Brasilian presidentti Luiz Inacio Lula da Silva ja Kiinan Big Cities (GWM) toimitusjohtaja MU Fend osallistui GWM -autotehtaan GWM -autotehtaalla 15. elokuuta 2025 Brasilian sanassa Paulo.
Kiinan uutispalvelu | Kiinan uutispalvelu | Getty -kuvat
PEIJING – Kiinalaiset sähköajoneuvoyritykset lisäävät kilpailua Teslan ja muiden globaalien autovalmistajien kanssa, mikä lisää investointeja ulkomaille tehtaisiin.
Kiinan sähköajoneuvojen toimitusketju on sijoittanut enemmän kuin kotonaan, kun ennätys palasi vuoteen 2014, Yhdysvaltain konsultointiyrityksen Rhodium Groupin raportin mukaan.
Raportissa todettiin, että suurin osa ilmoitetusta ulkomaisesta sijoituksesta (ts. 74%) on akkutehtaissa. Mutta se totesi, että myös sijoitus ulkomaille tehtaiden keräämiseen “kasvaa nopeasti”.
Kulutussuunnitelmat saavutetaan, kun kiinalaiset autovalmistajat kohtaavat kovaa kilpailua kotona ja korkeammat vientitariffit. Lisääntynyt sijoitus ulkomaille voi auttaa kiinalaisia yrityksiä voittamaan ulkomaisen hallituksen tuen markkinoiden laajentumiseen.
“Sääntely nousemismarkkinoilla, kuten EU, kasvattaa pääsyn esteitä ja ajaa enemmän kiinalaisia yrityksiä rakentamaan paikallisia valmistustoimintoja”, Hatemakers -raportti sanoi.

Rhodium -tietojen mukaan Kiinan sähköajoneuvoteollisuuden kotimaiset sijoitukset vuonna 2024 laskivat 15 miljardia dollaria 41 miljardista dollarista vuonna 2023, kun huipulla oli yli 90 miljardia dollaria vuonna 2022 ilmoitetuissa hankkeissa.
Raportissa todettiin, että vaikka ulkomailla olevat investoinnit ovat kaukana kotimaisesta tasosta vuonna 2024, raportissa ei ollut tarkkoja lukuja.
Lisää tapahtumia putkilinjassa
Toisen heinäkuun lopulla julkaistun vihatutkimuksen mukaan autot ovat toiseksi aktiivisin ala Kiinan lähtevän sijoituksen aikana tämän vuoden toisella vuosineljänneksellä. Materiaalien ja metallien ala on ensin.
“Tietueemme on korkeampi kuin sähköajoneuvojen osien valmistajien aktiivisuus. Kahdeksan liikevaihtoa ylittää 100 miljoonaa dollaria”, heinäkuun raportti sanoi. “Suurinta näistä johtaa kiinalaisen akkumateriaalien valmistaja GEM, joka lupasi 293 miljoonaa dollaria laajentaa kolmen edeltäjänsä Indonesiassa.”
Useat viime vuosina ilmoitetut merentakaiset tehdasprojektit ovat myös aloittaneet toiminnan.
Suuri seinämoottori Se ilmoitti viikonloppuna, että se avasi ensimmäisen tehtaansa Brasiliassa perjantaina paikallista aikaa. Yhtiön on ilmoitettu myös harkitsevan toista laitosta alueella ja tekee päätöksen puolivälissä. Kiinalainen autovalmistaja ei vastannut välittömästi CNBC: n kommenttipyyntöön.
Bitti Vaikka tuotanto alkoi aiemmin tänä heinäkuussa, tuotanto alkoi myös aiemmin tänä vuonna työharjoittelua varten. CNBC: n paljastamien tietojen mukaan kiinalainen sähköajoneuvojen jättiläinen myi yli 545 000 ulkomaille autoa tämän vuoden heinäkuussa, ylittäen yli 417 000 autoa vuonna 2024.
Aiemmin kesällä kiinalaiset akuntoimittajat kuvasivat kesäkuussa ilmoituksen, että sen ensimmäinen tehdas Ranskassa aloitti virallisesti tuotannon.
Nämä ulkomaiset investoinnit sisältävät kuitenkin vain valmiita hankkeita.
Rhodium kertoi maanantaina antamassaan raportissa, että vain 25% kaikista Kiinan sähköajoneuvoteollisuuden ilmoittamista merentakaisista valmistussuunnitelmista on selvästi alle 45%: n verokanta.
“Kiinalaisten yritysten on myös hallittava Pekingin keskittyminen teknologiavuotoihin, työttömyyteen ja teollisuuden onteloon, mikä voi johtaa tiukkaan valvontaan lähtevien investointien suhteen strategisilla aloilla”, raportti totesi.
– CNBC: n Victoria Yeo osallistui tähän raporttiin.