Honda-sedan siirtyy kokoonpanolinjalle 28. tammikuuta 2025 autonvalmistajan kokoonpanotehtaalla Marysvillessä, Ohiossa.
Michael Wayland / CNBC
Globaalit autonvalmistajat varautuvat jälleen tuotantohäiriöihin, jotka johtuvat mahdollisesta autojen puolijohdesirujen pulasta, tällä kertaa Alankomaiden hallituksen käynnistämänä Yhdysvaltojen ja Kiinan välisten geopoliittisten jännitteiden keskellä.
Honda moottori hänestä tuli ensimmäinen tunnettu autonvalmistaja tällä viikolla, joka vähentää tuotantoaan ongelman vuoksi, joka liittyy kiinalaisen yrityksen omistaman alankomaalaisen Nexpian toimittajan siruihin. Wingtech Technology Co.
Toimiala oli toiveikas, että tällä viikolla presidentti Donald Trumpin ja Kiinan johtajan Xi Jinpingin tapaaminen Aasiassa helpottaisi tilannetta, mutta sirukysymykseen ei ole ilmoitettu ratkaisua.
Volkswagenin kerrottiin torstaina, että sen toimitukset vaikuttavat tuotantoon ainakin ensi viikkoon, kun taas muut suuret autonvalmistajat ovat sanoneet seuraavansa tilannetta ympäri vuorokauden yrittääkseen lieventää häiriöitä.
“Nexperian sirutilanne, meillä on poikkitoiminen “sotahuone” siinä rakennuksessa, jossa minä istun ja jossa tämä on [a] päätyö” Stellantis Toimitusjohtaja Antonio Filosa kertoi sijoittajille neljännesvuosittaisessa puhelussa torstaina. “Ja joka päivä ponnistelemme toimia ja projekteja jatkaaksemme ajanjaksoamme. On olemassa päivittäinen alan maailmanlaajuisen ongelman hallinta.”
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump ja Kiinan presidentti Xi Jinping kättelevät lähdön jälkeen kahdenvälisen tapaamisen jälkeen Gimhaen lentotukikohdassa 30.10.2025 Busanissa, Etelä-Koreassa.
Andrew Harnik | Getty Images
Tällaisista “sotahuoneista” on tullut säännöllinen käytäntö autoteollisuudessa toimitusketjun häiriöiden keskellä, jotka ovat yleistyneet sen jälkeen, kun Covid-pandemian takia monien osien, mukaan lukien sirujen, tuotanto ja toimitukset tärisivät vuodesta 2020 alkaen.
Useat autoteollisuuden sisäpiiriläiset vahvistivat CNBC:lle, että heidän yrityksiinsä on perustettu sotahuoneita, kun he etsivät vaihtoehtoisia ostotapoja. Niihin sisältyi yhteistyö suurten toimittajien kanssa vaihtoehtoisten lähteiden löytämiseksi sekä osto avoimilla markkinoilta.
“Toimittajat eri puolilla moottoriajoneuvoteollisuutta työskentelevät ymmärtääkseen mahdolliset vaikutukset tuotantoon ja toimitusten jatkuvuuteen”, MEMA, Yhdysvaltain suurin ajoneuvojen toimittajayhdistys, sanoi sähköpostitse lähetetyssä lausunnossa. “Sirut ja diodit ovat perustavia autojen komponenteille ja järjestelmille, infotainment-järjestelmistä ovenkahvoihin, ohjaukseen ja jarrutukseen. Jopa yhden diodin tai sirun puuttuminen voi häiritä ajoneuvojen valmistusta.”
Nexperia
Nexperiaa koskeva tilanne alkoi viime kuun lopulla, kun Alankomaiden hallitus otti yrityksen hallintaansa erittäin epätavallisella liikkeellä, jonka kerrotaan Yhdysvaltojen esille tuotua turvallisuushuolia.
Päätöstä tehdessään Alankomaiden hallitus mainitsi pelot, että yrityksen teknologia – joka on erikoistunut autoteollisuudessa, kulutuselektroniikassa ja muilla teollisuudenaloilla käytettävien sirujen suurimääräiseen tuotantoon – “tulee olemaan käytettävissä hätätilanteessa”.
Kiina vastasi estämällä yrityksen valmiiden tuotteiden viennin, mikä herätti hälytyksen Euroopan autoteollisuudessa.
Saksalaiset autonvalmistajat ovat erityisen herkkiä Nexperiaan liittyville häiriöille, koska ne ovat vahvasti riippuvaisia suurista kotimaisista toimittajista, jotka tunnetaan nimellä “Tier 1s”, sekä paikallisiin tuotantolaitoksiin ja yrityksiin, kuten Nexperiaan, vaikka suuri osa sen tuotannosta siirtyy Kiinaan.
