Kuvassa Ultium Cell -tehdas Warrenissa, Ohiossa, 7.7.2023.
Gene J. Puskar | Gene J. Puskar Associated Press
General Motors Keskiviikkona se irtisanoi noin 1 700 työntekijää tuotantolaitoksilta Michiganissa ja Ohiossa vedoten sähköajoneuvojen markkinoiden hidastumiseen.
Yhtiö vahvisti, että on Noin 1 200 työntekijää lomautettiin Detroitin sähköajoneuvotehtaalta, 550 työntekijää irtisanottiin Ultium Cellsin akkutehtaalta Ohiossa ja 850 työntekijää irtisanottiin väliaikaisesti Ohion tehtaalta. Yhtiö ilmoitti myös irtisanoutuvansa väliaikaisesti 700 työntekijää Ultium Cellsin Tennesseen tehtaalta.
“GM on suuntaamassa uudelleen sähköajoneuvojen tuotantokapasiteettia vastauksena viimeaikaiseen sähköautojen käyttöönoton hidastumiseen ja muuttuvaan sääntely-ympäristöön”, yhtiö sanoi lausunnossaan. “Näistä muutoksista huolimatta GM on edelleen sitoutunut Yhdysvaltojen tuotantotoimintoihimme, ja uskomme, että sijoituksemme ja omistautumisemme ketterälle toiminnalle tekevät GM:stä joustavamman ja paremman aseman johtamaan muutosta.”
GM sanoi myös, että akun tuotanto Ohion ja Tennesseen tehtailla keskeytetään väliaikaisesti tammikuusta alkaen. Yhtiö aikoo jatkaa toimintaansa molemmilla akkupaikoilla vuoden 2026 puoliväliin mennessä ja käyttää taukoa tilojensa päivittämiseen.
Keskiviikon lomautukset tulivat sen jälkeen, kun yhtiö ilmoitti viime viikolla, että se lomauttaa yli 200 toimihenkilöä, enimmäkseen insinöörejä maailmanlaajuiselta teknologiakampukselta Detroitin metrolla osana rakenneuudistustoimia.
Syyskuun jälkeen liittovaltion hallitus lakkasi tarjoamasta jopa 7 500 dollarin suuruisia kannustimia sähköajoneuvojen ostoihin, jolloin kuluttajat joutuivat käyttämään etua ennen sen voimassaolon päättymistä. Vaikka monien autonvalmistajien ladattavien ajoneuvojen myynti nousi ennätystasolle kolmannella neljänneksellä, kysynnän odotetaan laskevan tuotantoseisokkien jälkeen.
GM raportoi aiemmin, että sähköautojen myynti yli kaksinkertaistui edellisvuodesta, mikä on muiden autonvalmistajien suosima trendi Ford Motor Company Hyundai näkee tämän myös.
“Uskomme edelleen, että sähköajoneuvoilla on valoisa tulevaisuus ja meillä on vahva tuotevalikoima pysyäksemme kilpailukykyisinä, mutta meidän on tehtävä joitakin rakenteellisia muutoksia varmistaaksemme, että voimme alentaa näiden ajoneuvojen tuotantokustannuksia”, talousjohtaja Paul Jacobson kertoi CNBC:n Phil LeBeaulle viime viikolla “Squawk Box” -ohjelmassa.
Silti GM:n kolmannen vuosineljänneksen tulos viime viikolla sisälsi 1,6 miljardin dollarin osuman, jos sen täyssähköajoneuvosuunnitelma ei toiminut odotetusti, mikä viittaa siihen, että yritys arvioi uudelleen sähköajoneuvojen kapasiteettiaan ja valmistusprosessejaan.
Detroit News kertoi ensimmäisenä irtisanomisista.
