Ihmiset liikkuvat tungosta JFK: n kansainvälisen lentokentän läpi päiviä ennen 4. heinäkuuta pidettävää lomaa 2. heinäkuuta 2024 New Yorkissa. Kesämatkakauden alkaessa miljoonat amerikkalaiset ja turistit kokevat pitkiä viiveitä ja ruuhkia lentokentillä, rautatieasemilla ja moottoriteillä. Heinäkuu on vilkkain matkakuukausi Yhdysvalloissa
Spencer Platt | Getty Images News | Getty -kuvat
Rahan ansaitseminen kesällä ei ole niin helppoa kuin ennen lentoyhtiöitä.
Lentoyhtiöt ovat vähentäneet aikataulunsa elokuussa monista syistä. Jotkut matkustajat päättävät lentää aikaisemmin, kesäkuussa tai jopa toukokuussa, kun koulut päästivät aikaisemmin kuin ennen. Lentojen kysyntä Eurooppaan on myös siirtynyt paisuttavasta, tungosta kesästä syksyyn, lentoyhtiön johtajat ovat sanoneet, etenkin joustavamman matkustajien, kuten eläkeläisten, kuten eläkeläisten.
Operaattorit ansaitsevat edelleen suurimman osan rahastaan toisella ja kolmannella vuosineljänneksellä. Mutta kun matkakysyntä on muuttunut, ja joissain tapauksissa asiakkaat ovat muuttuneet kokonaan arvaamattomaksi, mikä tekee kolmannesta vuosineljänneksestä vähemmän lentoyhtiöiden rahanvalmistajan.
Suunnitelmien muutos, kalliimmat liput
Lentoyhtiöiden suunnittelijat on pakotettu saamaan enemmän kirurgista aikatauluja elokuussa, kun vapaa -ajan kysyntä kapenee myöhään kevään ja kesähuippujen kautta. Työvoima ja muut kustannukset ovat hyppääneet pandemian jälkeen, joten lentojen sekoituksen saaminen oikein on välttämätöntä.
Alan kuljettajat ovat olleet lennoja aikataulusta sen jälkeen, kun liian paljon kapasiteettia on ylittänyt hinnat kesällä. Mutta kapasiteetin leikkaukset asetetaan lisäämään lentolippuja, jotka nousivat 0,7% heinäkuussa viime vuoden aikana, ja kausiluonteisesti mukautettu 4%: n hyppy kesäkuusta heinäkuuhun, Yhdysvaltain viimeisimmän luetun inflaation mukaan.
Yhdysvaltain lentoyhtiöiden kotimainen kapasiteetti on laskenut 6% elokuussa heinäkuusta, ilmailutietoyrityksen Ciriumin mukaan. Viime vuoden vastaavana ajanjaksona ne leikkasivat kotimaisen kapasiteetin hieman yli 4% verrattuna vain 0,6%: n pienikokoon kuukausien välillä vuonna 2023, Cirium sanoi. Heinäkuusta elokuuhun 2019 lentoyhtiöt laskivat 1,7% kapasiteetista.
Lyhensuojelijat, jotka vetoavat puhtausvuonna, jätettiin pettyneiksi aikaisemmin vuonna 2025, kun kuluttajat punnitsivat presidentti Donald Trumpin uudelleen uudelleen, uudelleen tariffit ja taloudellisen epävarmuuden. Ylittävien asiakkaiden houkuttelemiseksi monet lentoyhtiöt laskivat hintoja jopa kesä- ja heinäkuun lopun lennoille.
Kysyntä on parantunut, lentoyhtiön johtajat sanoivat viime kuukausien ansaintapuheluissa, mutta operaattorit mukaan lukien DeltaAmerikkalainen, Yhtenäinen ja Lounaaseen Viime kuussa laski heidän 2025 voittoennusteensa verrattuna heidän aurinkoisiin näkymiin vuoden alussa.
Myöskään monimutkaisia asioita, jotkut matkustajat ovat myös odottaneet viime hetkeen varata lentoja.
