Kanadalaiset kuluttajat kääntävät yhä enemmän selkänsä amerikkalaisten tuotteiden lisääntyessä.
Kanadan päivittäistavarakaupan Vince’s Marketin omistaja Giancarlo Trimarchi on nähnyt takaiskua ensin. “Asiakkaat vaativat mahdollisimman paljon kanadalaista tuotetta ja järkyttyvät nähdessään meitä tavaroita”, hän sanoi.
Presidentti Donald Trump ilmoitti äskettäin uusista 35 prosentin tariffit Kanadan tavaroista, jotka alkavat 1. elokuuta alkaen 1. elokuuta alkaen.
“Yhdysvaltain tariffit näyttävät kestävän Trumpin hallinnon keston muodossa tai toisessa. Ja se pitää muut maat kielteisesti Yhdysvaltojen tavaroita ja palveluita kohtaan “, sanoi Petersonin kansainvälisen taloustieteen instituutin vanhempi Gary Hufbauer.
“Osta Kanada” -liike vahvistuu, ja 71% kanadalaisista sanoi, että he aikovat ostaa vähemmän Yhdysvaltain tavaroita tänä vuonna, vähittäiskaupan tietojen konsultointiyrityksen Dunnhumbyn mukaan.
Tämän vetäytymisen odotetaan aiheuttavan Yhdysvaltojen viennin laskun Kanadaan, etenkin ruoan ja alkoholin suhteen. Vuonna 2024 Kanada oli Yhdysvaltain maatalousministeriön mukaan Kanada oli Yhdysvaltojen suurin elintarvikkeiden vientimarkkinat, joiden arvo oli 28,4 miljardia dollaria.
Matkailu tuntee myös painostuksen, kun ulkomaiset turistit peruuttavat matkasuunnitelmansa Amerikkaan. Maailman matka- ja matkailuneuvoston mukaan kansainvälisten matkailijoiden liikevaihdon menetyksen odotetaan maksavan Yhdysvaltain taloudelle 12,5 miljardia dollaria tänä vuonna.
Boikotti -mielipide ei ole rajoitettu Kanadaan. Eurooppalaiset kuluttajat, jotka jakavat samat turhautumiset Yhdysvaltain ulkopolitiikan kanssa, hylkäävät myös amerikkalaisia tuotteita. Euroopan keskuspankkitutkimus paljasti, että 44% eurooppalaisista on kääntymässä pois Yhdysvaltain tuotemerkeistä. Tämä on myötävaikuttanut myynnin laskemiseen yhdysvaltalaisten yrityksille, etenkin Teslajonka eurooppalainen myynti laski lähes 28% muiden tekijöiden litanian keskellä.
Vaikka jotkut toivovat kaupan jännitteet lievittävät ja että asiat palaavat normaaliksi, kuluttajatutkimukset osoittavat, että tällä käyttäytymisellä voi olla kestäviä vaikutuksia yhdysvaltalaiseen yrityksiin, jopa tariffien ratkaisemisen jälkeen.
Katso video saadaksesi lisätietoja Kanadan boikotoinnista amerikkalaisista tavaroista ja siitä, mitä vaikutuksia sillä voi olla Yhdysvaltojen talouteen.