Kuva Jaguar Type 00 -konseptiajoneuvosta
Jaguar
Kuuluisa brittiläinen autonvalmistaja Jaguar paljasti uuden ajoneuvosuunnittelun suuntansa maanantai-iltana esittelemällä täysin sähköisen konseptiauton nimeltä “Type 00”.
Ajoneuvon, joka lausutaan “Type Zero Zero”, on minimalistinen mutta hieman räikeä muotoilu. Se on laatikkomainen, sulavilla valoilla ja suurilla renkailla, mikä on huomattava visuaalinen muutos merkin nykyisiin urheilullisiin autoihin ja maastoautoihin.
Autonvalmistajat käyttävät konseptiajoneuvoja rutiininomaisesti arvioidakseen asiakkaiden kiinnostusta suunnittelua kohtaan tai näyttääkseen ajoneuvon tai brändin tulevaisuuden suunnan. Ajoneuvoja ei ole tarkoitettu myytäväksi kuluttajille.
Jaguarin odotetaan valmistavan tulevina vuosina useita uusia sähköajoneuvoja, mukaan lukien neliovinen GT-auto, jonka odotetaan ilmestyvän ensi vuonna ja joka muistuttaa konseptiautoa.
Kuva Jaguar Type 00 -konseptiajoneuvosta
Jaguar
Jaguar heijastaa yhdellä latauksella jopa 430 mailin toimintasädettä uudella tuotanto-EV-mallillaan, ja sen toimintasäde on jopa 200 mailia 15 minuutissa pikalatauksella.
Uusi konseptiajoneuvo tulee viikkoja sen jälkeen, kun Jaguar julkaisi taiteellisesti näyttävän videon, jonka tarkoituksena oli debytoi yhtiön “Copy Nothing” -uudelleenbrändäys.
Videolla esiintyi eri etnisiä ja kokoisia androgyynimalleja poseeraamassa eloisissa vaatteissa kirkkaanvärisessä maisemassa. 30 sekunnin leikkeen mukana tulivat uudet logot ja fontit taisteluun joutuneelle autoyhtiölle, osa Tata Motorsomistama Jaguar Land Rover -konserni.
Uudelleenbrändi ja video levisivät verkossa ja saivat viime kuussa laajaa kritiikkiä sosiaalisessa mediassa. Kritiikki vaihteli kommentoijista, jotka kritisoivat yrityksen fonttivalintaa ja päätöstä poistaa Jaguar-eläinlogo – joka on ollut autossa 1950-luvulta lähtien – siihen, että yhtiö kutsui “heränneeksi” ja sanoi, että se luopui perinnöstään.
Kriitikot huomauttivat myös, että mainoksessa ei ollut autoa videossa. Yhtiö puolusti ponnistelujaan vastareaktiosta huolimatta ja sanoi, että “Jaguarin tuotemerkin uudelleenjulkaisu on rohkea ja mielikuvituksellinen uudistus, ja odotetusti se on herättänyt huomiota ja keskustelua.”
Mainoskampanja syntyi sen jälkeen, kun Jaguar keskeytti marraskuun alussa kaiken uusien autojen myynnin Isossa-Britanniassa, koska se valmistautuu aloittamaan uudelleen vain sähkökäyttöisenä yrityksenä vuonna 2026, osa laajempaa alan muutosta, joka asettaa autonvalmistajille lukuisia haasteita.
Kuva Jaguar Type 00 -konseptiajoneuvosta
Jaguar
Muutaman viime vuoden aikana useat autonvalmistajat ovat ilmoittaneet suunnitelmistaan myydä yksinomaan sähköautoja, mutta monet ovat perääntyneet ajoneuvojen odotettua hitaamman käyttöönoton vuoksi.
“Meidän on perustettava brändimme uudelleen ja täysin eri hintapisteessä, jotta meidän on toimittava eri tavalla. Halusimme siirtyä pois perinteisistä autoteollisuuden stereotypioista”, Jaguarin toimitusjohtaja Rawdon Glover kertoi Financial Timesille viime kuussa antamassaan haastattelussa.
Glover tuomitsi myös “ilkeän vihan ja suvaitsemattomuuden tason”, jonka jotkut ihmiset kommentoivat markkinointivideota ja kielsi sen “heränneen”.
— CNBC:t Jenni Reid osallistunut tähän raporttiin.