4. heinäkuuta 2024 BYD valokuvasi sähköajoneuvoja Kaakkois-Aasian ensimmäisessä sähköautotehtaalla Rayongissa, Thaimaassa.
Charlene Tirasupa |
PEKING – Perinteisten ulkomaisten autonvalmistajien aika alkaa sopeutua Kiinan sähköajoneuvojen markkinoihin, mikä osoittaa alan analyytikoille, että yritysten on lisättävä ponnisteluja paikallisten kumppaneiden kanssa selviytyäkseen.
Fossiilisiin polttoaineisiin perustuvilla autonvalmistajilla on vaikeuksia saada jalansijaa maailman suurimmilla automarkkinoilla, jotka ovat nopeasti muuttuneet sellaisiksi, joilla uusien energiakäyttöisten ajoneuvojen osuus on nyt yli puolet Kiinan automyynnistä.
Jos ulkomaiset merkit “eivät voi tuoda kilpailukykyisiä puhtaan energian ajoneuvoja Kiinan markkinoille pian, ainoa toivo säästää markkinaosuutta voi olla yhteistyö kotimaisten yritysten kanssa”, sanoi Tu Le, Sino Auto Insightsin perustaja ja toimitusjohtaja.
“Mutta onko liian vähän liian myöhäistä? Ehkä joillekin ulkomaisille merkeille”, hän sanoi.
amerikkalainen autonvalmistaja General Motorssaksaksi Volkswagen Sekä Japanin Nissanin että Nissan Motorin Kiinan liikevaihto laski vuosien 2019 ja 2023 välillä CNBC:n yritystietojen laskelmien mukaan.
Etelä-Korean Kia Motors raportoi, että myynti Kiinassa vuonna 2023 laski yli 30 % vuoden 2020 tasosta. Tesla Vertailun vuoksi myynti Kiinassa kasvoi yli kuusinkertaiseksi vuosina 2019–2023.
Johto tarkastelee suunnitelmia sijoittajien huolenaiheiden kasvaessa. GM:n toimitusjohtaja Mary Barra sanoi tulospuhelussa viime kuussa, että yhtiö piti kokouksia osakkeenomistajien ja yhteisyrityksen hallituksen jäsenten kanssa keskustellakseen “uudelleenjärjestelyistä” voittojen lisäämiseksi Kiinassa, jolla se on GM:n korkein tulomarkkina.

Peking edellyttää, että yhdysvaltalaiset, saksalaiset ja muut ulkomaiset autonvalmistajat, jotka tulivat Kiinaan vuosikymmeniä sitten, perustavat yhteisyrityksiä paikallisten, usein valtion omistamien yritysten kanssa.
Kiinan viranomaiset eivät salli ulkomaisten autoyritysten omistaa kokonaan paikallista tuotantoa ennen vuotta 2022. Mutta se on tuottoisa markkina, ja vuodesta 2022 lähtien General Motors ja Volkswagen ovat edelleen kaksi parasta paikkaa.
Kiinan BYD ja lupaava Sen jälkeen niiden myynti on jatkanut nousuaan ja vahvistanut ensimmäistä ja toista asemaansa markkinoilla Kiinan henkilöautoliiton lokakuun tietojen mukaan.
“Länsi [automakers] He alkoivat ymmärtää, että he eivät voineet istua alas ja katsoa, kuinka heidän markkina-asemansa heikkenee. Heidän oli tehtävä jotain.
Viime vuonna hän edusti hollantilaista Stellantista ostaessaan 20 %:n osuuden kiinalaisesta sähköajoneuvoyhtiöstä Zero Sports Carista noin 1,59 miljardilla dollarilla.
– Kristallipallon tyhjentämiseksi uskon, että tulemme varmasti näkemään enemmän yhteistyötä, Norman sanoi. “Kiinan uusien energiaajoneuvojen yritysten teknologinen johtajuus on valtava ja kasvaa edelleen.”
Kiinalaiset sähköautoyritykset ovat integroineet älypuhelinmaisia viihdenäyttöjä, projektoreita ja kuljettajaa avustavaa tekniikkaa ajoneuvoihinsa selviytyäkseen kireällä kilpailulla paikallisilla markkinoilla.
