Close Menu
    What's Hot

    Wells Fargo, Pfizerin toimitusjohtajat varoittavat, että Yhdysvallat voi hävitä Kiinalle ilman innovaatioita

    United Airlines (UAL) vuoden 2025 kolmannen neljänneksen tulos

    Tullit työntävät hinnat korkeammalle ja kuluttajat tuntevat osuman, Fed’s Beige -kirjanäyttelyt

    Facebook X (Twitter) Instagram
    • About Us
    • Privacy Policy
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Laina Oppaasi
    • Home
    • Matkustelu
    • Talous
    • Auto
    • Uutiset
    • Euroopassa
    Laina Oppaasi
    Home » Lentokoneiden törmäysten välttäminen lentokentillä voi tulla hälytyksiin
    Matkustaa

    Lentokoneiden törmäysten välttäminen lentokentillä voi tulla hälytyksiin

    ThomasBy ThomasSeptember 27, 2025No Comments7 Mins Read
    Share Facebook Twitter Pinterest Telegram LinkedIn Tumblr Email Copy Link
    Follow Us
    Google News Flipboard
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email Copy Link

    Suurin osa lentokoneiden törmäyksistä tapahtuu lentokentillä - tämä uusi Honeywell Tech voisi auttaa

    Honeywell -testitasolla – Aerospace Giant Hunaja rakentaa uusia ohjaamon hälytyksiä, jotka kehittäjien mukaan antaa lentoyhtiöiden lentäjille arvokkaamman ajan reagoida lentokenttien vaaroihin.

    Honeywellin vanhempi testipilottikapteeni Kirk Vining viime kuussa lopulla asettivat hälytykset-nimeltään Surface Alert tai Surf-A-testiin uudelleen luomalla viimeaikaisen ilmailuhistorian lentokenttien vakavimmat katastrofit.

    Hetkiä ennen laskeutumista Topekan alueelliselle lentokentälle, Gulfstream G550 -yrityssuihku pysäytettiin samalla kiitotiellä, jossa Vining oli aikeissa koskettaa Kansasin lentokentällä.

    “Liikenne kiitotiellä!” kutsui Honeywellin testitason ohjaamon automaattisen hälytyksen: 43-vuotias Boeing 757, kun Vining veti ylös, keskeytti laskeutumisensa ja lensi lentokentän ympäri.

    Honeywellin Boeing 757 -testitaso maassa Topekassa, Kansasissa.

    Erin Black/CNBC

    Useat viime vuosien vakavat läheiset puhelut ovat herättäneet huolta siitä, kuinka niitä voidaan paremmin välttää jatkuvasti ruuhkaisilla lentokentillä. Kansallinen kuljetusturvallisuuslautakunta ja muut turvallisuusasiantuntijat ovat kehottaneet edistyneempiä ohjaamon hälytyksiä, kuten Honeywell testaa.

    Kiitotien hyökkäykset, kun lentokone, henkilö tai ajoneuvo on kiitotiellä, kun niiden ei pitäisi olla, keskimäärin 4,5 päivässä viime vuonna. Liittovaltion ilmailuhallinto luokittelee ne vakavuudella, missä ylimmät ja harvinaiset kaksi ovat: “Vakava tapaus, jossa törmäys vältettiin suppeasti”, jota seurasi “tapaus, jossa erottaminen vähenee ja törmäysmahdollisuudet voivat johtaa aikakriittiseen korjaavaan/välisen vastaukseen törmäyksen välttämiseksi”.

    Vakavat kiitotien hyökkäykset Yhdysvaltain lentokentillä saavutti huippunsa 22: lla vuonna 2023, mikä on eniten vähintään vuosikymmenen aikana. FAA on lisännyt uutta valaistusta ja muita turvallisuustekniikkaa ympäri maata lentokentillä yrittääkseen päästä tavoitteeseensa nolla suljetuista puheluista.

    ‘Hyvä olla huono lentäjä’

    “Hän on erittäin hyvä olla huono lentäjä”, Thea Feyereisen, arvostettu Honeywell Aerospace Technologies -yrityksen tekninen stipendiaatti, sanoi Viningistä. Hänen yksikkönsä kehittää uusia ohjaamoominaisuuksia aviatoreille, ja hän sanoi, että hän odottaa uuden sviitin voittavan sääntelyviranomaisen sertifikaatin ensi vuonna.

    “Sekuntia lasketaan, kun toimit lähellä kiitotietä, ja mitä nopeammin voit kertoa lentäjille mahdollisen vakavan tilanteen, sitä parempi”, Feyereisen sanoi.

