Kiinalainen älypuhelinyhtiö Xiaomi ilmoitti tiistaina, että se alkaa ennakkotilata SU7-sähköperävaununsa urheiluautoversiota, jonka hinta on yli 110 000 dollaria.
Luna Lin |. Getty Images
Peking – Kiina Hirssi Yhtiö kertoi tiistaina toimittaneensa yli 20 000 SU7-sähköajoneuvoa lokakuussa, kun se lisää tuotantoaan sähköajoneuvo-yhteisyrityksensä erittäin kilpailluilla markkinoilla.
Kiinalainen yritys, joka tunnetaan pääasiassa älypuhelimista ja kodinkoneista, toisti suunnitelmansa toimittaa 100 000 SU7-ajoneuvoa marraskuun loppuun mennessä. Xiaomi paljasti ensimmäisen kerran suunnitelmansa valmistaa autoja vuonna 2021 ja aloitti oman tuotantolaitoksen rakentamisen samana vuonna.
Yhtiö julkaisi maaliskuun lopulla perusversion ensimmäisestä autostaan, SU7:stä, hinta noin 4 000 dollaria halvemmalla. TeslaTuolloin halvin auto Kiinassa – Model 3. Myöhemmin Tesla alensi auton hintaa noin 2 000 dollarilla. Tähän mennessä, mukaan lukien lokakuun tiedot, Xiaomi SU7 -autoja on toimitettu yli 75 000 yksikköä.
kiinalaiset kilpailijat Xpeng moottorit ja Nioh 100 000 sähköauton valmistaminen kesti noin kuusi vuotta ja Tesla 12 vuotta.
Vaikka Xpeng Motorsin kuukausitoimitukset ylittivät 20 000 ajoneuvoa syyskuussa, josta noin puolet johtui sen äskettäin lanseeratusta edullisesta Mona-brändistä, Nio on pyrkinyt pitämään kuukausitoimitukset yli 20 000 ajoneuvoa.
ZekelAutovalmistajan Geelyn perustama sähköautomerkki väittää valmistaneensa yli 100 000 ajoneuvoa 1,5 vuodessa. Syyskuussa toimitettiin ennätysmäärä 21 333 ajoneuvoa.
Muiden kiinalaisten sähköajoneuvojen yritysten lokakuun toimitustietojen odotetaan julkaistavan perjantaina.

“Uutiset lokakuussa toimitetuista 20 000 ajoneuvosta vahvistavat tämän. [Xiaomi] Siitä tulee voima, jota ei voida sivuuttaa maailman suurimmilla sähköautomarkkinoilla.
Hän sanoi, että Xiaomin sähköajoneuvojen bruttovoittomarginaali elokuussa oli samanlainen kuin Xpeng Motorsin bruttovoittomarginaali kyseisessä kuussa, ja se voisi parantua sen jälkeen tuotannon lisääntyessä.
Xiaomi ilmoitti myös tiistaina, että se on alkanut ottaa ennakkotilauksia SU7 Ultran huippuluokan urheiluversiosta, jonka hinta alkaa 814 900 yuania (114 304 dollaria) ja julkaistaan maaliskuussa 2025. Vaaditaan 10 000 RMB:n talletus.
Citin analyytikot sanoivat raportissaan, että uusi malli ja sen suorituskyky Saksan Nürburgring-radalla voisi auttaa Xiaomia myymään enemmän huippuluokan SU7 Max -sedania, joka myydään vain 299 900 yuania. He odottavat nyt, että Xiaomi toimittaa 250 000 ajoneuvoa ensi vuonna, mikä on enemmän kuin heidän aikaisempi ennusteensa 238 000 ajoneuvoa.
Xiaomi väittää, että sen SU7 Ultra -prototyypistä tuli nopein neliovinen sedan, joka on valmistunut Saksan radan tällä viikolla.
Citi analyytikot nostivat Xiaomin hintatavoitteen 30,60 Hongkongin dollariin (3,94 dollaria) 22,70 Hongkongin dollarista. He myös lisäsivät ennusteitaan yhtiön älypuhelintoimituksista sen jälkeen, kun Xiaomin lippulaiva Mi 15 -puhelin lanseerattiin tiistaina, ensimmäinen puhelin, joka käyttää sitä. Qualcomm Uusin piirisarja.
Hirssi
Teslan Model Y oli Kiinan myydyin sähköauto syyskuussa 48 202 kappaleen myynnillä Kiinan autoteollisuuden verkkosivuston Autohomen tietojen mukaan. Model 3 sijoittui kahdeksanneksi lähes 24 000 kappaleen myynnillä.
Puhtaiden akkujen kategoriassa BYD:n halvemmat mallit muodostivat suurimman osan muista 10 eniten myydyistä malleista. Tiedot osoittavat, että Xiaomi SU7 sijoittui 17. sijalle 13 559 kappaleen myynnillä viime kuussa.
Xiaomi myy tällä hetkellä autojaan vain Kiinassa. Yhtiö kertoi CNBC:lle aiemmin tänä vuonna, että ulkomailla tapahtuva käyttöönotto kestää vähintään kahdesta kolmeen vuotta.
– CNBC:n Sonia Heng osallistui tähän raporttiin.