Honda on maailman suurin moottorinvalmistaja, joka valmistaa noin 27 miljoonaa autoa, moottoripyöriä, generaattoreita, pihatyökaluja, lentokoneita ja muita tuotteita. Suurin osa niistä on polttomoottorilla varustettuja.
Yritys on menestyksekkään Formula 1 -tiimin moottoritoimittaja, joidenkin suosituimpien autojen rakentaja Yhdysvalloissa ja ympäri maailmaa sekä legendaaristen urheiluautojen luoja: Acuran korkean suorituskyvyn Type R -sarja ja Honda autoja sekä malleja, kuten S2000 roadster ja NSX supercar.
Mutta sillä on vaikeuksia joillakin avainalueilla, erityisesti Kiinassa, ja sähköajoneuvojen aikakausi haastaa sen. Honda julkaisee malleja suhteellisen hitaasti ja on vahvasti riippuvainen kumppaneista pysyäkseen ajan tasalla.
Se on outo käänne yritykselle, jota pidettiin kerran yhtenä automaailman innovatiivisimmista, täynnä yllätyksiä ja huikeaa laajuudessaan. Joitakin sen moottoriinnovaatioita pidetään hulluina, rohkeina ja vaikuttavina.
Toki se tekee halpoja autoja, kuten Civic. Mutta se valmistaa myös NSX:n kaltaisia superautoja, jotka näyttävät asettavan haasteen tämän harvinaisen kategorian hallitseville valmistajille – pääasiassa eurooppalaisille merkeille, kuten Ferrarille, Lamborghinille, Porschelle ja McLarenille. Karl Brauer, iSeeCarsin autokauppasivuston analyytikko, sanoi, että NSX on kevyempi kuin monet kilpailijansa, on vähintään yhtä tehokas ja hauska ajaa ja maksaa vähemmän.
“Heillä ei ollut ollut tällaista haastetta vuosikymmeniin, ja sitten heidän täytyi yhtäkkiä palata takaisin ja arvioida uudelleen, kuinka tehdä kykenevä urheiluauto, koska NSX tuhosi kaiken, mitä he olivat tehneet aiemmin. Se”, hän sanoi.
NSX edusti sitä, mihin Honda kykeni tuolloin.
“Kukaan muu ei todellakaan voi käyttää niitä”, sanoi Jake Fisher, Consumer Reportsin autotestien vanhempi johtaja. “Nyt Hondan ongelma on… nämä uskomattomat manuaalivaihteistot ovat niin pehmeitä ja nautinnollisia ajaa, mutta monet ihmiset eivät enää osta manuaalisia vaihteistoja. Kun näet nämä uskomattoman tehokkaat, erittäin luotettavat suurilla moottorin kierrosnopeuksilla, katsokaapa mitä on käynnissä voimansiirrossa.
Tässä Honda muuttuu johtajasta jälkeenjääneeksi.
EV-avaruudessa se ei ole kaukana kunnianhimoisesta noususta, joka ottaa vastaan vakiintuneet kilpailijat. Sen sijaan se lainaa muiden autonvalmistajien kehittämää teknologiaa. Hondan kaksi uutta sähköautoa Yhdysvaltain markkinoille – Honda Prologue ja sen huippuluokan kaksois-Acura ZDX – ovat molemmat valmistaneet General Motors Detroitin autonvalmistajan sähköautoalustan käyttäminen.
Hondalla on omat sähköautosuunnitelmat ja oma alusta. Yhtiö on investoinut 65 miljardia dollaria sähköajoneuvoihin ja ohjelmistoihin maailmanlaajuisesti, mukaan lukien 11 miljardia dollaria Kanadaan ja 3,5 miljardia dollaria Yhdysvaltoihin laitosten päivittämiseen.
Yhtiö on myös toiseksi myydyin hybridiajoneuvomerkki Yhdysvalloissa vuonna 2023 Toyotan jälkeen.
Tämä voi auttaa lisäämään Hondan myyntiä lyhyellä aikavälillä. Mutta on epäselvää, kuinka kauan tämä kestää.
“Uskon, että maailma siirtyy sähköajoneuvoihin hyvin nopeasti”, sanoi Gregory Noble, Tokion yliopiston yhteiskuntatieteiden instituutin emeritusprofessori, joka tutkii Aasian ja globaaleja automarkkinoita. “En tiedä, pystyvätkö he pysymään perässä vauhti.”
Katso video saadaksesi lisätietoja.