    Honeywell -testitasoa ei määritetty kuten tavallinen matkustajasuihku, eikä aluksella ollut maksavia asiakkaita. Siinä oli joukko tilavia istuimia lentokoneen etuosaa kohti, mutta takana Honeywellin lentoinsinöörit sijoitettiin konsoliin, seurasivat lentotiedot ja hälytykset reaaliajassa. Aikaisemmin sinä päivänä Honeywell esitteli tekniikan lentoliikenteen laitoksen, FAA: n ja NTSB: n virkamiesten kanssa, yrityksen tiedottaja kertoi CNBC: lle.

    Vining suoritti toisen tapauksen simulaation vuodesta 2023, kun American Airlines 777 Lontooon liittynyt ylitti kiitotien, jossa a Delta -lentolinjat 737 oli aloittamassa sen sijaan, että pitäisivät kiitotieltä, kun lentoliikenteen ohjain ohjasi. Delta -lentäjä ei tässä tilanteessa keskeytti lentoonlähdön ja molemmat lentokoneet laskeutuivat turvallisesti kohteisiinsa.

    Konsolit Honeywellin testitasoon, Boeing 757.

    Magdalena Petrova/CNBC

    Honeywell sanoi, että sen Surf-A-hälytykset olisivat voineet antaa lentäjille 10 ylimääräistä reaktioaikaa mahdollisella törmäysilmoituksella. Uusi ohjelma Honeywell Testissä käyttää automaattista riippuvaa valvontaa-lähetys- tai ADS-B-tietoja, GPS: n lentokoneelle.

    “Se on yleensä erittäin hyvä työympäristö lentäjien, lennonjohdon, lentokentän hallinnan välillä”, Vining sanoi. “Saamme sen tekemään turvallisesti, tehokkaasti ja sujuvasti. Mutta voit myös nähdä vain pienintäkään keskeytystä, pienen variaation ja asiat voivat mennä pieleen hyvin nopeasti.”

    Ilmailualan jättiläinen tarjoaa jo toisen varoituspaketin, joka kertoo lentäjille, jos he tekevät virheen, kuten laskeutumisen tai nousemisen rullaustielle esimerkiksi kiitotien sijasta, visuaalisilla hälytyksillä sekä näytöllä sekä äänen varoitukset – “VAROITUS! RAUTIWAY!” Niin kutsuttu Smart X -paketti hälyttää myös lentäjiä, jos läpät eivät ole asetettu oikein, jos kiitotie on liian lyhyt tai jos ne ovat tulossa liian korkeaan tai liian nopeasti, muun muassa.

    “Kun lentokoneet pääsevät lähemmäksi lentokenttiä, joissa on myös muita lentokoneita, jotka myös lentävät matalalle maahan, yrittäen laskeutua, se on vaarallisin paikka törmäyksen aikaansaamiseksi”, sanoi Jeff Guzzetti, eläkkeellä oleva lentoturvallisuustutkija NTSB: n ja FAA: n kanssa.

    Nämä hälytykset ovat olleet päällä Alaska Airlines lentokoneita vuosia ja viime aikoina, Southwest Airlines on lisännyt ne. Honeywell kertoi, että hälytykset lentävät tällä hetkellä yli 3000 lentoyhtiöllä, joita ylläpitää 20 lentoyhtiötä, mutta se on silti rajallinen adoptio satojen operaattoreiden kanssa, jotka toimivat maailmanlaajuisesti.

    “Koska olemme ottaneet käyttöön ohjelmiston, en voi ajatella tapausta, jossa meillä on ollut kiitotien hyökkäys”, kertoi Southwestin turvallisuus- ja turvallisuusjohtaja Dave Hunt ja 737 -lentäjä.

    American Airlines koulutti myös lentäjään näihin hälytyksiin vuoden toisella vuosineljänneksellä, CNBC: n näkemän oppituntisuunnitelman mukaan. Viime kuussa amerikkalainen sai ensimmäisen lentokoneensa kiitotien tietoisuudella ja muilla aluksella varoituksella, tiedottaja sanoi ja lisäsi, että sen Boeing 737 -lentäjä on nyt koulutettu työkaluihin.

    Sääntelyviranomaiset eivät vaadi hälytyksiä, mutta FAA sanoi, että se “tarkistaa suosituksia” kiitotien turvallisuushälytys alaryhmästä “seuraavien vaiheiden määrittämiseksi”, viitaten lentoyhtiöiden, ilmailu-, pilottiyhdistys-, hallituksen ja teollisuuden virkamiesten ryhmään, joka viime vuonna suositellaan uusia edistyneempiä ohjaamon hälytyksiä tilanteessa lentokentällä.

    “Hälytykset tapahtuvat kauempana kiitotieltä niin, että jos kiitotiellä on lentokone, sinun ei tarvitse tehdä päätöstä hyvin alhaisella alueella”, kertoi Alaska Airlinesin lentotoiminnan turvallisuusjohtaja Jon Sites.

