Miehistö kävelee kohti kuninkaallista laivaston F-35B Lightning Fighter -suihkua valmistaakseen sen lentoonlähtöön Britannian lentokoneen HMS: n Walesin Prince -prinssin kannelta julkistamattomassa paikassa 24. huhtikuuta 2025 sen jälkeen, kun se on lähetetty Indo-Tyynenmeren alueelle.
Richard Pohle | AFP | Getty -kuvat
Kiinan harvinaisten maametallien vientirajoitukset ovat viime viikkoina kärsineet auto- ja robotiikkateollisuudesta erityisen kovaa, mutta analyytikot varoittavat myös länsimaisia puolustus jättiläisiä.
Yhdysvaltain ja Kiinan virkamiehet jatkavat kauppaa Lontoossa toisena peräkkäisenä päivänä tiistaina ja pyrkivät vähentämään jännitteitä harvinaisten maamaisen mineraalien ja edistyneiden tekniikoiden suhteen.
Valkoinen talo on ilmoittanut halukkuudesta lievittää sirun vientiä hallintaa, jos Peking kiihdyttää harvinaisen maametallien vientiä, mikä lisää sijoittajan toivoa läpimurrosta. Molemmat osapuolet ovat syyttäneet toisiaan viime kuussa Genevessä tekemän alustavan kauppasopimuksen uudistamisesta.
Kiinan kauppaministeriö huhtikuun alussa asettivat vientirajoitukset useille harvinaisten maametallien elementeille ja magneeteille, joita käytetään laajasti auto- ja puolustussektoreilla. Reunat olivat osa vastausta Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin tariffien nousuun Pekingin vietyissä tuotteissa.
Kansallisen talousneuvoston johtaja Kevin Hassett kertoi maanantaina CNBC: n “Squawk Box” -tapahtuman, että hän odotti harvinaisten maametallien sopimuksen nopeasti.
“Joten odotamme on, että … heti kädenpuristuksen jälkeen kaikki Yhdysvaltojen vientivalvonta lievennetään, ja harvinaiset maametallit vapautetaan volyymina, ja sitten voimme palata neuvotteluihin pienemmistä asioista”, Hassett sanoi.
Kiina on kriittisen mineraalien toimitusketjun kiistaton johtaja, joka tuottaa noin 60% maailman harvinaisten maametallien tarjonnasta ja käsittelee lähes 90%, mikä tarkoittaa, että se tuo näitä materiaaleja muista maista ja käsittelee niitä.
Yhdysvaltain virkamiehet ovat aikaisemmin varoittaneet, että tämä määräävä asema asettaa strategisen haasteen keskellä kestävämpiä energialähteitä.
Ison-Britannian kauppakamarien kauppapolitiikan johtaja William Bain kertoi, että näytti siltä, että Yhdysvaltojen Kiinan ja Kiinan kaupan neuvottelujen ensimmäisenä päivänä oli tapahtunut jonkin verran edistystä, mutta on edelleen “ehdottoman elintärkeää” saavuttaa edelleen läpimurto harvinaisen maametallien politiikassa.
“Olemme nähneet viikonloppuna jonkin verran rentoutumista robotiikkaan ja sähköajoneuvoihin liittyvillä aloilla myönnetyillä lisensseillä, mutta jos otat esimerkiksi kriittisen mineraalin, kuten Samariumissa, magneetteja, se on ehdottoman välttämätöntä Yhdysvaltojen F-35-hävittäjän rakentamiselle”, Bain kertoi CNBC: n “Europe Early Edition” tiistaina.
“He eivät voi tehdä niitä ilman sitä. Ja joilla ei ole pääsyä siihen, vaikuttaa vakavasti sekä Yhdysvaltojen rakentamiseen tällä alueella, mutta myös ehkä sen kansallisella turvallisuudella, jos se pysyy paikallaan”, hän lisäsi.
Työntekijät, jotka kuljettavat maaperää, joka sisältää harvinaisia maametallien elementtejä vientiä varten Lianyungangin satamassa, Jiangsun maakunnassa, Kiinassa, 31. lokakuuta 2010.
Stringer | Reuters
Joidenkin eurooppalaisten puolustus jättiläisten osakkeet olivat kauppaa alhaisemmaksi tiistaiaamuna ennen USA: n ja Kiinan ja Kiinan neuvotteluja. Saksan säiliövaihteen valmistaja Renk putosi lähes 8% johtamaan tappioita yleiseurooppalaisessa Stoxx 600 -indeksissä. Ruotsin Saab ja Saksa ReunetSamaan aikaan molemmat laskivat yli 3,5%.
CNBC on ottanut yhteyttä Yhdysvaltain puolustusministeriöön ja Euroopan komissioon, Euroopan unionin toimeenpanevaan toimeenpanoon, kommentoitavaksi.
