Shenzhen, Kiina -huhtikuu 12: Nainen tarkistaa älypuhelimensa, kun hän ohittaa kiireisen risteyksen Sam’s Clubin jäsenkaupan edessä ja McDonald’s -ravintolassa 12. huhtikuuta 2025 Shenzhenissä, Kiinassa.
Cheng Xin | Getty Images News
Kun taivaan korkeimmat tariffit tappavat Yhdysvaltain tilaukset kiinalaisista tavaroista, maa on pyrkinyt auttamaan viejiä ohjaamaan myyntiä kotimarkkinoille, jotka uhkaavat ajaa maailman toiseksi suurimman talouden syvemmälle deflaatiolle.
Paikalliset kiinalaiset hallitukset ja suuret yritykset ovat ilmaisseet tukensa auttaakseen tullilaitoksen viejiä ohjaamaan tuotteitaan myytäväksi kotimarkkinoille. Jd.comSe Tenkisti Ja Douyin, Tiktokin sisarisovellus Kiinassa, on sähköisen kaupan jättiläisten joukossa, jotka edistävät näiden tavaroiden myyntiä kiinalaisille kuluttajille.
Viime kuussa antamassaan lausunnossa kauppaministeri Sheng Qiuping kuvasi Kiinan valtavia kotimarkkinoita tärkeänä puskurina ulkomaisten shokkien sääkehityksen varaavien pelien kehittämisessä, ja kehotti paikallisia viranomaisia koordinointiin viennin vakauttamiseksi ja kulutuksen lisäämiseksi.
“Sivuvaikutus on väkivaltainen hintasota kiinalaisten yritysten keskuudessa”, sanoi Barclays Bankin vanhempi taloustieteilijä Yingke Zhou.
Esimerkiksi JD.com on luvannut 200 miljardin dollarin yuanin (28 miljardia dollaria) auttaa viejiä ja perustanut omistetun osion Yhdysvaltain ostajille alun perin tarkoitettujen tavaroiden alustalleen, ja alennukset ovat jopa 55%.
Zhou sanoi, että Yhdysvaltain markkinoille tarkoitettujen alennettujen tavaroiden tulva heikentäisi myös yritysten kannattavuutta, mikä puolestaan punnitaan työllisyyteen. Epävarmat työmahdollisuudet ja tulojen vakautta koskevat huolet ovat jo vaikuttaneet kuluttajien heikkoon kysyntään.
Laskuttuaan hieman nollalla vuosina 2023 ja 2024, kuluttajahintaindeksi tuli negatiiviselle alueelle ja putosi kaksi suoraa kuukautta helmikuussa ja maaliskuussa. Tuottajan hintaindeksi laski 29. kuukauden aikana peräkkäin maaliskuussa, mikä laski 2,5% edellisenä vuodessa, jotta se oli neljän kuukauden jyrkkä lasku.
Kun kauppasodan tappio vientimääräykset, Deflaatio Kiinan tukkumyynnissä todennäköisesti on 2,8 prosenttiin huhtikuussa 2,5 prosenttiin maaliskuussa, Morgan Stanleyn taloustieteilijöiden mukaan. “Uskomme, että tullit ovat kiireellisin tällä vuosineljänneksellä, koska monet viejät ovat lopettaneet tuotannon ja kuljetuksensa Yhdysvaltoihin”
Koko vuoden Goldman Sachsin China -taloustieteilijä Shan Hui odottaa Kiinan CPI: n laskevan 0 prosenttiin 0,2 prosentista vuodesta 2024 ja PPI: hen vähentymään 1,6 prosenttiin viime vuonna 2,2 prosentin alennuksesta.

“Hintojen on laskettava kotimaisten ja muiden ulkomaisten ostajien, jotka auttavat absorboimaan Yhdysvaltain maahantuojien tarjoamia ylijäämätarjontaa”, sanoi Shan jättäen, että valmistuskapasiteetti ei voi nopeasti sopeutua “äkillisiin tapoihin”, todennäköisesti pahentaa ylikapasiteettikysymyksiä tietyillä toimialoilla.
Goldman projekti Kiinan todellisen bruttokansantuotteen kasvamiseksi vain 4,0% tänä vuonna, vaikka Kiinan viranomaiset ovat asettaneet kasvutavoitteen 2025: lle “noin 5%: iin”.
Selviytyminen
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump räjähti tuontituotteisiin Kiinan tavaroihin 145 prosenttiin tänä vuonna, mikä on vuosisadan korkein taso, mikä aiheutti Pekingin kostavan 125 prosentin lisämaksuja. Tällaisen ylitsepääsemättömän tason tulli ovat tavanneet vakavasti kaupan kahden maan välillä.