    Sveitsin juustomalli

    Honeywellin testitaso uuden törmäyksen vastaisen varoitustekniikan osoittamisen aikana.

    Leslie Josephs/CNBC

    Yhdysvallat on maailman vilkkaimmat ilmailumarkkinat, 44 000 lennolla, kuljettaen 3 miljoonaa matkustajaa päivässä. Vakavat ilmailuonnettomuudet ovat harvinaisia, ja kohtalokkaat onnettomuudet ovat vielä harvinaisempia.

    Mutta melkein 16-vuotias putki ilman kohtalokasta tapausta rikkoutui 29. tammikuuta, kun armeijan musta haukka -helikopteri törmäsi American Airlinesin alueelliseen suihkukoneeseen, joka oli hetken päässä laskeutumisesta Washington Reaganin kansalliselle lentokentälle, tappaen 67 ihmistä kahdelle lentokoneelle ja herättivät huolenaiheita Yhdysvaltain ilmatilaan kuumekenttään.

    Ilmailuteollisuus riippuu ns. Sveitsiläisestä juustoturvamallista, jossa jokainen viipale tarjoaa suojaa, mutta mukana tulee reikiä, jotka on ihanteellisesti peitetty, kun turvatoimenpiteet on pinottu toistensa päälle.

    “Ilmailu on rakennettu turvallisuuskerroksille kerroksille”, sanoi sivustot Alaska Airlinesissa.

    Honeywellin mielenosoituslento viime kuussa Charles B. Wheelerin keskustan lentokentältä Kansas Cityssä, Missourissa, loi todellisen tapauksen, joka tapahtui sumuisena aamuna helmikuussa 2023 Austinissa, Texasissa, kun a FedEx Boeing 767 -lentokone keskeytti laskeutumisen sekuntia ennen kuin koskettaa samaa kiitotieltä, josta lennonohjain tyhjensi a Lounaaseen 737 lähteä.

    FedEx -lentäjä oli nähnyt lounaiskoneen ääriviivat sumun läpi ja vetäytynyt ylös ja laskeutui myöhemmin turvallisesti. Liittovaltion turvallisuustutkijoiden mukaan molemmat lentot jatkoivat määränpäähänsä turvallisesti, mutta kaksi lentokonetta olivat päässeet jopa 150 metrin päässä toisistaan, vähemmän kuin FedEx 767: n pituus.

    Feyereisen kertoi, että Honeywellin tekniikka olisi voinut tarjota FedEx -lentäjille vuoden 2023 Austin -tapahtumassa 28 sekuntia kehitetystä ilmoituksesta kiitotiellä, kun heillä oli vain muutama hetki reagoida, NTSB: n raportin mukaan.

    Ei vielä vaadita

    Insinöörit keräävät tietoja Honeywell -testitasoon.

    Magdalena Petrova/CNBC

    Feyereisen kertoi, että uusi tekniikka voitaisiin jälkiasentaa vanhemmille lentokoneille ja se on saatavana uusille suihkukoneille.

    “Yleensä ohjelmisto maksaa kymmeniä tuhansia dollareita [per plane]mutta ei satoja tuhansia dollareita “, Feyereisen sanoi.” Joten jos katsot [a] 150 miljoonan dollarin lentokoneet … se on alle puoli penniäkään matkustajakustannusta kohti. “

    Lounais -ohjelmisto lisäsi ohjelmiston noin 800 Boeing 737 -laivastoonsa. Lentokoneiden asentaminen maksoi 20–30 miljoonaa dollaria, Hunt sanoi.

    “Se on halvempaa kuin onnettomuus”, hän sanoi.

    Lounaislentokone keskeytti saapumisensa 25. helmikuuta sen jälkeen, kun se oli selvitetty laskeutumaan Chicagon Midwayn kansainväliselle lentokentälle, kun Bombardier Challenger 350 Business Jet eteni kiitotielle. Lounaissuihku kulki alle 200 jalkaa lentokoneen välillä, ennen kuin se laskeutui turvallisesti kierroksen jälkeen, NTSB: n mukaan.

    Tällaiset läheiset puhelut “ovat hyvin, erittäin harvinaisia, mutta tietysti ne ovat jotain, joka on huolestuttava ja että yritämme lieventää niin paljon kuin mahdollista”, sanoi Hunt. Honeywell -ohjelmisto “on erittäin tehokas varmistaa, että lentäjät ovat tietoisia siitä, missä he ovat lentokentällä” ja “tekee todella hyvää työtä estääkseen tahatonta kiitotien hyökkäyksiä rullaamisen aikana”, hän lisäsi.

