Jaguar uusi logo
Luvassa: Jaguar
Luksusautovalmistaja Jaguar on puolustanut rebrändiä, joka sai tällä viikolla laajaa kritiikkiä sosiaalisessa mediassa.
yritys, osa Tata Motors-Jaguar Land Rover -yksikkö on julkistanut uuden logon ja luopunut ikonisesta “Jumper” big cat -brändistä ja julkaissut mainosvideon, jossa on kirkkaasti pukeutuneita malleja, mutta ei autoja.
Jaguar sanoi lehdistötiedotteessa, että lehdistö esitteli “dramaattista uutta luovaa konseptiaan”, joka on leimattu “ylenpalttisella modernismilla”, joka “innostaa tulevaisuuden autoja”.
Suunnitelmat tuottivat kymmeniä tuhansia vastauksia sosiaalisessa mediassa, kuten Facebookissa, Instagramissa, X:ssä ja LinkedInissä, mutta useimmat olivat negatiivisia.
Jotkut kritisoivat peruuttamista Big Cat -kuvat – joita on esiintynyt autoissa 1950-luvulta lähtien – fonttivalinta ja Jaguarin nykyinen suunnittelutyyli Yhtiön mukaan JaGUar on sitoutunut “visuaaliseen harmoniaan”.
Toiset pyrkivät siihen, että sisällössä ei ollut ajoneuvoja tai koneita, ja kutsuivat estetiikkaa hajanaiseksi klassisen brittibrändin aikaisempien kampanjoiden jokseenkin macho-luonteen vuoksi.
Yhtiö sanoi vastauksena kommenttipyyntöön: “Uudelleenjulkaisumme Jaguarille on rohkea ja mielikuvituksellinen uudistus, ja odotetusti se on herättänyt huomiota ja keskustelua.”
Reaktio Jaguarin uuteen logoon
Lähde: Jaguar & X
“Jaguarin historian tällaisen merkittävän hetken ylpeinä vartijoina olemme ottaneet valtavan harppauksen eteenpäin säilyttäen samalla ikonisen symbolin”, yhtiö sanoi.
“Brändin paljastaminen on vasta ensimmäinen askel tässä jännittävässä uudessa aikakaudella, ja odotamme innolla, että voimme kertoa lisää Jaguarin muutoksesta tulevina päivinä ja viikkoina.”
Sisältötoimisto No Brainerin toimitusjohtaja Gary Jenkins sanoi, että jos autonvalmistajan tavoitteena oli saada mahdollisimman paljon huomiota, “he ovat varmasti onnistuneet”.
“Jokaisella on oma näkemyksensä tästä tuotemerkistä, olipa kyseessä “herätys”, autojen löytämättä jättäminen uudesta tuotemerkkivideosta, rohkea, ikoninen logon muutos, brändiperinnön menetys sekä jännitys ja juonittelu.
Jaguar julkisti uuden logon
Luvassa: Jaguar
Menestys on “myynnissä”
Mainoskampanja tulee sen jälkeen, kun Jaguar keskeytti kaiken uusien autojen myynnin aiemmin tässä kuussa valmistautuessaan tuomaan täyssähköajoneuvot uudelleen markkinoille vuonna 2026 – osa laajempaa alan muutosta, joka tuo uusia haasteita autonvalmistajille, kohtasi monia haasteita.
Yhtiö aikoo tuoda lähivuosina markkinoille kolme uutta sähkömallia, mukaan lukien neliovisen GT-auton, jonka lähtöhinta on kuusinumeroinen. Yhtiö esittelee uusia sähköautojen suunnittelukonsepteja Miami Art Weekissä ensi kuussa, ja se on suunnattu uusille erittäin varakkaille markkinoille.
“Meidän on perustettava brändimme uudelleen täysin eri hintapisteessä, joten meidän on tehtävä jotain erilaista. Haluamme siirtyä pois perinteisistä autostereotypioista”, Jaguarin toimitusjohtaja Rodon Glover sanoi Timesille perjantaina julkaistussa haastattelussa. Financial Times.
Glover tuomitsi myös “vihan ja suvaitsemattomuuden pahan tason”, joita jotkut ilmaisivat markkinointivideon kommenteissa ja kielsivät sen “heränneen”.
Pysäköity auto, jossa on olemassa oleva Jaguar-merkki, valokuvattu maanantaina 25. tammikuuta 202.
Noor Photos |. Getty Images |
Jaguarilla on riski katsoa olemassa olevan perustansa ulkopuolelle uuteen yleisöön. Autoteollisuuden kommentaattori Mark Smyth kertoi CNBC:lle, että voittomarginaalit ovat korkeammat luksusautomarkkinoiden huipputasolla ja yrityksen on myytävä vähemmän ajoneuvoja kannattavuuden parantamiseksi.
No Brainer’s Jenkins totesi, että Jaguar kamppailee jo pitkäaikaisen myynnin laskun kanssa ja että sähköautomarkkinoilla on erittäin kilpailua.
Vaikka Jaguar ilmoitti myynnin lisääntyneen 39 prosenttia 13 528 ajoneuvoon huhtikuuhun 2024 päättyneen vuoden aikana, luku oli silti pienempi kuin vuosikymmen sitten, kun se oli 81 570.
Jenkins sanoi, että Jaguarin vastareaktio uudelle tuotemerkille vaikutti odotetulta ja että kampanjan vaikutus kestää jonkin aikaa.
“Pelkä sosiaalisen median reaktioiden perusteella on selvää, että Jaguarin markkinointitiimi on valmis tähän… Voit nähdä, että tiimi on valmis vastaamaan ja valmistautumaan vastareaktioon uteliaille, innostuneille ja vihaisille seuraajille.
“Kriitikot pitävät kovaa ääntä lähipäivinä ja viikkoina, mutta todiste siitä, onko tämä onnistunut, tulee myyntiin.”
Jaguar Land Rover raportoi kahdeksannen peräkkäisen neljännesvuosittaisen tuloksensa tässä kuussa, vaikka liikevaihto vuoden ensimmäisellä puoliskolla pysyi vuoden tasolla.