Yhdysvaltain presidentti Donald Trump puhuu “Tee Amerikasta varakkaasta jälleen” -kaupan viestitapahtumassa Rose Gardenissa Valkoisessa talossa 2. huhtikuuta 2025 Washington DC: ssä.
Chip Somodeville | Getty -kuvat
Markkinat ovat kääntäneet näkemyksensä siitä, kuinka Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin hallinto saapui keskiviikkona julistettujen Yhdysvaltain tuonnin tullitariffien takana oleviin lukuihin, jotka lähettivät globaalit rahoitusmarkkinat, jotka romahtivat ja aiheuttivat huolta kaikkialla maailmassa.
Trump ja Valkoinen talo jakoivat sarjan kaavioita sosiaalisessa mediassa, jotka kuvaavat tullihinnoja, joiden mukaan muut maat asettavat Yhdysvaltoja. Näihin väitettyihin korkoihin kuuluvat maiden valuutan manipulointi ja kaupan esteet. “
Viereinen sarake näyttää uusien Yhdysvaltain tullikurssit jokaiselle maalle ja Euroopan unionille.
Kaavio keskinäisistä tariffeista.
Käyttöoikeudet: Donald Trump totuuden sosiaalisen kautta
Useimmissa tapauksissa nämä hinnat ovat noin puolet siitä, mitä Trumpin hallinto väittää, että jokainen maa on “veloittanut” Yhdysvaltain CNBC: tä, joka ei voinut itsenäisesti tarkistaa Yhdysvaltain hallinnon tietoja näistä tiedoista.
Ei kulunut kauaa, kun markkinoiden tarkkailijat yrittävät kääntää kaavan – hämmentäviä tuloksia. Monet, mukaan lukien toimittaja ja kirjailija James Surowiecki, sanoivat, että Yhdysvallat näytti jakaneen kaupan alijäämän tietyltä maasta peräisin olevasta tuonnista saadakseen yksittäisten maiden tullikursseja.
Tällainen menetelmä ei välttämättä ole yhdenmukainen tavanomaisen strategian kanssa tullien laskemiseksi ja tarkoittaisi, että Yhdysvallat olisi tarkastellut tavaroiden kaupan alijäämää ja jättänyt huomiotta palveluiden kaupan.
Esimerkiksi Yhdysvallat väittää, että Kiina on ottanut 67%: n velvollisuuden. Yhdysvallat pystyi 295,4 miljardin dollarin alijäämän Kiinan kanssa vuonna 2024, kun taas tuontitavarat olivat 438,9 miljardia dollaria, virallisten tietojen mukaan. Kun jaat 295,4 miljardia dollaria 438,9 miljardilla dollarilla, tulos on 67%! Sama matematiikka tarkistaa Vietnamin.
“Kaava koskee kaupan epätasapainoa Yhdysvaltojen kanssa kuin vastavuoroisia tariffeja tariffitason tai muiden kuin tariffitason vääristymien merkityksessä. Tämä aviomies on erittäin vaikeaa Aasian, osallistujan köyhemmille Aasian maille, tavata meidät vaatimus tariffit lyhyissä tavaroissa kuin he vievät Yhdysvaltoihin”, Trinh Nguyenin, vanhemmat taloustieteilijät, jotka ovat syntyneet, että syntyivät ATI: n.
“Kun otetaan huomioon, että amerikkalaiset tavarat ovat paljon kalliimpia ja hankintavoima on alhaisempi maissa, jotka ovat keskittyneet korkeimpiin tullitasoihin, tällainen vaihtoehto ei ole optimaalinen. Esimerkiksi Vietnamilla on esimerkiksi Yhdysvaltojen neljänneksi suurin ylijäämä, ja se on jo vähentänyt tullitehtäviä verrattuna Yhdysvaltoihin tariffin edessä.
Yhdysvallat näytti myös soveltavan 10%: n maksua alueille, joilla se ajaa kaupankäynnin ylijäämää.

Yhdysvaltain kaupan edustajan toimisto esitteli strategiansa verkkosivustollaan, mikä näytti olevan jotain samanlaista kuin se, mitä tietoverkkohenkilöt olivat jo laskeneet, ja estäneet joitain eroja.
“Vaikka kymmenien tuhansien tuhansien tariffien, sääntely-, vero- ja muun politiikan kaupan alijäämävaikutukset ovat yksilöllisesti monimutkaisia, ellei mahdotonta, niiden yhdistelmävaikutukset laskemalla tariffitason johdonmukaiset kauppapuutteet ovat pysyviä tariffien ja ei-askeleiden politiikkojen ja foundien vuoksi, jotka ovat yhdenmukaisia näiden politiikkojen ja perustan ja perustan ja perustan ja kohteena”, sivuston.
URS sisälsi myös arviot tuonnin hintojen tuonnin joustavuudesta – toisin sanoen, kuinka herkkä ulkomaisten tavaroiden kysyntä on, että hinnat – ja korkeampien tullien tarkistaminen korkeammilla tuontituotteiden hinnoilla.
Tämä USTR -Web -sivun kuvakaappaus näyttää yksityiskohtaisemmin käytetyn menetelmän ja kaavan:
Kuvakaappaus Yhdysvaltain kaupan edustajan verkkosivustolta.
Jotkut analyytikot tunnustivat, että Yhdysvaltain hallituksen metodologia voisi antaa sille enemmän kiertämistä tilaa päästäkseen sopimukseen.
“Voin vain sanoa, että tullinumeroita ympäröivä läpinäkymätön voi lisätä joustavuutta liiketoiminnan harjoittamisessa, mutta se voi maksaa meille uskottavuuden”, Nomuran globaalin makrotutkimuksen päällikkö Rob Subbaraman toteaa.
– CNBC: n Kevin Breuninger osallistui tähän kappaleeseen.