
Tästä syystä Audi lopettaa tuotannon ja tämä Forestin kunnassa sijaitseva tehdas myydään.
Kuten tehtaan viestintäjohtaja Peter D’hoore selittää Euronewsille, vaihtoehtoja on kaksi: joko muuntaa tehdas Volkswagen-konsernin muiden mallien ja komponenttien tuotantoon tai myydä se muille automerkeille. Molemmat ovat monimutkaisia, koska saadut ehdotukset eivät täytä Volkswagenin potentiaalisille ostajille asettamia standardeja tai kriteerejä.
“Vain yksi potentiaalinen sijoittaja on suostunut muokkaamaan tarjoustaan, ja nyt hänellä on aikaa tehdä se. Meille on tärkeää, että mahdollisimman monet ihmiset pysyvät töissä tällä toimipaikalla”, D’hoore sanoo tarkentamatta, missä tuotanto tapahtuu. siirretään.**
Brysselin Audi työllistää 3 000 henkilöä ja lisäksi vielä tuhat lähialalla, ja ammattiliitot ovat sota-aloilla: he pyytävät yritystä myymään ei eniten tarjoavalle, vaan niille, jotka takaavat eniten työpaikkoja.
Sen jälkeen halvaantunut Brysselin kaupungissa 16. syyskuuta ammattiliitot uhkasivat uusilla lakoilla ja mielenosoituksella.
He arvostelevat eurooppalaisen autoteollisuuden strategioita, jotka siirtyessään sähköiseen on keskittynyt suuriin ja kalliisiin malleihin, jotka eivät ole tavallisten ihmisten ulottuvilla: Q8 e-tron sähköinen SUVAudin Forestissa valmistettu lippulaivamalli maksaa noin 80 000 euroa.
“Autonvalmistajat halusivat tehdä heti suuria voittoja sähköajoneuvoilla eivätkä hyväksyneet sitä, että siirtymävaihe tuottaisi vähemmän osinkoja ja voittoja”, Metallos FGTB:n ammattiyhdistysaktivisti Hillal Sor kertoi Euronewsille.
“Joten he panostavat kaiken suuriin, erittäin ylellisiin, erittäin kalliisiin malleihin, joihin Euroopan kansalaisilla ei ole varaa. Ja nyt Euroopassa on ylituotantoa, ja siksi Volkswagenin kaltaiset ryhmät haluavat sulkea tehtaita Belgiassa ja Saksassa.”
Myyntiluvut näyttävät todistavan hänen olevan oikeassa: vuoden 2024 kahdeksan ensimmäisen kuukauden aikana Euroopan unionista ostettiin 902 tuhatta sähköautoa, mikä on vain 12,6 % kokonaismäärästä. Bensiiniautot sen sijaan ovat edelleen myydyimpiä.
Kriisi ja (mahdolliset) ratkaisut
Mutta Belgian ammattiliittojen näkemys ei ole hidastaa ekologista siirtymistä ja palata vain polttomoottoriautojen tuotantoon. Pikemminkin he pyytävät lisää julkisia varoja alalle, kuten kävi ilmi taulukosta, jossa eri ammattiliitot keskustelivat neljän Euroopan sosialisti- ja demokraattiryhmän jäsenen kanssa.
Lokakuun ensimmäisessä täysistunnossa Strasbourgin Eurochamberissa keskustellaan autoalan kriisistä ja sen mahdollisista ratkaisuista, mm.kiinalaisten sähköautojen tariffitjotka ovat paljon halvempia kuin eurooppalaiset, ja investointihankkeet, joita on hieman vaikea toteuttaa.
“Tarvitsemme todella paljon kunnianhimoisemman uudelleenteollistamissuunnitelman. Ei vain tullien ja protektionististen toimenpiteiden kautta”, belgialainen Euroopan parlamentin jäsen Estelle Ceulemans, yksi neljästä Audin tehtaalla vierailevasta henkilöstä, kertoi Euronewsille.
“Jotta todella rohkaisemme eurooppalaisia ja ulkomaisia yrityksiä investoimaan ja luomaan laadukkaita työpaikkoja, meidän on puututtava verotukseen, mutta myös työntekijöiden koulutukseen sekä uusien teknologioiden tutkimukseen ja kehittämiseen.”