Islamilainen vallankumouksellinen vartijajoukko, joka purjehtii Persianlahden varrella IRGC: n meriparaatin aikana Persian Persianlahden kansallisen päivän muistoksi, lähellä Bushehrin ydinvoimalaitosta Bushehrin merisatamakaupungissa Iranissa 29. huhtikuuta 2024.
Nurphoto | Nurphoto | Getty -kuvat
Maailman suurimman laivayhdistyksen mukaan Hormuzin kriittisen tärkeän salmen navigointia navigoitujen alusten lukumäärä on vähentynyt Lähi -idän laajentavan konfliktin syventävien pelkojen keskellä.
Bimcon turvallisuusjohtaja Jakob Larsen, joka edustaa globaaleja laivanvarustajia, kertoi, että kaikki laivanvarustajat seurasivat tiiviisti alueen kehitystä, ja jotkut ovat jo keskeyttäneet Hormuzin salmassa tapahtuneita kulkuja turvatilanteen heikkenemisen vuoksi.
Hänen kommenttinsa tulevat pian sen jälkeen, kun Yhdysvallat hyökkäsivät lauantaina kolmeen Iranin ydinvoiman rikastuslaitokseen, mikä on massiivinen lisääntyminen sen osallistumisessa Israelin pyrkimyksissä turmelemaan Teheranin ydinohjelmaa.
Iran on tuominnut hyökkäyksen sanomalla, että se pidättää kaikki vaihtoehdot puolustaakseen suvereniteettiaan ja ihmisiä.
“Ennen Yhdysvaltojen hyökkäystä vaikutus kuljetusmalliin oli rajoitettu”, Bimcon Larsen sanoi.
“Nyt Yhdysvaltojen hyökkäyksen jälkeen meillä on viitteitä siitä, että ohi kulkevien alusten määrä vähenee. Jos alamme nähdä Iranin hyökkäyksiä merenkulun suhteen, se todennäköisesti vähentää edelleen läpi kulkevien alusten lukumäärää, [Strait of Hormuz]”hän lisäsi.
Hormuzin salmi, joka yhdistää Persianlahden Arabianmereen, tunnustetaan yhdeksi maailman tärkeimmistä öljyn kuristimista.
Vuonna 2024 ja esimerkiksi vuoden 2025 ensimmäinen vuosineljännesvuosi virtaa kapean vesiväylän läpi noin 20% globaalista öljy- ja öljytuotteiden kulutuksesta Yhdysvaltain energiainformaatiotietojen hallinnon mukaan. Noin 20% globaalista nestekaasusta (LNG) kulki myös Hormuzin salmen läpi viime vuonna, pääasiassa Qatarista.
Öljyn kyvyttömyys kulkea vesiväylän läpi, jopa väliaikaisesti, voi räjäyttää globaalien energian hintoja, nostaa toimituskustannuksia ja luoda merkittäviä tarjontaviiveitä.
Yhdysvaltojen avainkohtien hyökkäysten seurauksena Iranin parlamentti on kuitenkin ilmoittanut hyväksyneen vesiväylän sulkemisen, mikä vaarantaa naapureidensa ja kauppakumppanit.
Valmiustila
S & P Global Commodity Insights -lehden EMEA: n uutisten päällikkö Andy Critchlow kertoi,
“Säiliöalukset, joissa säiliöalukset tulevat Hormuzin salmiin, on ehdottomasti hidastunut. Meillä on lähettäjiltä merkkejä siitä, että he asettavat säiliöaluksia ja aluksia valmiustilaan, joten he odottavat sopivaa hetkeä päästäkseen salmiin”, Critchlow kertoi CNBC: n “Eurooppa Early Edition” maanantaina.
“Samanaikaisesti on ilmoitettu, että esimerkiksi LNG: n toimittajat ovat kertonut nesteytetyn maakaasun nostimien odottamista ennen saapumista, niin niin [as] Älä pelkää Persianlahdella, pidä alukset pois kyseiseltä alueelta “, hän lisäsi.

Japanin Nippon YusenYksi maailman suurimmista laivan operaattoreista esitteli äskettäin valmiustilan päästäkseen Hormuzin salmiin rajoittaakseen S&P Global Commodity Insights -lehden oleskelun pituutta viitaten yrityksen tiedottajaan.
Nippon Yusenin politiikka, joka tulee osana varotoimenpiteitä Isreal-Iran-jännitteiden lisääntymisen jälkeen 13. kesäkuuta lähtien, tarkoittaa, että aluksia pyydetään keskeyttämään päivän tai pari päivää, jolloin merenkulun aikataulu on joustavuus, S&P Global Commodity Insights raportoitu maanantaina.
Yhtiö ei kuitenkaan ole toteuttanut navigointia Hormuzin salmissa.
Japanin Mitsui osk -linjat Reuters ilmoitti maanantaina myös Yhdysvaltojen tiedottajan, joka on myös kehottanut aluksia rajoittamaan Persianlahdella vietettyä aikaa Iranin ydinlaitoksille, Reuters kertoi maanantaina.
Nippon Yusenin ja Mitsui Oskin linjojen edustajat eivät olleet välittömästi kommentoitavia, kun CNBC otti yhteyttä.
Satelliittikuva Hormuzin salmista, strategisesta merenkulun kuristinpisteestä Iranin kanssa, joka sijaitsee kärjessä Qeshm -saaren ja eteläisten Yhdistyneiden arabiemiirikuntien kanssa. Kuvataan 24. toukokuuta 2017.
Gallo -kuvat | Getty -kuvat
Saksan konttien toimitusyritys Hapag-Lloyd sanoi, että se jatkuu purjehtimaan Hormuzin salmen läpi.
“Tilanne on kuitenkin arvaamaton ja se voi muuttua muutamassa tunnissa. Tässä tapauksessa hätä- ja reaktiosuunnitelmamme, joita ylläpidetään osana kriisinhallintajärjestelmäämme, tulevat voimaan”, Hapag-Lloydin tiedottaja sanoi.
Vakuutuskustannukset nousevat
Xeneta -hinnoittelualustan pääanalyytikko Peter Sand sanoi, että Persianlahden ja Intian ylemmän valtameren Container Shipping -toiminta näyttää jatkuvan nyt odotetusti.
“Kaikki yritykset käyttävät riskiä erikseen – mutta nykyinen tilanne vaatii niitä kaikkia tekemään niin useita kertoja päivässä. Pysymällä läheisessä vuoropuhelussa kansallisten tiedustelupalvelujen ja omien kapteeniensa kanssa aluksella”, Sand kertoi CNBC: lle sähköpostitse.
Sillä välin vakuutuskustannukset ovat “todennäköisesti” retkeilyjä jälleen, Sand sanoi, että Iranin parlamentti on ilmoittanut hyväksyneen Hormuzin salmen sulkemisen.
Kaikki lopullinen päätös vesiväylän sulkemisesta lepää maan kansallisessa turvallisuusneuvostossa, ja sen mahdollisuus on herättänyt korkeamman energian hintojen ja raskaiden geopoliittisten jännitteiden haastetta. Washington kehotti Pekingiä estämään salmen sulkemisen.