Flexjet Gulfstream G450 -lentokone lähestyy San Diegon kansainvälistä lentokenttää laskeutumiseen 9. toukokuuta 2025 San Diegossa, Kaliforniassa.
Kevin Carter | Getty Images News | Getty -kuvat
Sijoitusryhmä, jota johtaa Lvmh’s Pääomasijoitusyhtiö ostaa 20% yksityisyrityksestä Flexjetistä, mikä merkitsee luksusteollisuuden viimeisintä pyrkimystä laajentua matkalle.
L Catterton, Ranskan luksus jättiläisen LVMH: n tukeman pääomasijoitusyhtiö, johtaa 800 miljoonan dollarin investointeja Flexjetissä, joka sisältää myös tuotemerkkikumppanuuksia ja yhteistyötä. Sijoitusryhmään kuuluu myös KSL Capital Partnersin ja J. Safra -konsernin tytäryhtiöitä. Flexjet hallitsee edelleen emoyhtiön suunnan ilmailupääomaa.
Kauppa korostaa luksusteollisuuden nopeaa laajentumista kokemustalouteen, kun varakkaat kuluttajat lisäävät menoja matka-, ruokailu- ja erityistapahtumiin. LVMH osti vieraanvaraisuusryhmän Belmondin vuonna 2018 3,2 miljardilla dollarilla ja on rakentanut Cheval Blanc- ja Bulgari -hotelli- ja lomamerkkiään.
Bainin ja Altagamman raportin mukaan luksustuotteiden maailmanlaajuinen myynti laski viime vuonna 2% 363 miljardiin euroon (), kun Gen Z: n ja kiinalaisten kuluttajien kysyntä laski. Ylellinen vieraanvaraisuus kasvoi kuitenkin 4%, kun taas gourmet -ruoka ja hienot ruokailut kasvoivat 8%ja jahtien ja yksityisten suihkukoneiden myynti kasvoi 13%.
Cleveland-pohjaiselle Flexjetille kauppa luo suhteen maailman suurimpaan ylellisyyteen jättiläiseen ja sen yli 75 himoitun tuotemerkin salkkuun Louis Vuittonista ja Diorista Dom Perignoniin ja Tiffanyyn.
Kun yksityinen suihkuteollisuus on yhä kilpailukykyisempi ja alan johtaja NetJets hallitsee, Flexjet pyrkii olemaan enemmän kuin yksinoikeusjäsenklubi, joka tarjoaa ylellisiä kokemuksia ja räätälöityjä palveluita. Flexjetillä on jo kumppanuuksia Belmondin, Yacht Maker Ferretti -ryhmän ja Bentley Motorsin kanssa, jotka tekevät yhteistyötä suihkukonttoreissa ja kuratoiduissa tapahtumissa.
“Olemme yrittäneet siirtää Flexjetin kokemukselliseen rooliin”, kertoi Flexjetin puheenjohtaja Kenn Ricci ja Suuntailmailun pääjohtaja. “Jos mietit ylellisyyttä matkustamista ja missä se on tänään, ajattelen jatkuvasti joustavaa yhteisöä. Kun sinulla on kokemusta hotellissa, sinulla on se viikon ajan ja tiedät, mikä tuo kokemus on. Mutta kun lennät suihkukoneella, se tapahtuu neljä tuntia, viisi tuntia. Joten miten luomme tuon flexjet -yhteisön?”
Ricci sanoi, että suurin osa kaupan tuloista menee Flexjetin infrastruktuurin laajentamiseen ja parantamiseen. Tähän sisältyy suurempien, pitkän kantaman lentokoneiden ostaminen nopeasti kasvavan kansainvälisen matkan kysynnän täyttämiseksi. Yhtiö rakentaa myös infrastruktuurinsa ulkomaille, lisättyjen ylläpitolaitosten ja maanpidon kanssa. Ja Flexjet jatkaa lentomiehistön lisäämistä ja kouluttamista erityisen hyttin hoitajan akatemian läpi. Noin 25% tuloista käytetään maksamaan erityistä osinkoa osakkeenomistajille.
Ricci sanoi, että Flexjet ennustaa, että käyttökate on noin 425 miljoonaa dollaria tänä vuonna, kun se vuonna 2024 on 398 miljoonaa dollaria ja yli kaksinkertainen taso vuonna 2020. Yhtiö tarjoaa murto -omistus- ja vuokrausvaihtoehtoja sekä suihkukoneita. Sen 318 lentokoneen laivaston odotetaan saavuttavan 340 vuoden 2025 loppuun mennessä, ja yhtiön mukaan sillä on yli 2000 Flexjetin jäsentä murto- ja leasing -ohjelmassa.
Ricci sanoi, että L Catterton lähestyi Flexjetia mahdollisella sopimuksella, kun pääomasijoitusyhtiö pyrkii pysymään varakkaiden keskuudessa muuttuvien ylellisyyden määritelmien edessä.
“(L Catterton) esitteli meille ideoita siitä, missä he näkevät ylellisyyden tulevaisuuden”, Ricci sanoi. “He näkevät pohjimmiltaan, että tulevaisuuden ylellisyys on aika. Ja he näkevät, että yksityisillä matkoilla voit saada aikaan aikaa.”
Ricci kertoi, että mahdollisten brändikumppanuuksien tai yhteistyön yksityiskohdat on vielä ilmoitettu. Mutta hän mainitsi mallina Flexjetin kumppanuutena Belmondin kanssa, joka sisältää erikoistarjouksia ja parannetut oleskelut yrityksen luksushotelleissa Venetsiassa ja Ravellossa, Italiassa; ja Mallorca, Espanja, samoin kuin muut paikat.
Hän sanoi, että yhtiön räätälöityjä lentokoneiden hyttejä, jotka on mallinnettu yksilöllisesti suunniteltujen huoneiden parhaimmillaan hotellissa, olisivat myös kilpailuetu.
“Kun kohtaamme Behemothia, kuten NetJets, meidän ei tarvitse olla suurin”, hän sanoi. “Haluamme olla putiikki.”
L Catterton on 40% omistaa LVMH ja toimitusjohtajan Bernard Arnaultin perhetoimisto. Se hallinnoi 37 miljardia dollaria osakepääomaa kuluttajabrändeissä myös BirkenstockThorne ja ETRO.
L Cattertonin globaali toimitusjohtaja Scott Dahnke sanoi, että Flexjetin historia “on yksi koskaan asettumisesta harjoittamalla harkittuja innovaatioita parhaiten toteuttaakseen kuluttajien toiveet ainutlaatuisilla ja jännittävillä markkinoillaan”.