Sisäänkäynti Googlen Ison -Britannian toimistoihin Lontoossa.
Olly Curtis | Tuleva julkaisu | Getty -kuvien kautta
Lontoo – Google Ison-Britannian mahdollisista vahingoista on nostettu 5 miljardia puntaa (6,6 miljardia dollaria) väitteistä, joiden mukaan Yhdysvaltain teknologia jättiläinen väärinkäytti “lähes täydellistä määräävää asemaansa” online-hakumarkkinoilla hintojen nostamiseksi.
Ison -Britannian kilpailuvalitustuomioistuimessa keskiviikkona nostettu ryhmäkanne väittää, että Google väärinkäytti asemaansa rajoittaa kilpailevia hakukoneita ja vahvistaa puolestaan hallitsevaa asemaansa markkinoilla ja tehdä itsestään ainoa elinkelpoinen kohde online -hakumainontaan.
Sitä tuodaan kilpailulaki akateeminen tai Brook satojen tuhansien brittiläisten organisaatioiden puolesta, jotka käyttivät Googlen hakumainontapalveluita 1. tammikuuta 2011, kunnes vaatimus jätettiin. Häntä edustaa lakiasiaintoimisto Geradin Partners.
“Nykyään Yhdistyneen kuningaskunnan yrityksillä ja organisaatioilla, suurilla tai pienillä, ei ole melkein muuta vaihtoehtoa kuin käyttää Google -mainoksia mainostaakseen tuotteitaan ja palveluitaan”, Brook sanoi tiistaina antamassaan lausunnossa. “Sääntelyviranomaiset ympäri maailmaa ovat kuvanneet Googlea monopoliksi ja paikan varmistaminen Googlen ylimmille sivuille on välttämätöntä näkyvyyden kannalta.
“Google on hyödyntänyt määräävää asemaansa yleisissä haku- ja hakumainontamarkkinoissa mainostajien ylikuormittamiseksi”, hän lisäsi. “Tämä ryhmäkannetta tarkoitetaan Googlen pitämistä vastuussa laittomista käytännöistään ja korvausten hakemisesta yli maksettujen Yhdistyneen kuningaskunnan mainostajien puolesta.”
Google kutsui tapausta “jälleen yksi spekulatiivinen ja opportunistinen tapaus” ja sanoi aikovansa “kiistää sitä voimakkaasti”.
“Kuluttajat ja mainostajat käyttävät Googlea, koska siitä on hyötyä, ei siksi, että vaihtoehtoja ei ole”, tiedottaja kertoi CNBC: lle.
Kilpailu- ja markkinaviranomaisen (CMA) – Ison -Britannian kilpailun sääntelyviranomaisen – vuoden 2020 markkinatutkimus havaitsi, että Google ansaitsi 90% kaikista hakujen mainontamarkkinoiden tuloista.
Oikeusjuttu väittää, että Google on ryhtynyt useita toimenpiteitä haun kilpailun rajoittamiseksi, mukaan lukien tekemisissä älypuhelinten valmistajien kanssa Google-haun ja Chromen esiasentamiseksi Android-laitteilla ja maksamaan Apple-miljardit varmistaakseen, että Google on Safari-selaimen oletushakukone.
Se väittää myös, että Google varmistaa, että haunhallintatyökalun hakumainokset 360 tarjoaa parempia toimintoja ja enemmän ominaisuuksia omilla mainostuotteillaan kuin kilpailijoilla.
Iso tekniikka tulen alla
Se on amerikkalaisen teknologiajättiläisen viimeisin juridinen haaste. Yhdysvaltain suuria teknologiayrityksiä, jotka vaihtelevat Googlesta Metaan, on saatu monia oikeusjuttuja, sääntelytutkimuksia ja sakkoja heidän pelkän valtaansa ja vaikutusvaltaansa liittyvien huolenaiheiden suhteen.
Vuonna 2018 Euroopan unioni sai Googlelle sakkoa 4,3 miljardia euroa (4,9 miljardia dollaria) Android-mobiili käyttöjärjestelmänsä määräävän aseman väärinkäyttämisestä pakottamalla älypuhelinten valmistajat esiasentamaan kromia ja etsimään nippu Play App Storen kanssa. Seitsemän vuoden kuluttua Google vetoaa edelleen kilpailuoikeuden rangaistukseen.
Tällä viikolla Meta -liittovaltion kauppakomission vastaanottama kilpailuoikeus tuli virallisesti oikeussaliin maamerkkien oikeudenkäyntiin, joka voi lopulta pakottaa sosiaalisen median jättiläisen myymään Instagram- ja WhatsApp -alustojaan.
Yhdistyneen kuningaskunnan CMA herätti tammikuussa huolenaiheita pilvipalveluiden markkinoilla olevista kilpailukysymyksistä suosittelemalla tutkimusta Amazon ja Microsoft Digitaalimarkkinoiden, kilpailu- ja kuluttajien laki, joka tunnetaan maamerkkikilpailulain nojalla.
Se tapahtui sen jälkeen, kun joulukuussa 2024 nostettu ryhmäkanne, joka syytti Microsoftia kilpailevien pilviyhtiöiden asiakkaiden epäreilusti ylikuormittavista asiakkaista. Kilpailulakimies Maria Luisa Stasi hakee kanteen yli miljardi puntaa korvauksia kärsimättömille yrityksille.