Delta Air Linesin Boeing 767-332 (ER) lähtee Barcelona El Pratin lentokentältä Barcelonassa 8. lokakuuta 2024.
Joan Valls | Nurphoto | Getty -kuvat
Waning matkustaa Kanadasta. Merkit heikommasta kysynnästä Atlantin alueella. Massan hallituksen lomautukset. Tariffit. Kuluttajat vetävät takaisin matkavarauksiin. Pahimmat osakemarkkinat ovat swoon vuodesta 2020 lähtien. Kaikki ovat merkkejä lentoteollisuuden huolenaiheista.
Yhdysvaltain lentoyhtiöt todennäköisesti leikkaavat 2025 näkymänsä, kun he ilmoittavat tuloista tällä viikolla alkaen, analyytikot sanovat osoittaen matkakysynnän halkeamia, jotka asiakkaat olivat priorisoineet jopa vuosien inflaation aikana.
“On selvää, että asiat ovat pehmeämpiä kuin tammikuussa”, Raymond James -analyytikko Savanthi Syth kertoi CNBC: lle.
Delta -lentolinjat Viime kuussa leikkasi ensimmäisen vuosineljänneksen ennusteensa viitaten odotettua heikompiin yritys- ja vapaa-ajanvarauksiin. American Airlines ja Southwest Airlines Leikkaa myös heidän näkymänsä vuoden ensimmäisellä puoliskolla.
Siitä lähtien lentoyhtiön varastot ovat pudonneet edelleen, koska huolenaiheet ovat kasvaneet heikommasta kysynnästä presidentti Donald Trumpin politiikan keskellä, viimeksi uusien maapallon kattavien tariffien olevan vähintään 10 prosentilla.
“Myyntitaso on tällä hetkellä huonompi kuin todellisuus, mutta se ei välttämättä tarkoita, että se ei ole todellisuus kuuden kuukauden kuluttua”, Syth sanoi.
NYSE Arca Airline Index ja S&P 500
Wall Streetin analyytikot ovat vähentäneet hintatavoitteitaan ja alentaneet luokituksensa Yhdysvaltain lentoyhtiöille, jopa Delta, Yhdysvaltain operaattoreiden kannattavimpi. Kuten pääkilpailija United AirlinesDelta on sanonut, että korkean tulotason kuluttajat, jotka ovat halukkaita puristamaan enemmän tilavammille istuimille, ovat olleet siunaus viime vuosina.
He eivät kuitenkaan odota mitään pandemian kaltaista vuonna 2020, kun maat sulkivat rajansa ja lentomatkailun kysynnän kuivuivat olennaisesti yön yli. Se oli edelleen alan kaikkien aikojen pahin kriisi. Kysyntä ei ole kadonnut tällä kertaa, vaan osoittaa sen sijaan merkkejä rasituksesta, jonka myös muut teollisuudenalat ovat nähneet.
Delta on ensimmäinen Yhdysvaltain lentoyhtiöistä, joka ilmoittaa neljännesvuositulokset ennen markkinoiden avaamista keskiviikkona.
Lentoyhtiöiden varastot ovat pudonneet tänä vuonna. Delta on romahtanut yli 38%, amerikkalainen on laskenut yli 45% ja United on pudonnut toistaiseksi yli 40% vuonna 2025.
Matka -alan mielipiteen käännös on karkea, jolla on ollut vahvaa kysyntää, etenkin kansainvälisille kohteille, pandemian päättymisen jälkeen, koska kuluttajat priorisoivat kokemuksia, kuten viikosta pitkiä matkoja Japanin kautta ja jaetut Portugaliin tavaroiden ostamisen suhteen.
Kanadasta heikomman matkan lisäksi merkkejä alhaisemmasta kansainvälisestä kysynnästä on syntymässä Yhdysvaltojen eurooppien varauksissa.
Aviation -tietoyrityksen Ciriumin mukaan varaukset Yhdysvaltojen ja Euroopan välillä kesäkuusta elokuuhun on laskenut noin 13% viime vuodesta 31. maaliskuuta alkaen, vaikka se varoitti, että luvut tulevat online -matkatoimistoista eikä suoria varauksia lentoyhtiöiden sivustoilla.
Jotkut analyytikot ovat silti huolissaan.
“Odotamme hitaamman kasvun, korkeamman inflaation maailman ja isolaationistisemman Yhdysvaltain maailman häiritsemään merkittävästi lentoyhtiöiden kilpailuympäristöä”, TD Cowen kirjoitti perjantaina. “Olemme huolestuneita siitä, että uusi taloudellinen paradigma aiheuttaa uuden rakenteellisen jalan yrityksen matkoilla, kun taas kielteinen varallisuusvaikutus vaimentaa edelleen kulutusta, etenkin ikäluokkien toimesta.”
Bank of America -instituutti kirjoitti viime viikolla, että “voisi olla, että kuluttajien luottamuksen äskettäinen lasku tarkoittaa sitä, että ihmiset epäröivät varata matkaa tai harkitsevat heidän palauttamista takaisin”, vaikka se lisäsi, että “huonoa säätä ja myöhäistä pääsiäistä tänä vuonna myös ovat todennäköisesti parassa”.
Lentoyhtiön johtajat ovat sanoneet, että hallituksen matka, joka vastaa vain muutaman prosenttiyksikköä liiketoiminnastaan, mutta miljoonia dollareita tuloja, on kuivunut joukkomuotojen ja muiden kustannusleikkausten aikana. He kohtaavat tässä kuussa kysymyksiä tutustumispuheluista sivuvaikutuksista, kuten työn leikkauksista, kuten Consulting Giant Deloitte.
Toinen kysymys on, kuinka kestävä premium -matkakysyntä on. SYTH sanoi, että lentokoneen etuosa on todennäköisesti edelleen täynnä, mutta lentoyhtiöt voisivat tarvittaessa stimuloida kysyntää tarjoamalla houkuttelevia pisteen lunastuksia usein lentolehtisille.
“Mökit ovat täynnä, mutta kuinka hyvä tuotot ovat?” Hän kysyi.