Kiinalaisen monikansallisen sähköajoneuvojen valmistajan NIO Inc: n NIO ET5: n sähköajoneuvo ajoi Norjan pääkaupungin Oslon kautta 27. syyskuuta 2024.
Jonathan Nackstrand | AFP | Getty -kuvat
Oslo, Norja – Kiinalla on markkinaosuus Norjan sähköajoneuvoystävällisessä markkinaosuudessa Elon Muskia vastaan Tesla ja muut länsimaiset auto jättiläiset.
Tammikuusta 2020 lähtien MG -autojen ensimmäisestä toimittamisesta vauraisiin pohjoismaisiin maihin kiinalaiset sähköautobrändit ovat miehittäneet noin 10% yhdistetystä markkinaosuudesta kilpailukykyisten hintojen ja edistyneen tekniikan johdosta Pekingissä.
Koska Norjan päätös olla asettamatta kiinalaisten sähköajoneuvojen tuontia ja sen mainetta maailman ystävällisimpänä maana.
Norjan tariffipolitiikat eroavat Yhdysvalloista ja Euroopan unionista, jotka vastaavat Kiinassa valmistetuista sähköajoneuvoista perinteisesti hallitsevien amerikkalaisten ja eurooppalaisten tuotemerkkien suojelemiseksi.
Norja, joka ei ole EU: n jäsen, on aiemmin todennut, että kiinalaisten sähköajoneuvojen tariffit eivät ole merkityksellisiä eikä toivottavia. Norjan valtiovarainministeriön tiedottaja ei kommentoinut heti, kun CNBC otti yhteyttä CNBC: hen.

Norjan sähköajoneuvoyhdistyksen (NEVA) pääsihteeri Christina Bu, joka edustaa maan sähköajoneuvojen omistajia, kertoi, että Norjan markkinoilla on vähintään 20 erilaista kiinalaista sähköajoneuvomallia.
Hän totesi, että viime vuosina norjalaisten ostajien käsitykset kiinalaisista sähköajoneuvoista ovat “muuttuneet paljon”.
“He näkivät sen [they are] Hyvät autot, teknisesti, ne ovat hyviä ja ovat erittäin kilpailukykyisiä. Joten tämä on erittäin kilpailukykyinen sähköajoneuvojen markkinat Norjassa. Tämän vuoden kuuden ensimmäisen kuukauden aikana markkinaosuus oli lähes 94%”, BU kertoi CNBC: lle haastattelussa Oslon Nevan toimistolle.
Sähköajoneuvolaboratorio Euroopassa
Viime kuussa Kiinan sähköauton valmistajat, kuten BYD, Xpeng ja MG, olivat Norjan moottoritien liiton (OFV) mukaan 20 parhainta yritystä, jotka myyvät Norjan uusilla automarkkinoilla.
Ruotsin Volvo ja Polestar ovat myös luettelossa. Kiinan Geely Holding Groupilla on tärkeät panokset kahdessa autovalmistajassa.
Samaan aikaan Tesla on Norjan pääpelaaja. Yhdysvaltain sähköautojen valmistaja, joka on tähän mennessä myydyin tuotemerkki Norjassa, on lisännyt yrityksen uusittujen mallien Y-urheiluajoneuvojen myyntiä.
Tutkimusyrityksen Jato Dynamics -yrityksen globaali analyytikko Felipe Munoz kertoi, että hänen määritelmänsä kiinalaisista tuotemerkeistä sisältää kaikki yritykset, jotka suunnittelevat, raskaavat ja tuottavat autoja Kiinassa, kuten MG, joka on osa Kiinan SAIC -autoja.
Mutta jopa Volvon, Polestarin ja Lotusin kaltaiset ihmiset suljetaan pois, vaikka ne olisivat kokonaan tai osittain Kiinan valmistajien omistamia.
Tämän määritelmän perusteella Munoz sanoi, että Norja on Euroopan maa, jossa kiinalaiset autobrändit ovat saaneet suurimman markkinaosuuden 10,04% tammikuun ja kesäkuun 2025 välillä.
Sähköauto Oslon latausasemalla, Norjan pääkaupungissa 25. syyskuuta 2024.
Jonathan Nackstrand | AFP | Getty -kuvat
“Onko Norja eurooppalaisten sähköajoneuvojen laboratorio sen määräyksien, kulttuurin ja mittakaavan vuoksi. Tämä tarkoittaa, että se on lähtökohta kaikille tuntemattomille tuotemerkeille, jotka haluavat myydä sähköajoneuvoja muualla Afrikassa”, Munoz kertoi CNBC: lle sähköpostitse.
“Kaikista Euroopasta on helpompaa tehdä suuria investointeja, kuten Eurooppaa viidellä markkinoilla Euroopassa. Lisäksi Norjalla ei ole omaa autoteollisuuttaan, mikä tarkoittaa, että ulkopuoliset saavat todennäköisemmin houkuttelevuutta vahingoittamatta kenenkään etuja.”
Edullisempi malli
Rico Luman, Alankomaiden kuljetus- ja logistiikan pankin vanhempi kuljetus- ja logistiikan taloustieteilijä, kertoi, että tutkimus osoittaa, että eurooppalaiset kuljettajat haluavat ajaa kiinalaisia sähköautoja.
“Joten Teslalle on todellinen haaste kilpailla uusien tuotemerkkien kanssa, jotka ovat rakentaneet liiketoimintansa Euroopassa”, Luman kertoi CNBC: n “Squawk Box Europe” -tapahtumaan. “
Kysyttäessä, näyttääkö Eurooppa taistelevan Kiinasta menettäen sähköajoneuvoja, ING: n Luman sanoi, että “Eurooppa on kiinni vähän”, mutta huomautti, että Kiina on edelleen edessä.
“Myös Yhdysvalloissa on joitain takaiskuja, joten EU ja Eurooppa ovat kaiken kaikkiaan keskellä. Tarvitsemme enemmän uusia malleja ja edullisempia malleja vakuuttaaksemme keskiluokan kuljettajat siirtymisen tekemiseksi – emme ole vielä saapuneet”, Luman sanoi.