7. elokuuta 2024 kauppakaupassa Pekingissä.
Pedro Pardo | AFP | Getty -kuvat
Kiinan kova hintasota toimittaa autoista ruokaan aurinkopaneeleihin, puristaen voittoja ja pahentaen maan deflaatioliukumäkiä. Vaikka kuluttajat saattavat houkutella erittäin halpoja vaihtoja, heille kompromissit ovat monimutkaisempia kuin miltä näyttää.
Pandemian ja jatkuvan asuntojen vähentymisen jälkeen kiinalaiset kuluttajat ovat tulleet yhä herkemmiksi, keskittyen arvoon ja vähentämään välttämättömiä menoja. Pysyäkseen kilpailukykyisinä autovalmistajat ovat ottaneet käyttöön valtavia alennuksia ja hintaleikkauksia (valtion tukien avulla) syventääkseen vuosien varrella puhkeaa hintasotaa.
Niin kutsutulla pikayrityksellä, Alibaba,,,,,, Jd.com ja Maito Kilpailemalla toimitusverkoston laajentamista ja miljardeja dollareita tukia houkuttelemaan asiakkaita, kuten Bubble Tea.
Joillekin kuluttajille ei ole vaikea nähdä suuntauksia.
Li Kun asuu Pekingissä, tarkkailemalla kiinalaisten sähköautojen valmistajien mallia xpengHän oli heti kiehtova sen jälkeen, kun myyjä kutsui häntä uudeksi tueksi.
“Mitä vaikeampaa valmistajien kilpailu, sitä parempi se on ostajille”, Li sanoi. “Kilpaile niin kuin haluat!”
Pekingin asukas Yu Peng sanoi, että jos hinta putoaa, se tuntuu uhkapeleeltä ostaessaan sitä. “Kuluttajana kaikki mitä voit tehdä, on hyväksyä se hiljaa.” Silti hän kohautti olkiaan yhdessä lauseessa: “Osta aikaisin ja nauti mahdollisimman pian.”
Piilota kustannukset
Cutthroat -kilpailuun liittyy piilotettuja kustannuksia.
Jotkut kiinalaiset ostajat myöntävät, että turvallisuus ja laatu voivat kadota, kun autovalmistajat leikkaavat kulmat. Peking on nyt huolissaan siitä, että hintasota on vahingoittanut yrityksiä ja toimittajia, vaan myös palkkoja, verotuloja ja koko taloutta.
Viime viikkoina Kiinan osavaltion tiedotusvälineet ovat tehostaneet hintasodan kritiikkiä. Tässä kuussa Kiinan kommunistisen puolueen julkaisu Qiushi varoitti, että kilpailu voisi pakottaa yritykset vähentämään perustuotantokustannuksia ja vaarantamaan laadun “luomalla” huonoja rahaa hyvien asioiden ajamiseen “ja lopulta vahingoittamaan kuluttajia”. Kommentit surmasivat myös joitain paikallishallintoja epäreilujen kannustimien tarjoamisesta.
Keskiviikkona Kiinan kabinetti lupasi säännellä ns. “Irrationaalista” kilpailua suorittamalla tiukempia kustannusten ja hintojen tarkastuksia ja siirtämällä kilpailua siitä, kuka on halvempi siihen, jolla on parempi tekniikka ja kaliiperi.

Tällä hetkellä markkinaosuuden ylläpitäminen on edelleen prioriteetti monille autovalmistajille, analyytikot sanoivat.
Jaton autoanalyytikko Velipe Munoz kertoi, että koska markkinat ovat täynnä monia tuotemerkkejä ja vastaavia malleja, autovalmistajat, jotka eivät halua menettää markkinaosuuttaan, uskovat, että ainoa tapa selviytyä lyhyellä aikavälillä on alentaa hintoja.
Ruotsin automaker Lynk & Co: n myyntipäällikkö Jim Ma sanoi, että yritys ei ole keskittynyt lyhytaikaiseen voittoon, vaan rakentaa uskollisuutta ajan myötä. Sen uudessa plug-in-hybridi-autossa on mini jääkaappi, pyörivät istuimet ja LED-viestipalkit. Hän lisäsi, että kilpailu tekee ostajista herkempiä, mutta monia arvoisia turvallisuuksia, asiakastukea tai erityisiä malleja, kuten autojen sisäistä viihdettä.
“Hinnoittelupolitiikkamme on suunniteltu tekemään asiakkaista ja valitsemaan brändimme”, Motor sanoi. “Toivomme pitkällä tähtäimellä, että he valitsevat meidät silti, kun he tarvitsevat myynnin jälkeistä palvelua tai päättävät korvata tai ostaa uuden auton.”
Heijastusvaikutus
Kiinan hinnoitteluhinnasodan ketjureaktio on myös tuntenut eri tavoin ulkomailla.
Jotkut Kiinan ulkopuolella olevat kuluttajat tervetulleita rakenneuudistuksia pakottaen globaalit autovalmistajat tarjoamaan parempia tuotteita.
Ryhmän kuljetus- ja ympäristöä puolustavien ajoneuvojen vanhempi johtaja Julia Poliscanova sanoi, että kiinalaiset sähköajoneuvot auttoivat täyttämään hitaasti liikkuvien eurooppalaisten tuotemerkkien jälkeen jääneet aukon. Vaikka ne eivät ole niin halpoja kuin Kiina Euroopassa, ne ovat yleensä hiukan hintoja tai tarjoavat etäisyyttä tai ohjelmistoja samaan hintaan.

Mutta politiikka toimii myös, kun Eurooppa neuvottelee tariffeista ja vähimmäishinnoittelusta Kiinan kanssa. Hänen mukaansa avainkysymys on, kuinka kiinalaisia auto- ja akkuvalmistajia kannustetaan paikallistamaan toimitusketjunsa Euroopassa rakentamaan kotiteollisuutta, aivan kuten japanilaiset ja korealaiset tuotemerkit tekivät vuosikymmeniä sitten. Jotkut kiinalaiset yritykset työskentelevät jo ahkerasti, etenkin pienille markkinoille Euroopassa.
Vaikka Euroopan kuluttajat ovat usein enemmän huolissaan laadusta kuin autovalmistajien alkuperästä, he ovat myös huolissaan laajemmista taloudellisista vaikutuksista, Poliscanova sanoi.
“He haluavat vain varmistaa, että se ei aiheuta heidän naapureitaan tai läheisessä kylässä olevaa henkilöä menettämään työpaikkansa”, hän sanoi.
Ford- ja Volvo -autot ovat autovalmistajia, jotka ovat viime kuukausina lomauttaneet työpaikkoja Euroopassa, osittain kasvavan kilpailun kanssa kiinalaisten kilpailijoiden kanssa.