Johnson & Johnsonin tuotantolaitos Wilsonissa, Pohjois -Carolinassa.
Käyttöoikeudet: Johnson & Johnson
New Yorkin keskuspankin tiedot osoittavat, että suurin osa yrityksistä on mennyt ainakin jotkut presidentti Donald Trumpin tulliasiakkaista, mikä on viimeisin yhä enemmän todisteita, jotka osoittavat, että poliittiset muutokset todennäköisesti venyttävät kuluttajien lompakkoja.
Toukokuussa noin 77% palveluyrityksistä, joiden kustannukset johtuivat Yhdysvaltojen korkeammista tehtävistä ainakin osan asiakkaiden kasvusta, New York Fedin suorittaman tutkimuksen mukaan keskiviikkona julkaistu. Noin 75% tutkituista valmistajista sanoi saman asian.
Itse asiassa yli 30% valmistajista ja noin 45% palveluyrityksistä läpäisi asiakkailleen kaikki korkeammat kustannukset, New York Fedin tilastojen mukaan.
Hinnankorotukset tapahtuivat nopeasti sen jälkeen, kun Trump nousi jyrkät palkkiot kauppakumppaneille, olivatpa ne suuria tai pieniä. Tutkimuksen mukaan yli 35% valmistajista ja lähes 40% palveluyrityksistä nousi hintoja viikon kuluessa sen jälkeen, kun he näkivät tulliin liittyviä kustannusten nousua.
Trump ilmoitti huhtikuun alussa, että hän esittelee “keskinäiset” tullit yli 180 maassa ja alueella ja lähetti osakemarkkinat häntälle. Mutta Trump julkaisi pian takaisin tai keskeytti nämä maksut kolmen kuukauden ajan ja julkaisi pääomamarkkinat jakamaan suurimman osan alkuperäisistä tappioistaan.
Heinäkuun määräaika
Sekä yritykset että sijoittajat etsivät nyt määräaikaa 9. heinäkuuta palautetun tullin palauttamiseksi ja jatkuvaa sekaannusta kauppapolitiikan kannalta. Yhdysvallat on jo ilmoittanut kauppasopimuksesta Yhdistyneen kuningaskunnan kanssa, ja varavaltiosihteeri Michael Faulkeder kertoi tällä viikolla, että Trumpin hallinto on “lähellä maalilinjaa” joihinkin muihin sopimuksiin.
New York Fedin kysely on viimeisin tietovoiteen ja anekdoottisten raporttien, jotka ovat osoittaneet yritysten halukkuuden siirtää kustannusten korotuksia huolimatta Trump Pressista olla tekemättä niin.
Lähes yhdeksän kymmenestä toukokuussa tutkituista 300 toimitusjohtajasta ilmoitti nostaneensa hintoja tai suunnitelleet pian toimitusjohtajan ja Alix -kumppanien viime viikolla julkaisemien tietojen mukaan. Noin seitsemän kymmenestä toukokuussa tutkitusta johtajasta ilmoitti aikovansa nostaa hintoja vähintään 2,5 prosentilla.
Yritysjohtajat ovat olleet varovaisia siitä, kuinka he puhuvat Trumpin politiikan vaikutuksista heidän toimintaansa, etenkin kaupassa, välttääkseen kiinni presidentin ristikkäin tuolista. Viime kuussa Trump varoitti esimerkiksi Walmart Sosiaalisen median viestissä, että jälleenmyyjä “syö tullia” ja että hän “katsoisi”.
Näin ollen tutkimustiedot ja tuntemattomat kommentit tarjoavat käsityksen siitä, kuinka Yhdysvaltain yritysjohtajat keskustelevat suljettujen ovien takana olevista tullista.
“Pelkästään hallinnon tariffit ovat aiheuttaneet häiriöitä toimitusketjussa, joka kilpailee COVID-19: n kanssa”, sanoi maanantaina julkaistun toimitusjohtamisen instituutin valmistustutkimuksen vastaaja.
Toinen vastaaja sanoi, että “kaaos ei ole hyvä kenellekään, varsinkin kun se vaikuttaa hinnoitteluun”. Vaikka toinen huomautti Yhdysvaltojen ja Kiinan sopimuksesta väliaikaisesti vähentää tullia, he sanoivat, että keskeinen kysymys on, miltä maisema näyttää muutamassa kuukaudessa.
‘Valtavasti häiritsevä’
“Teemme laajaa työtä hätäsuunnitelmien laatimiseksi, mikä on erittäin häiritsevä strategisesta työstä”, tämä vastaaja sanoi. “On myös erittäin vaikea tietää, mitä suunnitelmia todella toteutamme.”
Keskiviikkona julkaistun ISM -palvelusektorin tutkimuksen vastaukset paljastivat samanlaisen keskittymisen kiistanalaisista tapoista johtuvan epävarmuuteen.
“Tariffit ovat edelleen haaste, koska ei ole selvää, mitä tietoja sovelletaan”, vastaaja kirjoitti. “Paras suunnitelma on edelleen viivästyttää päätös ostaa mahdollisuuksien mukaan.”