Gucci-vyötä ja laukkua käyttävä nainen nähdään Pariisin muotiviikolla syyskuussa 2018
Christian Vierig | Getty Images
Guccin omistajan osakkeet Kering hyppäsi yli 9 % torstaina saavuttaen vuoden huippunsa sen jälkeen, kun yhtiön myynnin lasku kaventui ja neljännesvuosittainen tulos ylitti arviot.
Ranskalaisen luksusjättiläisen – jonka brändeihin kuuluvat Gucci, Saint Laurent ja Balenciaga – liikevaihto oli 3,42 miljardia euroa (3,97 miljardia dollaria) kolmannella vuosineljänneksellä, mikä on 5 % vertailukelpoinen lasku edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Se oli parannus toisesta neljänneksestä, jolloin vertailukelpoinen myynti laski 15 % vuodentakaisesta.
Yrityksen suurimman tuotemerkin Guccin myynti laski 14 % vertailukelpoisesta vertailukaudesta 1,34 miljardiin euroon, ja joidenkin sen pienempien talojen parannukset vaimensivat Keringin iskua.
Yhtiö huomautti, että Guccin lasku oli edelleen voimakas parannus edelliseen vuosineljännekseen verrattuna, jolloin brändin myynti putosi 25 %. FactSetin kokoaman konsensuksen mukaan konsernin myynnin oli odotettu saavuttavan 3,31 miljardia euroa neljänneksellä, ja Guccin myynnin – joka muodostaa tyypillisesti lähes puolet Keringin kokonaisliikevaihdosta – ennustettiin olevan 1,32 miljardia euroa.

Kering totesi kolmannen vuosineljänneksen tulosta koskevassa esityksessään, että valuuttakurssien vaihtelut olivat edelleen “merkittävä vastatuule”, ja myynnin laskuun sisältyi 5 % negatiivinen valuuttavaikutus.
Kering on edelleen sitoutunut kääntämään yhtiön suorituskykyä, toimitusjohtaja Luca de Meo sanoi lausunnossaan tulosten ohessa. Hän lisäsi, että luksusjättiläisen “kolmannen vuosineljänneksen tulos, vaikka se edustaa selkeää peräkkäistä parannusta, on edelleen paljon pienempi kuin markkinoiden”.
“Tämä vahvistaa päättäväisyyttäni työskennellä liiketoiminnan kaikilla ulottuvuuksilla palauttaaksemme talomme ja konsernimme niiden ansaitsemalle asemalle. Työskentelemme hellittämättä käänteemme eteen, kuten viimeaikaiset päätöksemme osoittavat.”
Liiketoiminnan käänne
Kering ilmoitti aiemmin tällä viikolla, että se on sopinut myyvänsä kauneusyksikkönsä L’Orealille 4,7 miljardilla dollarilla, kun De Meo pyrkii leikkaamaan yrityksen velkoja ja keskittämään ponnistelunsa ydinmuotiliiketoimintoihinsa.
Deutsche Bank nosti torstaiaamuna Keringin hintatavoitteensa 3,4 prosentilla 300 euroon. Osakkeen kurssi oli viimeksi noin 340,45 euroa.
“Tärkeää on, että parempi myynti kehittyi kaikilla tärkeimmillä tuotemerkeillä, ja bruttomarginaali- ja operatiivinen ohjeistus on laskenut hyvin liikevoittoennusteisiin nähden”, Deutschen Adam Cochrane sanoi huomautuksessa.
Keringin osakkeen hinta
“Kun tarkastelet Guccia erityisesti, parannusta tukivat nahkatuotteet, joissa käsilaukkuvalikoimaa on päivitetty viimeisten 18 kuukauden aikana, minkä pitäisi saada tukea Demnan inspiroimaan RTW-julkaisuun 1H 26.”
UBS:n analyytikot sanoivat, että Keringin raportti vahvisti “yleisen parantuvan alan kontekstin, mutta myös johdon toimien alun onnistumisen liiketoiminnan kääntämiseksi”.
“Netto netto, kun otetaan huomioon, että osaketarina keskittyy Guccin käänteeseen, karhut voivat väittää, että Gucci on itse asiassa parantunut samaa tahtia kuin muutkin merkit, mikä viittaa vain rajallisiin todisteisiin sen vauhdista konsernia nopeammin”, he lisäsivät.
Keringin osakkeet ovat nousseet tänä vuonna noin 33 % luksussektorin nousukauden keskellä. Myynnin pysähtyminen, hintojen nousu ja uudet kauppajännitteet ovat kuitenkin lisänneet kysymyksiä korkealaatuisten tuotteiden näkymistä.
Viime viikolla eurooppalaiset luksusosakkeet, mukaan lukien Kering, nousivat LVMH:n yllättävän nousun jälkeen. Ranskalaista monialayritystä pidetään laajemman luksussektorin kellotorina.
Kering on kohdannut omat ainutlaatuiset haasteensa, mukaan lukien avainbrändien kysynnän heikkeneminen ja johtajuuden muutokset. Sijoittajia pelotti yhtiön toisen vuosineljänneksen tulos, joka paljasti 25 prosentin romahduksen Gucci-myynnissä.