    Rajoitukset

    Honeywell Test Pilotti suorittaa kiertomatkan Kansasin Topekan alueellisella lentokentällä olevan kiitotien liikenteen vuoksi osana mielenosoitusta.

    Erin Black/CNBC

    Kun kehitetään varoituksia, Feyereisen sanoi, että on avainasemassa, ettei liioittelua lentäjät, joilla on liikaa tietoa, joka tunnetaan nimellä “haittahälytykset”, mikä voi päätyä häiritsemään kriittisiä turvallisuustehtäviä kuin apua.

    “Jos räjäytät hälytyksiä ohjaamon kaiuttimen kautta matalalla korkeudella kriittisen lentovaiheen aikana, kuten lähestymistapa laskeutumiseen tai lentoonlähtöön, jossa lentäjien huomion on oltava täysin keskittyneitä … luot liian monia häiriötekijöitä”, Southwestin metsästys sanoi.

    Nykyisiin hälytyksiin on myös rajoituksia ja Honeywell testaa uusia ohjelmia. Ilmallisten törmäysten välttämiseksi kaupallisiin lentokoneisiin vaaditaan niin kutsuttu liikennerälytys ja törmäyksen välttämisjärjestelmä tai TCAS, mikä auttaa heitä näkemään liikennettä niiden ympärillä ohjaamon näytöissä. Mutta tätä järjestelmää käytetään yleensä vähintään 1000 metrin korkeuteen.

    Se ei olisi välttämättä auttanut American Airlinesin lentokoneen lentäjiä, jotka olivat alle 400 jalkaa kohtalokkaassa törmäyksessä Black Hawk -helikopterin kanssa tammikuussa Washington DC: ssä,

    “Tutkimme vaihtoehtoja sen aukon sulkemiseksi, jossa voit yhdistää TCAS- ja ADS-B-tyyppiset tiedot yhdessä”, Feyereisen sanoi.

    Sivustot, Alaskan turvallisuusjohtaja, sanoi, että DC -onnettomuus oli “valtava, odottamaton tapahtuma teollisuudessa, mutta mielestäni se on mielestäni viimeisen 50 vuoden aikana kokemuksemme osoittavat, että tämä on erittäin, erittäin harvinainen tapahtuma”.

    “Siksi jatkamme teollisuutta yrittääksemme löytää vielä parempaa tekniikkaa ja parannuksia nykyiseen tekniikkaan estääksesi tämän koskaan tapahtumasta ja todennäköisyyden saavuttamisesta mahdollisimman alhaiselle tasolle”, hän sanoi. “En tiedä, onko missään ilmailujärjestelmässä koskaan nollaan, mutta tarkoitan, yritämme päästä niin lähelle nollatodennäköisyyttä kuin mahdollista.”

    – CNBC: n Erin Black osallistui tähän raporttiin.

    Follow on Google News Follow on Flipboard
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Copy Link
    Previous ArticleVarallisuus vaikuttaa osakemarkkinoiden taantumaan
    Next Article Espanja voittaa kolminkertaisen luottoluokituksen lisäyksen taloudellisten näkymien parantamiseksi
    Thomas
    • Website

    Related Posts

    United Airlines (UAL) vuoden 2025 kolmannen neljänneksen tulos

    October 15, 2025

    Boeing radalla useimpien lentokonetoimitusten aikana vuodessa vuodesta 2018

    October 14, 2025

    Lennonjohtajat saavat osittaisen palkan

    October 14, 2025
    Add A Comment
    Leave A Reply Cancel Reply

    Latest Posts

    Wells Fargo, Pfizerin toimitusjohtajat varoittavat, että Yhdysvallat voi hävitä Kiinalle ilman innovaatioita

    United Airlines (UAL) vuoden 2025 kolmannen neljänneksen tulos

    Tullit työntävät hinnat korkeammalle ja kuluttajat tuntevat osuman, Fed’s Beige -kirjanäyttelyt

    Teslan kysyntä on keskipisteessä, kun Trump johtaa GM: tä, Fordin poistumaan sähköajoneuvoista

    Trending Posts
    Recent
    • Wells Fargo, Pfizerin toimitusjohtajat varoittavat, että Yhdysvallat voi hävitä Kiinalle ilman innovaatioita
    • United Airlines (UAL) vuoden 2025 kolmannen neljänneksen tulos
    • Tullit työntävät hinnat korkeammalle ja kuluttajat tuntevat osuman, Fed’s Beige -kirjanäyttelyt
    • Teslan kysyntä on keskipisteessä, kun Trump johtaa GM: tä, Fordin poistumaan sähköajoneuvoista
    • 30-vuotias amerikkalainen lähti Yhdysvalloista Alankomaihin

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.