30. tammikuuta 2024 Toyota Motor Corporation -jälleenmyyjän ulkopuolelle Tokiossa Japanissa ripustettiin kyltti.
Tomohiro Ohsumi |. Yoshinori Ohsumi Getty Images Uutiset |
Detroit- Toyota moottori Perjantaina soitettiin hälytyskelloja siitä, että Kalifornian johtaman sähköajoneuvon valtuutuksen, joka alkaisi ensi vuonna, täyttyminen oli “mahdotonta” täyttää ja johtaisi useiden osavaltioiden asiakkaiden vaihtoehtojen vähenemiseen, jos sitä ei muuteta.
California Air Resources Boardin Advanced Clean Vehicles II -säännökset edellyttävät tällä hetkellä, että 35 % 2026 ajoneuvosta (jotka alkavat ottaa käyttöön ensi vuonna) on nollapäästöisiä ajoneuvoja (ZEV). Säännösten mukaan akkusähköajoneuvot, polttokennoajoneuvot ja jossain määrin ladattavat hybridiajoneuvot täyttävät kaikki nollapäästöstandardit.
“En ole nähnyt kenenkään ennustetta… missä tahansa, olipa kyse hallitukselta tai yksityiseltä, että tämä luku on saavutettavissa”, sanoi Toyota Motor North America -operaattorin johtaja virtuaalikonferenssissa ei ole siellä. Tämä rajoittaa asiakkaiden valintoja heidän haluamissaan ajoneuvoissa. “
California Air Resources Board raportoi, että 12 osavaltiota ja Washington D.C. ovat hyväksyneet nämä säännöt. Noin puolet tekee niin mallivuodesta 2027 alkaen. Sähköajoneuvoja koskeva direktiivi on osa CARB:n kehittyneitä puhtaita ajoneuvoja koskevia säännöksiä, jotka edellyttävät, että 100 % Kaliforniassa myytävistä uusista ajoneuvoista on päästöttömiä vuoteen 2035 mennessä.
Tänä vuonna yksikään osavaltio ei ole noudattanut sähköajoneuvojen valtuutusta, JD Power sanoi. Tänä vuonna vain Kaliforniassa (27 %), Coloradossa (22 %) ja Washingtonin osavaltiossa (20 %) vähintään 20 % vähittäismyynnistä on sähköajoneuvoja tai ladattavia hybridejä. Muut osavaltiot, kuten New York (12 %), New Mexico (5 %) ja Rhode Island (9 %), eivät ole kaukana vaatimuksista.
JD Power kertoi perjantaina, että lokakuusta lähtien sähköajoneuvojen/pistokehybridien keskimääräinen käyttöönottoaste vähittäiskaupassa koko maassa oli vain 9 %.
Hollis sanoi, että jos säännöt pysyvät ennallaan, se johtaa “epäluonnolliseen käyttäytymiseen” autoteollisuudessa, mikä on jo alkanut tapahtua joidenkin autonvalmistajien kohdalla, jotka toimittavat pätemättömiä tuotteita osavaltioihin, jotka hyväksyvät säännöt.
“Se vääristää alaa. Se vääristää liiketoimintaa. Miksi? Koska se ei ole luonnollista sille, mitä nykyiset markkinat haluavat”, sanoi Hollis, pitkäaikainen autoteollisuuden johtaja.
Useat autoteollisuuden sisäpiiriläiset kertoivat aiemmin CNBC:lle, että riippumatta siitä, kuka voittaa tämän vuoden vaalit, sähköajoneuvojen lupakysymys on ratkaistava.
California Air Resources Board ei heti vastannut kommenttipyyntöön.
Presidentiksi valitun Donald Trumpin ensimmäisen kauden aikana käytiin oikeudellinen taistelu, jolla heikennettiin osavaltioiden kykyä asettaa omat päästönorminsa. Jotkut virkamiehet odottavat Trumpin ajavan toimenpidettä uudelleen palattuaan Valkoiseen taloon.
Hollis sanoi, että hän “toivoo, että niin ei tapahdu tällä kertaa” ja että osavaltiot, liittohallitus ja autoteollisuus voivat päästä ratkaisuun. Hän sanoi myös, että Toyota suosii kansallista standardia – näkemys, jonka monet autonvalmistajat olivat aiemmin jakaneet.
“Haluamme aina säännön, joka kattaa kaikki 50 osavaltiota, koska voimme kohdella kaikkia asiakkaita tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti, kaikkia jälleenmyyjiä riippumatta siitä, mitä”, Hollis sanoi [the Environmental Protection Agency] vastaa, ja se vähennetään saavutettavissa olevalle tasolle. Vaikka se olisi työntö, vaikka se olisi kosketus, se on jo mahdoton vaihe nyt.