Tiedostokuva näyttää lennonjohtotornin Chicagon Midwayn kansainvälisellä lentokentällä.
M. Spencer Green | AP
Ilmailualan jäsenet kehottivat jälleen tiistaina lainvalvojia uudempaa lennonjohtotekniikkaa ja enemmän lennonjohtajien palkkaamista, kun lentoyhtiöt valittavat edelleen pitkäaikaisista puutteista, kun taas lentomatkojen kysyntä on noussut.
Heidän todistuksensa toimitettiin talonvaliokunnan kuulemiseen noin kuukauden kuluttua siitä, kun American Airlinesin alueellinen suihkukone ja armeijan Black Hawk -helikopteri törmäsivät lähellä Ronald Reagan Washingtonin kansallista lentokenttää, tappaen kaikki 67 ihmistä kahden lentokoneen aluksella tappavimmassa Yhdysvaltain lentoyhtiön onnettomuudessa vuodesta 2001.
Kuljetussihteeri Sean Duffy kertoi viime viikolla, että Trumpin hallinto ryhtyy toimiin lennonjohtajan henkilöstön lisäämiseksi, mikä nostaa palkkoja 30 prosentilla henkilöstölle, joka käy liittovaltion ilmailuhallinnon akatemian kautta.
Lennonjohtajan henkilöstö on laskenut noin 9% vuodesta 2012, kun taas lentomatkojen kysyntä on kärsinyt ennätyksellisiä, National Air Trafficens Controlers Associationin presidentin Nick Danielsin todistuksen mukaan.
Duffyn kommentit tulevat, kun presidentti Donald Trump on antanut tehtäväkseensä miljardööri-neuvonantajansa Elon Muskin kustannusleikkauksella koko liittohallituksessa. Mutta Muskin osallistuminen on herättänyt huolta demokraattisten lainvalvojien eturistiriitoista, etenkin koska FAA on yksi Muskin yrityksen SpaceX: n sääntelijöistä.
Kustannusleikkauksiin on sisällytetty noin 300 FAA: n työntekijän lomautuksia. Liikenneministeriö ilmoitti, että se ei sisältänyt lennonjohtajia.
“Tämä demoralisoi koko työvoiman ja häiritsee viraston pyrkimyksiä nykyaikaistaa ja parantaa ilmailujärjestelmää – samoin kuin FAA: n ensisijaisesta tehtävästä Yhdysvaltojen ilmailujärjestelmän turvallisuuden ja tehokkuuden varmistamiseksi ja viime kädessä amerikkalaisen lentävän yleisön turvallisuus”, Ammatillisen ilmailuturvallisuusasiantuntijoiden presidentti David Spera sanoi kirjallisessa todistuksessa.
Hän sanoi: “Huovat muutokset, valinnaiset irtisanomiset tai muut mielivaltaiset ediktit eivät auta tätä maata ylläpitämään turvallisinta lennonjohtojärjestelmää.”
Hänen puolestaan, Amerikan lentoyhtiöiden päällikkö Nick Calio, joka edustaa Yhdysvaltain suuria lentoyhtiöitä United Airlines– American Airlines– Southwest Airlines ja muut, jotka suositellaan luottaen Muskin ns. Hallituksen tehokkuusosastoon tai “yksityisen sektorin hankintaasiantuntijoihin FAA: n hankintastandardien, politiikkojen, käytäntöjen ja menettelyjen tarkistamiseksi kaupallisten tuotteiden ja kaupallisten palvelujen hankkimisen esteille.