Onko taantuman panimo rivillä 33?
Lentoyhtiön toimitusjohtajat varoittivat tässä kuussa Wall Street -kadulta, että matkustajien ruokahalu kotimaisista matkoille on tulossa kevyemmäksi kuin he olivat toivoneet asettaessaan ennusteita korkealle vuoden 2025 alussa.
Heidän mukaansa tulospuhelujen sarjasta he sanoivat, että presidentti Donald Trumpin piiskaamisesta tariffipolitiikasta haihtuville markkinoille ja etenkin taloudellisen epävarmuuden syyt vaihtelevat.
“Kukaan ei todellakaan nautti epävarmuudesta, kun he puhuvat siitä, mitä he voisivat tehdä lomalla ja kuluttavat ansaittuja dollareita”. American Airlines Toimitusjohtaja Robert Isom sanoi neljännesvuosittaisessa tuloskutsussa torstaina.
Tämä tarkoittaa, että lentoyhtiöillä on liian monta paikkaa käsissään – jälleen. Delta -lentolinjat– Southwest Airlines ja United Airlines sanoivat, että he vähentävät kapasiteetin kasvusuunnitelmiaan sen jälkeen, kun he vielä toivovat olevansa vahva kesämatkakarko.
Delta, lounais, Alaska Airlines Ja American Airlines veti 2025 taloudellisen näkymänsä tässä kuussa sanomalla, että Yhdysvaltojen talous on liian vaikea ennustaa juuri nyt. United Airlines Tarjoa kaksi näkymää, toinen, jos Yhdysvallat joutuu taantumaan ja sanoi, että se odottaa olevan kannattava kummassakin skenaariossa.
Se johtaa halvempiin lentolippuihin. Lentoliput laskivat 5,3% maaliskuussa viime vuonna, toteaa työtilastotietojen viimeisimmät tiedot. Pääsiäinen, ruuhka -aika, joka vastaa monia koululomia, laski viime vuoden maaliskuussa, vaikka hinnat laskivat myös 4% tämän vuoden helmikuussa.
Pääjohtajien mukaan painostuksen lisääminen on odotettua hitaampaa kasvua yritysmatkoista, mikä kohtaa samat haasteet, joita monet kotitaloudet ovat. Myös hallituksen matka syöksyi tänä vuonna Trumpin hallinnon kustannusleikkausten ja joukkomuotojen keskellä.
“Jos epävarmuus aukeaa, ensimmäinen asia, joka katoaa, on yritysmatkat”, sanoi Conor Cunningham Melius Researchin matka- ja kuljetusanalyytikko.
Delta -toimitusjohtaja Ed Bastian kertoi 9. huhtikuuta, että yritysmatkat olivat nousseet 10% edellisvuodesta vuoden 2025 alussa, mutta kasvu on sittemmin tasoitettu.
Liikematkailu on avain suurille operaattoreille, koska nämä asiakkaat ovat vähemmän hintaherkkiä ja varaavat usein viime hetkellä, kun liput ovat todennäköisesti kalliimpia.
Kotimaisessa taivaalla sijaitsevien paikkojen ylitys pakottaa lentoyhtiöt vähentämään hintoja lentokoneidensa täyttämiseksi.
Alaska Airlines varoitti keskiviikkona, että odotettua heikompi kysyntä syö todennäköisesti toisen vuosineljänneksen tuloihin. Talousjohtaja Shane Tackett kertoi CNBC: lle, että kysyntä ei ole pudonnut, mutta lentoliikenteen harjoittaja on laskenut joitain hintoja paikkojen täyttämiseksi.
“Hinnat eivät ole niin vahvoja kuin ne olivat viime vuoden viimeisellä neljänneksellä ja tulivat tammikuuhun ja helmikuun ensimmäiseen osaan”, Tackett sanoi keskiviikkona haastattelussa. “Kysyntä on edelleen melko korkea teollisuudelle, mutta se ei vain ole huipulla, jonka me kaikki odotimme jatkavan viime vuodesta tulemista.”
Lentokoneen edessä johtajat sanovat, että kysyntä pitää kiinni paljon paremmin, kun taas yhdysvaltalaiset asiakkaat lentävät edelleen ulkomaille drovesissa.
Mutta viipyvät huolenaiheet painaavat edelleen teollisuutta.
“Varmuus palauttaa talouden, ja mielestäni se palauttaa sen melko nopeasti”, Isom sanoi.