A lukee “Älä matkusta Heathrow’n lentokentälle” Hounslow Central London Underground -asemalla 21. maaliskuuta 2025.
Jaimi Joy | Bloomberg | Getty -kuvat
Heathrow’n lentokentällä oli tarpeeksi valtaa pysyä avoinna perjantaina, kun Lontoon keskus vietti suurimman osan päivästä suljettuna lähellä olevan sähköaseman tulipalon takia, mukaan Ison -Britannian Kansallinen verkko.
Heathrow – Euroopan vilkkain lentokenttä – suljettiin viime viikolla sen jälkeen, kun tulipalo puhkesi lähellä olevassa sähköasemassa, joka toimittaa sille voimaa.
Financial Timesin ensimmäisen kerran ilmoittamissa kommentteissa kansallinen GRID -toimitusjohtaja John Pettigrew kertoi, että vaikka kyseinen sähköasema oli vaurioitunut “ennennäkemättömässä” tulipalossa, kaksi muuta Heathrow’lle valtaa toimittavan voiman oli toiminut normaalisti koko päivän.
“Asemat eivät puuttuisi kapasiteetista”, hän sanoi. “Jokainen sähköasema voi antaa riittävästi voimaa Heathrowille.”
National Grid, julkisesti noteerattu yritys, omistaa korkeajännitteen sähkönsiirtoverkon Englannissa ja Walesissa. Yritys vahvisti Pettigrew’n kommentit CNBC: n kanssa sähköpostitse maanantaina.

Heathrow’n tiedottaja väitti kuitenkin, että Heathrow’n olisi ollut mahdotonta toimia keskeytyksettä viime viikon tulipalon jälkeen.
“Kuten kansallisen verkon toimitusjohtaja John Pettigrew totesi, hän ei ole koskaan nähnyt tällaista muuntajan epäonnistumista 30 vuoden aikana teollisuudessa”, he sanoivat maanantaina sähköpostitse kommentteihin. “Satoja kriittisiä järjestelmiä lentokentällä vaadittiin turvallisesti alhaalle ja sitten turvallisesti ja systemaattisesti käynnistettäväksi. Heathrow’n koko ja operatiivinen monimutkaisuus aloittivat uudelleen toiminnan uudelleen tämän suuruuden häiriöiden jälkeen.”
Heathrow’n toimitusjohtaja Thomas Woldbye puolusti lauantaina BBC: lle lauantaina lentokentän vastausta siihen, mitä hän merkitsi “suurta tapausta”.
“Meillä on muita sähköasemia, mutta niiden vaihtaminen vie aikaa”, hän sanoi. “Tilannetta ei luotu Heathrow’n lentokentälle, se luotiin lentokentän ulkopuolelle ja meidän piti käsitellä seurauksia.”
Heathrow on määrännyt sisäisen koettimen sulkemiseen ja sen kriisinhallintasuunnitelmaan, kun taas Ison -Britannian hallitus on tilannut oman tutkimuksensa tapahtumasta.
Reutersin mukaan yli 1 300 lentoa oli määrä lähteä perjantaina Heathrow’n perjantaina. Yli 120, jotka olivat jo ilmassa, kun Heathrow suljettiin, ohjattiin muille lentokentille tai palasivat heidän lähtökaupunkiinsa. Häiriöiden odotetaan yleisesti maksavan lentoyhtiöille miljoonia dollareita.

Tilanteen edetessä perjantaina eurooppalaiset matka- ja vapaa -ajan varastot näkivät laajan myyntiä. British Airwaysin omistaja Iag vuotaa noin 1,9% sen arvosta, kun taas Lufthansa menetti 1,7%ja Helppoa oli laskenut melkein 1%. Monet alueelliset lentoyhtiön osakkeet päättyivät perjantain kaupankäyntiistunnon alempaan huolimatta, vaikka hän toipui syvemmistä tappioista, jotka havaittiin aiemmin istunnossa.
Maanantaina Euroopan matka- ja vapaa -ajan osakkeet olivat kauppaa noin 0,4% korkeampi, IAG nousi 0,9% ja Lufthansa 0,3% kello 13.20 Lontoossa.
Perjantaina antamassaan lausunnossa kansainvälinen lentoliikenneyhdistys (IATA) – 340 lentoyhtiötä edustava kauppaelin, joka kollektiivisesti muodostaa 80% maailmanlaajuisesta lentoliikenteestä – löi Heathrow’n vastauksen sähköaseman tulipaloon.
“Tämä on jälleen yksi tapaus, jossa Heathrow päästää molemmat matkustajat että lentoyhtiöt”, IATA: n pääjohtaja Willie Walsh sanoi. “Kuinka se on, että kriittinen infrastruktuuri – kansallinen ja globaali merkitys – on täysin riippuvainen yhdestä virtalähteestä ilman vaihtoehtoa. Jos näin on – kuten miltä näyttää -, se on lentokentän selkeä suunnitteluvirhe.”
Walsh lisäsi, että tapahtuma herätti myös kysymyksiä siitä, kenen tulisi maksaa kustannukset häiriintyneistä matkustajista.
“Meidän on löydettävä oikeudenmukaisempi jakaminen matkustajahoitokustannuksista kuin yksin lentoyhtiöiden poimiminen, kun infrastruktuuri epäonnistuu”, hän sanoi.
Oxford Economicsin matkailualan taloustieteen asiantuntija Stephen Rooney arvioi perjantaina pidetyssä huomautuksessa, että sulkeminen merkitsee 4,5 miljoonaa puntaa (5,82 miljoonaa dollaria) kadonneissa matkailutuloissa Yhdistyneelle kuningaskunnalle, kun taas Salfordin yrityskoulun toiminnan ja toimitusketjun hallinnan vanhempi luennoitsija Jonathan Owens kertoi, että maanantaina talousvaikutukset olisivat “Massa”.
“Lentojen ohjaamiseen vaihtoehtoisille lentokentille liittyvät kustannukset ovat merkittäviä sekä taloudellisten vaikutusten että logististen haasteiden suhteen”, hän sanoi sähköpostitse.
“Muille lentokentille siirretyt lennot olisi katettava ylimääräisiä polttoainetta, lennonjohtopalveluita ja lentokenttämaksuja … matkustajia, joihin lentojen siirtymät tai peruutukset vaikuttavat, hakevat todennäköisesti korvauksia hotellimajoituksen, aterioiden ja taksien takia, jotka kaikki lisäävät lentoyhtiöiden kustannuksia.”