Vaikka Teslan versiota kuljettajan avustamisesta ei ole vielä täysin hyväksytty Kiinassa, kotimaiset valmistajat ovat kehittäneet omat versionsa. Paikalliset yritykset, kuten Xpeng ja BYD, käyttävät NVIDIAsiruja, kun taas kiinalainen televiestintäjätti Huawei rakentaa kuljettajaa avustavia ja auton sisäisiä viihdejärjestelmiä muille autonvalmistajille.
“Uskon, että Kiinassa on kilpailukykyisiä autoja, [foreign] Yrityksellä on oltava voimansiirtojärjestelmä, joka on verrattavissa joidenkin kiinalaisten ajoneuvojen kehittyneisiin käyttöjärjestelmiin.
Hän odottaa ulkomaisten autonvalmistajien tekevän yhteistyötä kiinalaisten yritysten kanssa kuljettaja-avun alalla, ei vain paikallisille, vaan myös ulkomaisille markkinoille.
Volkswagen investoi viime vuonna 700 miljoonaa dollaria kiinalaisten sähköautojen käynnistämiseen Xpeng moottorit Rakenna malli toimitettavaksi Kiinaan vuonna 2026. horisontti robotti.
Muita edistyksellisen kuljettajaa avustavan teknologian keskeisiä kumppanuuksia ovat Toyotan viime vuonna antama ilmoitus yhteisyrityksestä kiinalaisen itseajavan startup-yrityksen Pony.ai kanssa ajoneuvojen massatuotantoon.
Kiinalaisia yrityksiä ei välttämättä ole helppo hankkia
Nähtäväksi jää, voivatko ulkomaiset autonvalmistajat rakentaa tehokkaan edun tekemällä yhteistyötä kiinalaisten yritysten kanssa, jotka myyvät omia autojaan tai teknologiaansa samoilla markkinoilla.
“Kilpailu kotimaisten uusien energiaajoneuvomerkkien välillä on liian kovaa”, Weng Yajun, Shanghaissa toimiva JunHe Law Firm -yrityskauppakumppani, sanoi kiinaksi (kääntäjä CNBC). “Voit panostaa kaikkeen ja myydä silti vain muutaman auton.”
Ong odottaa alan toimijoiden “taistelevan kuin helvettiä” selviytyäkseen lyhyellä aikavälillä sen sijaan, että he hankkisivat
Kiinan autonvalmistajat ovat laskeneet hintoja houkutellakseen ostajia ja tuoneet markkinoille lukuisia uusia malleja vain vuodessa. Jopa valtion omistamat autoyhtiöt ovat vaikeuksissa.
Huaxing Securitiesin analyytikko Wang Yiming sanoi, että tämä tarkoittaa, että ulkomaisten autonvalmistajien on kilpailtava valtion omistamien autonvalmistajien kanssa kaikista paikallisista hankinnoista. Hän lisäsi, että vaikka kiinalaiset startupit menettivät rahaa, ne eivät vielä olleet siinä pisteessä, että he halusivat myydä itseään.
Volkswagenin omistus Xpeng Motorsissa on edelleen Kiinan markkinoiden merkittävin yhteistyö ulkomaisen autonvalmistajan ja kiinalaisen sähköauton startup-yrityksen välillä.
Saksalainen yritys kokeilee muita strategioita saadakseen takaisin markkinaosuutensa. Sen Audi-brändi ja kumppani Kiinan valtion omistama autonvalmistaja SAIC Motor toi markkinoille uuden sähköautomerkin Kiinassa tässä kuussa, joka jättää neljän renkaan logon pois ja sen sijaan kirjoittaa “AUDI” pyöristetyillä isoilla kirjaimilla.
Fitch Ratings Asia Pacificin yritysluokitusjohtaja Yang Jing sanoi, että ulkomaisten autonvalmistajien markkinaosuus Kiinassa saattaa laskea ensi vuonna, ja jotkut merkit vetäytyvät periaatteessa Kiinasta.
Globaalit autoyritykset kohtaavat myös kilpailua ulkomaille laajentuvien kiinalaisten autonvalmistajien kanssa, Yang huomautti. Hän huomautti, että EU:n kaltaisista tariffeista huolimatta “kiinalaiset yritykset eivät helposti luovu ulkomaille laajentumisesta kannattavuuden parantamiseksi.”