Euroopan autonvalmistajien liitto sanoi tällä viikolla, että autonvalmistajat olivat lähellä tuotantolinjojen sulkemista sirupulan vuoksi, joka tulee neljä vuotta sen jälkeen, kun tällaisista osista oli pulaa koronaviruspandemian keskellä.
Lähikuva Nexperia-tehdaskyltistä Newportissa, Walesissa 1. huhtikuuta 2022.
Matthew Horwood | Getty Images Uutiset | Getty Images
“Tämä tarkoittaa, että kokoonpanolinjojen seisokit voivat olla vain päivien päässä. Kehotamme kaikkia osapuolia kaksinkertaistamaan ponnistelunsa löytääkseen diplomaattisen tien ulos tästä kriittisestä tilanteesta”, ACEA:n pääjohtaja Sigrid de Vries sanoi lausunnossaan.
S&P Global Mobilityn mukaan piirit, joita tämä koskee, ovat vanhoja puolijohteita, joita käytetään ajoneuvojen perustoiminnoissa, kuten tuulilasinpyyhkimissä ja ikkunoiden säätimissä.
Nexperia tiedottaja viittasi yhtiön aikaisempaan lausuntoon, jossa tiivistettiin meneillään oleva tilanne ja sanottiin, että se hakee vapautusta vientirajoituksista ja pyrkii lieventämään päätöksen vaikutuksia.
Wingtechin tiedottaja tuomitsi torstaina Alankomaiden hallituksen toimet ja sanoi, että yhtiö “puolustelee tiukasti oikeuksiaan ja käyttää kaikkia laillisia keinoja tehdä niin”.
“Ainoastaan palauttamalla täyden määräysvallan ja omistusoikeudet yhtiön laillisille osakkeenomistajille ja johdolle sekä lopettamalla poliittinen puuttuminen yrityksen hallintoon, Alankomaiden hallitus voi alkaa korjata maineelle aiheutunutta vahinkoa, lieventää kansainvälistä jännitystä ja turvata omaa ja Euroopan taloudellista turvallisuuttaan”, tiedottaja sanoi sähköpostilla.
Nestetilanne
Hondan tuotantoleikkausten vaikutukset kattavat kaikki sen tärkeimmät Pohjois-Amerikan tehtaat, mukaan lukien suuret ajoneuvojen kokoonpano- ja tukilaitokset Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Meksikossa.
“Hallitsemme tällä hetkellä alan laajuista puolijohteiden toimitusketjuongelmaa ja teemme strategisia muutoksia tuotantoon tarpeen mukaan hallitaksemme huolellisesti saatavilla olevaa osatarjontaa ja vastataksemme asiakkaidemme tarpeisiin”, Honda sanoi torstaina sähköpostilla, kutsuen sitä “nestemäiseksi” tilanteeksi.
Vaikutusten odotetaan leviävän edelleen muihin autonvalmistajiin, jos ratkaisua ei löydy.
Fordin moottori Toimitusjohtaja Jim Farley sanoi viime viikolla, että siruongelma oli keskustelujen eturintamassa, kun hän teki matkan Washington DC:hen aiemmin tässä kuussa. Hän kutsui sitä “poliittiseksi ongelmaksi”, sanoen, että yhtiö työskentelee Yhdysvaltojen ja Kiinan viranomaisten kanssa ratkaistakseen sen.
“Se on alan laajuinen ongelma. Nopea läpimurto on todella tarpeen, jotta voidaan välttää koko teollisuuden neljännen vuosineljänneksen tuotantotappiot”, Farley sanoi ja lisäsi, että autonvalmistajat ovat “todella hyviä” maksimoimaan komponenttien, kuten sirujen, ostot vuoden 2021 kriisin jälkeen.
General Motors Toimitusjohtaja Mary Barra antoi samanlaisia kommentteja viime viikolla kutsuen sitä “teollisuusongelmaksi”, joka toivottavasti ratkaistaan pian.
“Vaikka tällä on potentiaalia vaikuttaa tuotantoon, meillä on tiimejä, jotka työskentelevät kellon ympäri toimitusketjukumppaneidemme kanssa mahdollisten häiriöiden minimoimiseksi. Tilanne on hyvin vaihteleva ja toimitamme päivityksiä koko vuosineljänneksen ajan tarpeen mukaan”, hän sanoi yhtiön neljännesvuosittaisen tuloskyselyn aikana.
Myös muut Volvon, Mercedes-Benzin ja muiden autoalan johtajat ovat jakaneet samanlaisia ajatuksia sijoittajien ja median kanssa.
“Tämä on poliittisesti aiheutettu tilanne… mikä tarkoittaa, että ratkaisu tähän tai ratkaisu tähän on poliittisessa tilassa, ensisijaisesti Yhdysvaltojen ja Kiinan välillä, tässä tapauksessa Euroopan ollessa tavallaan keskellä”, Mercedes-Benzin toimitusjohtaja Ola Källenius sanoi keskiviikkona tuloskyselyssä.