‘Etu iskuviiva’
Kiinan kauppaministeriön huhtikuun alussa asettamat rajoitukset vaativat yrityksiä hakemaan lisenssiä harvinaisten maametallien ja magneettien vientiin.
Harvinaisten maametallien elementeillä on olennainen rooli nykyaikaisessa puolustustekniikassa, SFA-Oxfordin konsultoinnin mukaan, mikä mahdollistaa edistyneiden tutka- ja luotausjärjestelmien, laserohjauksen ja työntöteknologian taisteluympäristöissä.
Autoteollisuusteollisuusryhmät ovat valittaneet hankalista prosessista, jolla yritetään saada tarvittavat hyväksynnät, varoittaen tuotantouhkien lisäämisestä varastojen tyhjentäessä. Kiina näytti kuitenkin tarjoavan meille ja eurooppalaisille autojätteille jotain palautusta viikonloppuna.
Kiinan kauppaministeriö ilmoitti lauantaina olevansa halukas perustamaan ns. “Vihreän kanavan” kelpoisten vientilisenssihakemuksiin hyväksyntäprosessin nopeuttamiseksi Euroopan unionin yrityksille. Peking myönsi myös harvinaisia maametallikorsseja Yhdysvaltain auto jättiläisten General Motorsin, Fordin ja Jeep-Maker Stellatis -toimittajille, Reuters kertoi perjantaina viitaten nimeämättömiin lähteisiin.

Strategisten ja kansainvälisten opintojen keskuksen (CSIS) kriittisen mineraaliturvaohjelman Gracelin Baskaran, Washingtonissa toimiva ajatuspankki, sanoi, että se oli vain ajan kysymys, ennen kuin puolustusteollisuus kuulostaa hälytyksen harvinaisesta maametallista-ja huomautti, että monet niistä ovat jo tehneet niin suljettujen ovien takana.
“Puolustusyritykset ovat etulinjassa, koska tarvitsemme tuhansia kiloja harvinaisia maametallia jokaisessa sukellusveneessä ja hävittäjälehdessä”, Baskaran kertoi CNBC: lle sähköpostitse.
Yhdysvaltojen, Euroopan unionin ja Australian on koordinoitava tarjonta- ja kysyntäpuolen interventioita harvinaisten maametallien tuotannon lisäämiseksi, CSIS: n Baskaran sanoi ja lisäsi, että tämä tarve syntyy pääasiassa vallitsevan hintadynamiikan vuoksi.
“Jos praseodymium-neodyymi (PRND) -oksidin (PRND) oksidin-kriittinen panos harvinaisten maametallien pysyvien magneetien kanssa-alle 60 dollaria kilogrammaa kohti vuoteen 2030 mennessä, lähes puolet ennustetuista muista kuin kiinalaisista tarjonnasta tulee taloudellisesti hyökkäämättömiä. Toimituspuolella tämä edellyttää toimenpiteitä, kuten tuotantoverohyvitys ja tuki,” Baskaran sanoi.
“Kysynnän puolella toteuttamalla kannustimia hankkia mineraaleja liittolaisten maista – samanlaisia kuin inflaation vähentämislain säännöksiä – on välttämätöntä”, hän lisäsi.
Magneettituotanto
Viime kuussa Kiina keskeytti väliaikaisesti vientirajoitukset, jotka kohdistuivat 28 amerikkalaiseen yritykseen Washingtonin ja Pekingin välillä Sveitsissä.
Kiina jatkoi viennin estämistä seitsemän harvinaisen maametallien maasta Yhdysvaltoihin. Monet 28 amerikkalaisesta yrityksestä, jotka annettiin palautettu kaksikäyttöä koskevista vientirajoituksista, ovat Pekingin pakotteiden yleisiä kohteita puolustusalalla toiminnan vuoksi.
Lontoossa sijaitsevan puolustus- ja turvallisuus-ajatussäiliön Royal United Services Institute (RUS) -yritys Henry Sanderson kertoi, että puolustusteollisuus ei ole ollut läheskään yhtä äänekäs kuin autoteollisuus, kun kyse on harvinaisen maametallien pulan vaikutuksista.
“Puolustus on vaikeaa, koska se on vähemmän läpinäkyvä, mutta he käyttävät ehdottomasti harvinaisia maamaterialaisia ja harvinaisia maapallomahdollisuuksia ja erityisesti niin kutsuttuja Samarium -koboltimagneeteja, mutta se on paljon pienempi kysyntä kuin EV: t tai robotit tai vastaava”, Sanderson kertoi CNBC: lle puhelimitse.
“Olen vähemmän selvä, onko puolustus yhtä huolissaan kuin siviiliteollisuus, mutta sanoen, että se on hyvin pieni magneettituotannon tasoa”, hän lisäsi.
– CNBC: n Eunice Yoon ja Erin Doherty osallistuivat raporttiin.