Pekingin koordinoidut pyrkimykset auttaa viejiä Yhdysvaltojen tullien aiheuttamiin tavaroihin ei välttämättä ole muuta kuin pysäytyskuilu-mittausmitta, sanoo Pekingissä sijaitsevan putiikkasijoituspankin Kanon & Co: n johtaja Shen Meng.
Yhdysvaltojen markkinoille pääsyn menetys on syventänyt kiinalaisten viejien kantoja, jotka on pinottu heikkoon kotimaiseen kysyntään, hintojen sodan, partakoneen marginaalien, maksuviiveiden ja korkean tuottotason kanssa.
“Viejille, jotka voisivat periä korkeampia hintoja amerikkalaisilta kuluttajilta, Kiinan kotimarkkinoilla olevat myynti on vain tapa puhdistaa myymättömät kerrokset ja helpottaa lyhyen aikavälin kassavirtapainetta”, Shen sanoi: “Voitoille on vähän tilaa.”
Painetut marginaalit voivat pakottaa joitain vientiyrityksiä sulkemaan myymälä, kun taas toiset voivat valita työskennellä tappiolla, vain estääkseen tehtaita käyttämättömiä, Shen sanoi.
Kun yhä useammat yritykset sammuttavat tai skaalautuvat liiketoiminnan takaisin, syksy valuu työmarkkinoille. Goldman Sachsin Shan arvioi, että 16 miljoonaa työpaikkaa, yli 2% Kiinan työstä, on mukana Yhdysvaltojen sitoutuneiden tavaroiden tuotannossa.
Trumpin hallinto päätti viime viikolla “minimis” -poikkeukset, jotka olivat sallineet kiinalaiset verkkokaupan yritykset, kuten Shein ja TEMU, lähettää alhaisen arvon paketteja Yhdysvaltoihin maksamatta tullia.
“Vähimmäisäännön poistaminen ja kassavirran vähentäminen ajaa monia pieniä ja keskisuuria yrityksiä maksukyvyttömyyttä vastaan”, sanoi poliittisen riskin konsultointiyrityksen Euraasia-konsernin Kiinan johtaja Wang Dan ja varoittaa, että työvoiman menetykset ovat vienti-riippuvaisilla alueilla.
Hän arvioi, että kaupunkien työttömyys saavuttaa tänä vuonna keskimäärin 5,7%, mikä on virallinen 5,5%: n tavoite, Wang sanoi.
Pekingillä on stimulaation tulivoima
Kasvava vienti viime vuosina on auttanut Kiinaa korvaamaan vetoomuksen kiinteistön laskusta, joka on vaikuttanut investointeihin ja kuluttajakuluihin, kiristämään valtion taloutta ja pankkisektoria.
Kiinteistösektorin taudit yhdistettynä ylitsepääsemättömiin Yhdysvaltain tulliin tarkoittavat “talouden on tarkoitus tavata kaksi suurta piirtettä”, sanoi Nomuran pääministeri Ting Lu, uudessa setelissä ja varoittaa, että riski on “odotettua pahempaa kysyntää”.

Huolimatta kasvavista vaatimuksista voimakkaampaan stimulaatioon, monet taloustieteilijät uskovat, että Peking todennäköisesti odottaa näkevänsä konkreettisia merkkejä taloudellisesta heikkenemisestä ennen veronmaksajien harjoittamista.
”Viranomaiset eivät näe deflaatiota kriisinä, sen sijaan [they are] Frama alhaiset hinnat puskurina kotitalouksien säästöjen tukemiseksi taloudellisen siirtymäkauden aikana ”, sanoi Euraasia -ryhmät Wang.
Pekingin yliopiston professori Justin Yifu Lin kertoi, että lisääntyneen kilpailun mahdollisista vaikutuksista Kiinan markkinoilla sanoi, että Peking voi käyttää vero-, raha- ja muita kohdennettuja politiikkoja ostovoiman lisäämiseksi.
“Haaste, jota Yhdysvallat kohtaa, on suurempi kuin Kiinan”, hän kertoi CNBC: n kääntämälle Mandarinissa 21. huhtikuuta. Lin on dekaani uuden rakennetalouden instituutissa.
Hän odottaa, että nykyinen tullitilanne ratkaistaan pian, mutta ei jakanut tiettyä aikataulua. Vaikka Kiina säilyttää tuotantokapasiteetin, Lin sanoi, että Yhdysvaltain valmistuksen käyttäminen vie vähintään vuoden tai kaksi, mikä tarkoittaa, että yhdysvaltalaiset kuluttajat kärsivät tällä välin korkeampia hintoja.
– CNBC: n Evelyn Cheng osallistui tähän tarinaan.