“Sanoisin todella, että se oli toukokuun puolivälissä, kun aloimme nähdä muistopäivän varausten poimivan”, ” JetBlue Airways Presidentti Marty St. George kertoi sijoittajille viime kuussa. “Meillä oli fantastinen muistopäivä, paljon parempi kuin ennuste, ja se todella kantoi kesäkuuhun. Mutta sillä on tunne, että ihmiset vain odottivat pitkään tekemistä lopullisista päätöksistä.”
Aina on ensi vuonna
Nyt jotkut lentoyhtiöt ajattelevat jo, kuinka käsitellä jatkuvasti muuttuvia matkamalleja ensi vuonna.
“Koulut palaavat aikaisemmin ja aikaisemmin, mutta myös mitä näet, koulut ovat menossa aikaisemmin ja aikaisemmin”, Brian Znotins, American AirlinesVerkon suunnittelun ja aikataulun varapuheenjohtaja kertoi CNBC: lle.
Dallasin ja Fort Worthin julkiset koulut, Texas, palasivat 5. elokuuta ja Atlantan julkiset koulut jatkuivat 4. elokuuta. Vuonna 2023 yli puolet maan julkisista kouluista palasivat luokkahuoneisiin elokuun puoliväliin mennessä Pew-tutkimuskeskuksen mukaan.
Southwest, Texas -juurillaan, päätti kesäaikataulunsa 5. elokuuta tänä vuonna verrattuna 15. elokuuta 2023. Amerikkalainen puolestaan siirtyy ensi vuonna jonkin verran huippuluokkaa.
“Siirrämme koko kesäaikataulun muutosta viikkoon ennen muistopäivää”, Znotins sanoi. “Se on vain vastaus kouluihin, jotka pääsevät keväällä.” Nämä suunnitelmat sisältävät lisäykset joukosta pitkän matkan kansainvälisiä lentoja.
“Olemme ympäri vuoden lentoyhtiö”, hän jatkoi. Znotins sanoi, että kantolaitteen ei tarvitse vain varmistaa, että ruuhka -aikoja on riittävästi, vaan tiedä milloin leikata kevyemmillä alueilla, kuten vuoden kolme ensimmäistä kuukautta.
“Verkkosuunnittelijalle vaikeammat aikataulut rakennetaan ovat niitä, joissa kysyntä on alhaisempaa, koska et voi vain laskea pyynnöstä, joka tulee lennoille”, Znotins sanoi. “Kun kysyntä on alhaisempi, sinun on löydettävä tapoja houkutella asiakkaita lennoille laadukkaan aikataulun ja tuotemuutoksilla.”
Amerikkalainen sanoi, että sen aikataulu istuimilla elokuussa oli tasavertaisesti heinäkuun 2019 kanssa, mutta tänä vuonna se oli 6% alhaisempi elokuussa heinäkuusta.
Amerikkalainen ennuste viime kuussa se voi menettää oikaistun 10 senttiä 60 – senttiä osakkeelta kolmannella vuosineljänneksellä, mitä analyytikot odottavat. Toimitusjohtaja Robert Isom sanoi tulospuhelussa, että “heinäkuu on ollut kova”, vaikka operaattorin mukaan suuntaukset ovat parantuneet.
Kapasiteettileikkaukset yhdistettynä viime aikoina rohkaisevampiin varausmalliin lisäävät optimismia paremmasta tarjonta- ja kysyntätasapainosta tulevina viikkoina.
“Virhe, jonka jotkut lentoyhtiöt tekevät, yrität yleensä rakentaa kirkkoa pääsiäisenä sunnuntaina: rakennat kapasiteettihuippujaksoja ja sitten sinulla on aivan liian monta [employees]”sanoi Raymond James Airline -analyytikko Savanthi Syth.
Hän sanoi, että oli epätavallista nähdä lentoyhtiöiden läpi kulkevan kesäaikataulunsa ennen kuin edes huippujakso päättyi, mutta hän suhtautuu kysynnän ja hintojen suhteen eteenpäin.
“Aika on kulunut ja ihmiset saavat hieman enemmän varmuutta siitä, miltä heidän tulevaisuutensa näyttää ja he ovat halukkaampia kuluttamaan”, hän sanoi.