Lucid-näyttö esitellään New Yorkin kansainvälisessä autonäyttelyssä 16. huhtikuuta 2025.
Danielle DeVries | CNBC
raittiusryhmä Yhtiön uusi tavoite on tulla ensimmäiseksi autonvalmistajaksi, joka tarjoaa erittäin kehittyneitä itseohjautuvia ominaisuuksia ajoneuvoissaan lähivuosina, yhtiö sanoi tiistaina.
Täyssähköisen autonvalmistajan odotetaan ottavan käyttöön niin sanotun “mielettömän” ajamisen, jossa autot voivat ajaa pääosin itsenäisesti normaaleissa olosuhteissa ilman ihmisen valvontaa tai väliintuloa, elleivät olosuhteet muutu, kuten huono sää. Se on kuin matkustajat pelaavat korttia tai katsoisivat televisiota auton liikkuessa.
Lucid sanoi tiistaina aikovansa käyttää vipuvaikutusta NVIDIATulevan järjestelmän “Drive AV” -alusta ja monianturipaketti sisältävät kamerat, tutkan ja lidarin (tai valontunnistuksen ja -tunnistuksen), joiden avulla ajoneuvot voivat “nähdä” paremmin ympäristönsä.
Lucidin väliaikainen toimitusjohtaja Marc Winterhoff sanoi, että suunnitelma on tuoda uusi järjestelmä “varmasti lähivuosina”, mutta hän kieltäytyi tarkentamasta, milloin se lanseerataan, paitsi että sitä ei julkaista vuonna 2026. Hän sanoi, että järjestelmä suunnitellaan ensin Lucidin tuleviin keskikokoisiin ajoneuvoihin ja laajennetaan sitten muihin malleihin.
“Halusin varmistaa, että pystymme toimittamaan tämän asiakkaille mielestäni erittäin kunnianhimoisessa aikataulussa, mutta samalla olimme realistisia”, Winterhoff kertoi CNBC:lle. “Tärkein syy, miksi päätin olla aloittamatta tyhjästä ja tehdä sen itse, oli se, että oli juuri aika markkinoida… Ja se tulee maksamaan paljon rahaa.”
Winterhoff sanoi, että Nvidian teknologia toimii järjestelmän katalysaattorina, kun taas Lucid aikoo ottaa itseohjautuvan tekniikan käyttöön.
Samaan aikaan Winterhoff sanoi, että Lucid aikoo tehdä yhteistyötä Nvidian kanssa jatkaakseen automaatioteknologian parantamista olemassa olevissa ajoneuvoissaan, Air sedanissa ja Gravity SUVissa.
Lucidin tarjoama teaser-kuva näyttää sen tulevan keskikokoisen auton istuvan nykyisen Gravity-maastoauton takana.
täysin hereillä
“Tämä on ponnahduslauta”, sanoi Winterhoff, joka on toiminut väliaikaisena toimitusjohtajana sen jälkeen, kun perustaja Peter Rawlinson erosi toimitusjohtajan tehtävästä helmikuussa.
Monet yritykset, mukaan lukien General Motors ja Teslaoli luvannut toimittaa henkilökohtaisia itseajavia autoja, mutta epäonnistui. Autonvalmistajat ovat investoineet miljardeja dollareita itseohjautuviin autoihin viime vuosina, ja useimmat ovat vähentäneet menojaan sen jälkeen, kun tekniikkaa on yritetty ottaa käyttöön vuosia.
Lucid pyrkii tuomaan markkinoille sen, mitä alalla kutsutaan “tasoksi 4: High Driving Automation”. SAE Internationalin (entinen Society of Automotive Engineers) määrittelemän tason 4 teknologian ei pitäisi edellyttää valvontaa tai ihmisen puuttumista tietyissä (mutta ei kaikissa) olosuhteissa.
Tällä hetkellä Yhdysvaltain teillä on rajoitettu määrä tason 4 ajoneuvoja. Erityisesti kirjeWaymo operoi robottaksia useissa kaupungeissa. Lucid sanoo olevansa ensimmäinen kuluttajaautoille suunnattu tuote.
Tällaisen järjestelmän käyttöönotto olisi vaikea tehtävä Lucidille, varsinkin kun otetaan huomioon sen kokemus edistyneistä kuljettajaa avustavista järjestelmistä (ADAS).
Oman tunnustuksensa mukaan yritys jäi asiakkaiden odotuksista alle. On ollut hidasta vapauttaa handsfree-ajojärjestelmiä, kuten monet yritykset ovat tarjonneet, tai kilpailevat tunnetuilla “Level 2” -tekniikoilla, kuten General Motorsin Super Cruise tai Teslan Autopilot tai FSD.
Lucid ilmoittaa muun muassa suunnitelmistaan käyttää itseohjautuvaa teknologiaa tämän viikon Nvidia GTC:n maailmanlaajuisen tekoälykonferenssin yhteydessä Washingtonissa.
