Yhdysvaltain presidentti Donald Trump puhuu tiedotusvälineille, kun hän lähtee Valkoisesta talosta 15. heinäkuuta 2025 Washington DC: ssä.
Anna MoneyMaker | Getty -kuvat
Yhdysvallat on kaksinkertaistanut suunnitelmansa asettaa 30%: n tariffit Euroopan unioniin ensi kuussa pyrkiessään lisäämään blokkipainetta sopimukseen.
Kun Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin 1. elokuuta määräaika on alle kaksi viikkoa, EU jatkaa neuvottelua Yhdysvaltain kaupan virkamiesten kanssa samalla kun laatii sarjan mahdollisia vastatoimia, jos sopimusta ei tule.
Valkoisen talon lehdistösihteerin Karoline Leavittin mukaan Yhdysvallat sanoi puolestaan, että EU on edelleen “erittäin innokas” neuvottelemalla kauppasopimuksesta.
Puhuessaan torstaina pidetyssä tiedotustilaisuudessa Leavitt sanoi, että EU tutkii “tapoja laskea tariffiaan ja ei-tariffiesteitä, jotka olemme jo pitkään sanoneet vahingoittavan työntekijöitämme ja yrityksiämme”.
Yhdysvaltain presidentti, jonka kauppasotataktiikka on ansainnut hänelle Taco -lempinimen, ei hyväksy 1. elokuuta pidetyn määräajan lykkäämistä, Leavitt sanoi.
Taco tarkoittaa sitä, että “Trump aina kanaa” viitaten presidentin tähän mennessä taipumukseen ilmoittaa korkeista tuontitariffeista vasta myöhemmin viivästyttää tai laskea niitä.
Neliosainen strategia
MICHAL BARANOWSKI, Puolan talous- ja teknologiaministeriön valtiosihteeri, sanoi, että kun työ jatkuu sopimuksen saavuttamiseksi, EU: n strategian ensimmäinen osa on neuvotella Yhdysvaltain virkamiesten kanssa vilpittömässä mielessä.
“Toinen on, valmistautumme vastatoimiin, jos emme [reach a deal]. Ja meillä on vastatoimia sekä teräs- ja alumiinitariffeissa sekä alkuperäisessä 72 miljardin paketin [euros] Ns. Vastavuoroisille tariffeille “Baranowski kertoi CNBC: n” Eurooppa Early Edition “perjantaina.

“Kohta kolme, vertaamme muistiinpanoja muihin maihin, joihin Yhdysvaltain tariffit vaikuttavat, ei välttämättä koordinointia, vaan saadaksemme käsityksen siitä, missä kaikki muut ovat, koska muut Yhdysvaltojen kanssa neuvottelemat maat ovat hiukan samassa vaunussa”, hän jatkoi.
“Neljänneksi, olemme todella vahvistaneet eurooppalaista kilpailukykyä.”
Puolan Baranowski sanoi, että EU edustaa Yhdysvaltojen “tärkeimpiä taloudellisia suhteita” ja lisää, että Washingtonilla on “yhtä paljon hyötyä tai menetettävää tästä suhteesta kuin Eurooppa”.
Hänen kommenttinsa tulevat pian sen jälkeen, kun EU: n ylin kaupan neuvottelija Maros Sefcovic matkusti Washingtoniin jatkokauppoja varten.
Euroopan komission varatoimitusjohtaja Maros Sefcovicin ja Tanskan ulkoministeri Lars Lokki Rasmussenin (ei nähty) varapuheenjohtaja ja komissaari järjestävät yhteisen lehdistötilaisuuden EU: n kauppaministerien kokouksessa Brysselissä, Belgiassa, 14. heinäkuuta 2025.
Anadolu | Anadolu | Getty -kuvat
Tuoreiden yhdysvaltalaisten tariffien mahdollisuus edustaa suurta iskua EU: lle. 27-kansakunnan ryhmä oli ryntänyt varmistaakseen alustavan sopimuksen säästääkseen sitä vastaanottamalla Trump-kirjeen, joka sanelee uuden, ylimääräisen tariffin viennissä Yhdysvaltoihin
Yhdysvalloissa ja EU: lla on suurin kahdenvälinen kauppa- ja sijoitussuhde maailmassa, mikä edustaa lähes 30 prosenttia tavaroiden ja palveluiden globaalista kaupasta, ja EU: n lukujen mukaan 43 prosenttia globaalista bruttokansantuotteesta (BKT).
Pelkästään viime vuonna EU: n ja Yhdysvaltojen kaupan arvo oli 1,68 biljoonaa euroa (1,96 biljoonaa dollaria), mikä vastaa noin 4,6 miljardia euroa kauppaa päivässä.
Trump on toistuvasti lyönyt EU: ta siitä, mitä hän pitää epäreiluna kaupan suhteen, viitaten usein EU: n kaupan ylijäämään Yhdysvaltojen kanssa
Tit-for-tat-auto-tariffileikkaukset?
Osana sen pyrkimystä päästä Yhdysvaltain ja EU: n puitekauppaan, eurooppalaisen ryhmän sanotaan suunnittelevan tarjoavan Yhdysvaltojen tit-for-tat-tariffien alennukset autoihin.
Rahoitus Timesin torstaina ilmoittama muutto näkisi EU: n vähentävän 10 prosentin tehtäviään Yhdysvaltain autojen viennissä, jos Trumpin hallinto vähentää omia tariffejaan alalla alle 20 prosenttiin.
Euroopan komissio, EU: n johtaja, kieltäytyi kommentoimasta raporttia, kun CNBC otti yhteyttä perjantaina.

Yhdysvaltain presidentti asetti 25 prosentin tariffit ulkomaisiin ajoneuvoihin ja osiin aikaisemmin vuonna, lyömällä yrityksiä ympäri Eurooppaa erityisen kovasti.
Esimerkiksi Ruotsin Volvo-autot ilmoittivat torstaina toisen vuosineljänneksen liikevoittojen voimakkaasti laskun, sanoen, että tulos heijastaa alan jatkuvaa haastavaa ympäristöä. Autonvalmistaja, jota pidetään yhtenä altistuneimmista eurooppalaisista autovalmistajista Yhdysvaltain tariffeihin, oli ensimmäinen alueellinen autonvalmistaja, joka vapautti tulokset sen, jonka odotetaan olevan mustelmia.